۰ نفر

بازی های رایانه ای چه فایده ای برای مغز دارند؟

۱۱ آبان ۱۴۰۱، ۲۲:۰۵
کد خبر: 678494
بازی های رایانه ای چه فایده ای برای مغز دارند؟

یک کارآزمایی بالینی نشان داد، بازی جدول کلمات متقاطع در کاهش زوال شناختی مرتبط با افزایش سن موثرتر از بازی‌های ویدیویی مدرن است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، کارآزمایی توسط تیمی از محققان دانشگاه کلمبیا و دانشگاه دوک برگزار شد که بیش از ۱۰۰ شرکت‌کننده حدودا ۷۰ ساله با اختلال شناختی خفیف را انتخاب کردند.

شرکت کنندگان به دو گروه مساوی تقسیم شدند، یک گروه به بازی ویدیویی شناختی پرداختند و گروه دیگر مشغول به بازی جدول کلمات متقاطع شدند.

در ۱۲ هفته اول کارآزمایی، داوطلبان چهار جلسه بازی ۳۰ دقیقه‌ای در هفته داشتند. سپس جلسات به صورت هفته‌ای یکبار در ماه ادامه داشت و این روند برای یک سال و نیم دنبال شد.

پس از ۷۸ هفته، محققین از نتایج به دست آمده شگفت زده شدند.

نمرات شناختی برای افرادی که در گروه جدول کلمات متقاطع قرار داشتند، اندکی بهبود یافته بود، در حالی که نمرات مشابه برای افراد گروه بازی‌های ویدیویی کمی بدتر شده بود و پسرفت داشت.


بیشتر بخوانید؛

منتظر دومین ماه خونی در چند روز آینده باشید


محقق دوانند گفت: این اولین مطالعه‌ای بود که مزایای کوتاه مدت و بلندمدت بازی با جدول کلمات متقاطع خانگی را در مقایسه با بازی دیگر بررسی کرده است.

محققان با تجزیه و تحلیل جزییات یافته‌ها، به تفاوت در نتایج شناختی بین گروه‌های جدول کلمات متقاطع و بازی‌های ویدیویی اشاره کردند و به نظر می‌رسد نتایج به میزان پیشرفت اختلال شناختی هر داوطلب در ابتدای کارآزمایی بستگی دارد.

به نظر می‌رسد افراد مسن‌تر با اختلالات شناختی پیشرفته‌تر در مقایسه با افراد جوان‌تر در مراحل اولیه زوال، پیشرفت‌های بیشتری را از جدول کلمات متقاطع می‌گیرند.

محققان بیان کردند : شرکت‌کنندگانی که MCI(اختلال شناختی خفیف) دارند، ممکن است درک و اجرای رضایت‌بخش بازی‌ها را بسیار دشوار بدانند؛ و بسته به سن و عادات سرگرمی افراد می‌تواند احساسات متفاوتی برایشان بوجود آید؛ بنابراین بازی‌های ویدیویی تقویت‌کننده شناختی همچنان می‌توانند در آینده برای نسلی که با این بازی‌ها آشناتر هستند مفید باشند.

بازی جدول کلمات برای این افراد مناسب است

بازی جدول کلمات برای چه کسایی خوبه؟

با این حال، جدول کلمات متقاطع ممکن است گزینه برتر آموزش مغز برای آن دسته از افراد مسن باشد که هرگز با بازی‌های رایانه‌ای درگیر نشده اند.

محققان در نظر دارند کارآزمایی‌هایی را در یک گروه بزرگ‌تر با گروه کنترلی که هیچ آموزش شناختی خاصی دریافت نمی‌کنند، تکرار کنند.

این مسئله می‌تواند به تأیید این که آیا بازی‌های جدول کلمات متقاطع، ابزاری موثر برای تقویت شناختی افراد مسن است یا خیر مرتبط باشد.

محققان براین باورند که بهبود شناخت، عملکرد و محافظت از آن‌ها، در فرآیند تأثیرگذاری بازی‌ها بر مغز حائز اهمیت است.

تحقیقات بیشتر جهت مقیاس‌بندی آموزش مغز، برای به تأخیر انداختن آلزایمر باید در اولویت قرار بگیرد.

این مطالعه جدید در NEJM Evidence منتشر شده است.