۰ نفر

اثرات آلودگی هوا بر زنان بیشتر است یا مردان؟

۲۱ مهر ۱۴۰۱، ۲۰:۵۹
کد خبر: 673803
اثرات آلودگی هوا بر زنان بیشتر است یا مردان؟

بیماری‌های تنفسی مانند آسم تأثیر متفاوتی بر زنان و مردان دارد و زنان بیشتر احتمال دارد از آسم شدید رنج ببرند که به درمان‌ها پاسخ نمی‌دهد.قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا، به ویژه دود اتومبیل، یک عامل خطر اصلی در بیماری هایی مانند آسم و بیماری انسدادی مزمن ریه است .

به گزارش اقتصاد آنلاین، یک مطالعه جدید و کوچک کانادایی ادعا می کند که تنفس دود ناشی از اگزوز اتومبیل ممکن است برای زنان بیشتر از مردان مضر باشد.

سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه مانیتوبا در وینیپگ، گفت: «ما از قبل می‌دانیم که تفاوت‌های جنسی در بیماری‌های ریوی مانند آسم و عفونت‌های تنفسی وجود دارد.

وی گفت: "تحقیقات قبلی ما نشان داد که تنفس دود حاصل از اتومبیل باعث ایجاد التهاب در ریه ها می شود و بر نحوه برخورد بدن با عفونت های تنفسی تاثیر می گذارد." "در این مطالعه، ما می‌خواستیم به دنبال هر گونه تاثیری در خون و تفاوت آنها در زنان و مردان باشیم."

برای بررسی این موضوع، محققان پنج زن و پنج مرد را انتخاب کردند که همگی غیرسیگاری سالم بودند. سپس از آنها خواسته شد که چهار ساعت را به تنفس هوای فیلتر شده و چهار ساعت دیگر را برای تنفس هوای حاوی دود اختصاص دهند.

آنها این کار را سه بار با فاصله چهار هفته با غلظت های مختلف ریزگردها انجام دادند. در حالی که اتحادیه اروپا انتشار این ریزگردها را به ۲۵ میکروگرم در متر مکعب محدود می کند، اما شهرها معمولاً بیشتر از این میزان را دارند. پس از هر تجربه تنفس، داوطلبان ۲۴ ساعت بعد نمونه خون اهدا کردند.

محققان پلاسمای خون داوطلبان را بررسی کردند . محققان با استفاده از فناوری به نام کروماتوگرافی مایع به دنبال تغییراتی در سطوح پروتئین‌های مختلف پس از قرار گرفتن در معرض آلودگی بودند. آنها سپس تغییرات را در مردان و زنان مقایسه کردند.

این تیم تغییرات پروتئینی را پیدا کردند که بین داوطلبان زن و مرد پس از قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا تفاوت مشخصی داشتند و تغییرات بیشتری در زنان مشاهده شد. برخی از این تغییرات در التهاب، ترمیم آسیب ها، لخته شدن، بیماری قلبی و سیستم ایمنی نقش دارند. قرار گرفتن در معرض اگزوز دیزل اثرات متفاوتی در بدن زنان نسبت به مردان دارد و این می‌تواند نشان دهد که آلودگی هوا برای زنان خطرناک‌تر از مردان است .

سرطان ریه

ذرات موجود در آلودگی هوا می توانند باعث سرطان ریه شوند، یکی از علل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در ایالات متحده به دلیل سرطان ریه است. هوای کثیف ممکن است در انواع دیگر این بیماری نیز نقش داشته باشد، مانند سرطان مجاری ادرار و مثانه.

حملات آسم

برخی از آلودگی ها را می توانید ببینید، مانند دود. برخی را نمی توانید، مانند مونوکسید کربن. آلودگی هوا هر گاز یا ذره ای است که در هوا وجود دارد اما جزء طبیعی آن نیست. دو آلاینده اصلی می توانند بر آسم تأثیر بگذارند. ازن گازی است که دود ایجاد می کند. می تواند بر نحوه تنفس شما تأثیر بگذارد. ذرات ریز مانند ذرات گرد و غبار یا دود می توانند در ریه های شما رسوب کند. همه این موارد می توانند به ریه های شما آسیب برسانند .

برونشیت مزمن

اگزوز خودروها، کامیون ها و سایر وسایل نقلیه هوا را آلوده می کند. اگر در یک شهر زندگی می کنید و به طور منظم در دود ترافیک تنفس می کنید، ممکن است برونشیت مزمن (طولانی مدت) داشته باشید. این زمانی است که پوشش لوله های تنفسی، که هوا را به ریه های شما می رساند، ملتهب می شود. اگر به این بیماری مبتلا هستید، ممکن است دچار تنگی نفس و سرفه با مخاط غلیظی شوید که سفید، زرد یا سبز است.

COPD

برونشیت مزمن و آمفیزم شرایط شایعی هستند که منجر به بیماری مزمن انسدادی ریه یا COPD می شوند. این شرایط جریان هوا را در ریه ها مسدود می کند. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض گازها، ذرات یا دود علت اصلی آن است. مطالعات نشان داده است که COPD در مناطقی که آلودگی هوا زیاد است شایع تر است. اگر مبتلا به COPD هستید، ممکن است هنگام آلودگی هوا، نفس کشیدن برای شما سخت تر شود. در موارد جدی ممکن است مراجعه به بیمارستان یا حتی مرگ را به همراه داشته باشد.

پنومونی

اکسید نیتروژن و دی اکسید گوگرد موجود در آلودگی هوا، احتمال ابتلا به ذات الریه یا التهاب ریه را افزایش می دهد. علائم شامل درد قفسه سینه، سرفه، خستگی، تنگی نفس و دمای پایین بدن است. کودکان و افراد مسن بیشتر در معرض خطر هستند. ذات الریه علت اصلی مرگ و میر کودکان در سراسر جهان است. افراد مسن به خصوص پس از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی هوا، به احتمال زیاد زمانی را به دلیل ذات الریه در بیمارستان می گذرانند.

بیماری قلبی

آلودگی هوا می تواند منجر به افزایش خطر حمله قلبی، ضربان قلب نامنظم (آریتمی)، نارسایی قلبی و سکته شود. ریزگرد های موجود در آلودگی به اندازه ای کوچک هستند که به رگ های خونی رفته و باعث التهاب می شوند. با گذشت زمان، آنها می توانند بیماری قلبی را تشدید کنند. افرادی که در نزدیکی خیابان های شلوغ یا کارخانه ها زندگی می کنند در معرض خطر بیشتری قرار دارند. اما حتی قرار گرفتن در معرض کوتاه مدت نیز می تواند به قلب شما آسیب برساند.

بیماری روانی

مطالعات نشان می دهد که بین کیفیت هوا و سلامت روان شما ارتباط قوی وجود دارد. محققان بیش از ۱۵۰ میلیون پرونده پزشکی را در ایالات متحده و دانمارک بررسی کردند. آنها دریافتند افرادی که در مناطقی از ایالات متحده با بدترین کیفیت هوا زندگی می کنند، ۲۷ درصد افزایش در میزان اختلال دوقطبی و ۶ درصد افزایش در افسردگی اساسی داشتند.

شرایط خود ایمنی

این موضوع زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن شما به بدنتان حمله می کند. این معمولا به بافت های شما آسیب می رساند و باعث التهاب در اطراف قلب و ریه می شود. محققان فکر می کنند که آلودگی هوا باعث ایجاد یک پاسخ ایمنی در ریه های شما می شود که ممکن است شرایط خودایمنی خاصی را ایجاد کند. آن ها دقیقاً نمی دانند که چگونه این اتفاق می افتد اما ذرات ناشی از آلودگی هوا وارد این نواحی از بدن شده و پاسخ حمله را از آنجا آغاز می کنند.

سقط جنین

ازن و ذرات موجود در آلودگی هوا میتواند در سقط جنین در نیمه اول بارداری نقش داشته باشند. محققان دقیقاً مطمئن نیستند که چگونه، اما احتمال می دهند که می تواند به دلیل التهاب اطراف جفت باشد. مطالعه ای که آلودگی هوای مربوط به ترافیک در ایالات متحده و اسرائیل را بررسی کرد، آن را با سقط جنین بین هفته های ۱۰ و ۲۰ بارداری مرتبط دانست.

تولد زودرس

قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا با زایمان زودرس مرتبط است. آلودگی می تواند سطح مواد شیمیایی سمی در خون را افزایش دهد. این سیستم ایمنی زن باردار را تحت فشار قرار می دهد. می تواند جفت را ضعیف کرده و باعث زایمان زودرس شود. همچنین می تواند بلافاصله یا در دراز مدت منجر به مشکلات سلامتی برای کودک و باعث وزن کم هنگام تولد شود.

مرگ زودرس

تنفس در هوای آلوده حتی برای مدت کوتاهی می تواند طول عمر شما را کوتاه کند. سالانه بیش از ۴ میلیون نفر در سراسر جهان به دلیل آلودگی هوای بیرون جان خود را از دست می دهند. این مرگ‌ها عمدتاً ناشی از سکته مغزی، بیماری قلبی، سرطان ریه، COPD و عفونت‌های تنفسی است. کشنده ترین اجزای آلودگی هوا عبارتند از ازن، دی اکسید نیتروژن و دی اکسید گوگرد.

مشکلات یادگیری و حافظه

مطالعات نشان داده است که آلودگی هوا می تواند اثرات مضری بر مغز داشته باشد. آلودگی هوای ناشی از ترافیک می تواند رشد مغز و رفتار کودک را کند نماید. در افراد مسن، احتمال ابتلا به زوال عقل را افزایش می دهد. تحقیقات نشان داده است که آلودگی هوای مرتبط با ترافیک می توند بخش‌هایی از مغز از جمله ماده خاکستری، ماده سفید و عقده‌های پایه را هدف قرار دهد. تصور می شود که این تغییرات در مغز به دلیل آلودگی، بر رشد تأثیر می گذارد.

سوزش چشم و بینی

آلودگی هوا در فضای باز می تواند باعث ایجاد تعدادی از مشکلات سلامتی شود. اما آلودگی داخل خانه نیز همینطور است. دیوارهای تازه رنگ شده می توانند بخار آزاد کنند که چشم و بینی شما را تحریک می کند. مبلمان یا فرش جدید ممکن است دارای مواد شیمیایی با بوی قوی باشد که می تواند باعث سردرد یا سرگیجه شما شود. مواد شیمیایی موجود در محصولات پاک کننده نیز می تواند خطر آفرین باشد. با اطمینان از تهویه مناسب خانه از خود محافظت کنید.

شاخص کیفیت هوا

چگونه متوجه می شوید که هوای بیرون شما است؟ شاخص کیفیت هوای محلی شما می تواند کمک کند. این مقیاس از ۰ تا ۵۰۰ است و هر چه این عدد بیشتر باشد، آلودگی هوا مضرتر است. دارای ۶ سطح خوب، متوسط، ناسالم برای گروه های حساس، ناسالم، بسیار ناسالم و خطرناک است. می توانید آن را در airnow.gov پیدا کنید.