۰ نفر

خوردن شیر داغ در این ساعات ممنوع!

۱۶ مهر ۱۴۰۱، ۱۵:۴۰
کد خبر: 672673
خوردن شیر داغ در این ساعات ممنوع!

نتایج تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که نوشیدن شیر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قبل از خواب، باعث کاهش سرعت متابولیسم در طول شب می‌شود و به دلیل کالری بالا، زمینه‌ساز افزایش وزن در کودکان خواهد شد. همچنین مانع از فرآیند سم‌زدایی بدن می‌شود که بیشتر در طول شب اتفاق می‌افتد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، از آنجا که شیر سرشار از مواد مغذی، ویتامین‌های ضروری، کلسیم و پتاسیم است، می‌توان گفت گنجاندن شیر در رژیم غذایی کودکان، آن هم با مقادیر بالا، تقریبا به یک باور ذهنی مبدل شده است. اما به گفته کارشناسان ممکن است زیاده‌روی در خوردن شیر برای کودکان مناسب نباشد. آنها به‌تازگی در تحقیقات خود، بایدها و نبایدهای مصرف شیر را بررسی کرده‌ و به نتایج قابل‌توجهی رسیده‌اند.

بیشتر مردم فکر می‌کنند نوشیدن یک فنجان شیر گرم قبل از خواب، برای سلامتی کودکان بسیار مفید است. درحالی که به گفته کارشناسان خوردن شیر داغ قبل از خواب برای کودکان بالای دو تا سه سال اصلا مناسب نیست. نتایج تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که نوشیدن شیر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قبل از خواب، باعث کاهش سرعت متابولیسم در طول شب می‌شود و به دلیل کالری بالا، زمینه‌ساز افزایش وزن در کودکان خواهد شد. همچنین مانع از فرآیند سم‌زدایی بدن می‌شود که بیشتر در طول شب اتفاق می‌افتد.

همچنین بسیاری از والدین فکر می‌کنند که شیر می‌تواند همه کمبودهای تغذیه‌ای کودکان را پوشش دهد و اگر کودکی کم‌اشتها است، شیر جایگزین مناسبی برای آنها است. گرچه خوردن شیر بعضی از مواد مغذی مورد نیاز کودکان را تامین می‌کند اما مصرف بیش از حد آن حتی می‌تواند اشتهای کودک را از بین ببرد.

به‌علاوه زیاده‌روی در مصرف شیر بدون توجه به نیاز کودک در سنین مختلف، جذب آهن غذا را کاهش می‌دهد و کم‌خونی ناشی از کمبود آهن باعث تشدید بی‌اشتهایی کودکان می‌شود.

نوشیدن بیش از حد شیر همچنین می‌تواند منجر به بروز عوارضی مثل انتروپاتی از دست دادن پروتئین (PLE) شود، که در آن جذب پروتئین غذاها مختل می‌شود. کمبود پروتئین هم کاهش یا توقف رشد کودکان را به‌دنبال دارد.

بنابراین نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که گرچه شیر مکمل مناسبی در رژیم غذایی کودکان است، اما نباید آن را به‌عنوان وعده غذایی اصلی در نظر گرفت.