۰ نفر

دیابت بارداری می تواند به دیابت نوع ۲ تبدیل شود؟

۱۳ مهر ۱۴۰۱، ۲۲:۱۸
کد خبر: 672237
دیابت بارداری می تواند به دیابت نوع ۲ تبدیل شود؟

​مطالعات اخیر نشان می دهد افرادی که دیابت بارداری داشته اند ممکن است بتوانند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را با شیوه‌های زندگی سالم کاهش دهند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، دیابت بارداری دیابتی است که در دوران بارداری ایجاد می‌شود. افرادی که دیابت بارداری در آنها تشخیص داده می‌شود، در معرض خطر بیشتر ابتلاء به دیابت نوع ۲ در آینده هستند.

مطالعه اخیر نشان می‌دهد برای زنانی که دیابت بارداری داشته اند، اتخاذ شیوه‌های خاص سبک زندگی با کاهش ۹۰ درصدی خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ همراه است.

نتایج حتی در میان زنانی که چاق بودند یا خطر ژنتیکی بالاتری برای ابتلاء به دیابت نوع ۲ داشتند نیز صادق بود.

دیابت بارداری دیابتی است که به طور واضح در دوران بارداری ایجاد می‌شود. دیابت بارداری می‌تواند ناشی از افزایش مقاومت به انسولین مرتبط با تغییرات هورمونی و افزایش چربی در دوران بارداری باشد.

پس از پایان بارداری، سطح قند خون به طور معمول به محدوده سالم باز می‌گردد. با این حال، برای کسانی که دیابت بارداری داشته اند، خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ در مراحل بعدی زندگی بیشتر است.

به گفته محققان، سابقه دیابت بارداری، پیش‌بینی‌کننده افزایش خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲، سندرم متابولیک، بیماری قلبی عروقی و حتی دیابت نوع ۱ است.

بنابراین توصیه می‌شود افرادی که دیابت بارداری داشته‌اند، برای غربالگری ابتلاء به دیابت نوع ۲ و سایر بیماری‌های مزمن، به طور منظم تحت نظر پزشک باشند.

در این مطالعه به بررسی پنج عامل خطر قابل اصلاح در میان زنانی که سابقه دیابت بارداری داشتند، پرداخته شد:

۱. نداشتن اضافه وزن یا چاقی

۲. داشتن یک رژیم غذایی با کیفیت بالا

۳. ورزش منظم

۴. عدم مصرف مشروبات الکلی

۵. سیگار نکشیدن

این مطالعه شامل بیش از ۴۰۰۰ شرکت‌کننده بود. محققان به طور متوسط تقریباً ۲۸ سال شرکت کنندگان را پیگیری کردند. در طول این بازه زمانی پیگیری، ۹۲۴ شرکت کننده به دیابت نوع ۲ مبتلا شدند.

آنها دریافتند که شرکت کنندگان با سطوح مطلوب در هر پنج دسته بیش از ۹۰ درصد کمتر در معرض خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ بودند.