۰ نفر

برای رفع خستگی چشم چی کار کنیم؟

۱۱ مهر ۱۴۰۱، ۲۱:۲۹
کد خبر: 671837
برای رفع خستگی چشم چی کار کنیم؟

خیره شدن بی وقفه به صفحه کامپیوتر می‌تواند منجر به خشکی، تحریک، خستگی چشم و سردرد شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، کارشناسان، قانون ۲۰-۲۰-۲۰ را از مدت‌ها قبل پیشنهاد کرده اند. اکنون، محققان انگلیسی سودمندی آن را در مطالعه‌ای تأیید کرده اند که از نرم افزار ویژه‌ای برای بررسی چشم شرکت کنندگان به مدت دو هفته استفاده می‌کرد.

«جیمز ولفسون»، نویسنده این مطالعه از دانشگاه استون انگلیس، گفت: «اگرچه ما از نرم‌افزار پیچیده‌ای استفاده می‌کردیم، اما برای دیگران آسان است که با تنظیم یک تایمر روی تلفن خود یا دانلود یک برنامه یادآور، این قاعده را تکرار کنند. این یک راه ساده برای استراحت دادن منظم به چشمانتان است.»

افراد زیادی هر روز برای کار پشت کامپیوتر می‌نشینند. به گفته محققان، حداقل نیمی از آن‌ها دارای نوعی فشار دیجیتالی چشم هستند که ممکن است به این دلیل باشد که انسان‌ها معمولاً حدود ۱۵ بار در دقیقه پلک می‌زنند، اما وقتی به صفحه نمایشگر‌ها نگاه می‌کنند این میزان تقریباً نصف می‌شود.


در این زمینه بیشتر بخوانید؛

به سادگی از چشم های خود مراقبت کنید+ راهنمایی

تاری دید و کاهش بینایی؛ از علت تا درمان

اگر با فضای مجازی زیاد سر و کار داری، این ۱۰ بیماری تهدیدت می کنه


صرف تنها ۲۰ ثانیه برای تمرکز در جای دیگر به اندازه کافی طولانی است تا چشم‌ها آرام شوند و فشار کاهش یابد.

برای مطالعه جدید، محققان ۲۹ شرکت کننده که دچار فشار چشم بودند، را بررسی کردند.

شرکت‌کنندگان در مطالعه از لپ‌تاپ‌های خوشان استفاده کردند، که محققان نرم‌افزاری را بر روی آن‌ها نصب کرده بودند که به آن‌ها امکان می‌داد جهت نگاه کاربران را هر چند ثانیه یکبار تحت نظر داشته باشند.

این نرم افزار به گونه‌ای طراحی شده است که هر ۲۰ دقیقه یک پیام را فلش می‌کند و از کاربران می‌خواهد که ۲۰ ثانیه استراحت کنند و به هر هدفی در فاصله ۲۰ فوتی نگاه کنند.

خستگی چشم

محققان علائم فشار دیجیتالی چشم شرکت کنندگان را قبل و بعد از دو هفته استفاده از این برنامه یادآور اندازه گیری کردند. آن‌ها یک هفته پس از پایان مطالعه دوباره مورد ارزیابی قرار گرفتند.

علائم چشم مانند خشکی، حساسیت و ناراحتی به طور قابل توجهی کاهش یافته بود.