۰ نفر

ابداع روشی جدید برای تشخیص سرطان کلیه

۲ مرداد ۱۴۰۱، ۱۸:۰۹
کد خبر: 655715
ابداع روشی جدید برای تشخیص سرطان کلیه

دانشمندان روسی روشی جدید را برای تشخیص سرطان کلیه در کوتاه ترین زمان ابداع کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، دانشمندان موسسه بیوفیزیک نظری و تجربی آکادمی علوم روسیه اعلام کردند که وجود مقدار کمی از پروتئین آریستین و ریکورین در ۹۲ درصد موارد نشان دهنده سرطان کلیه است.

دفتر رسانه‌ای این مؤسسه توضیح داد که این روش امکان تشخیص سرطان کلیه را بدون نیاز به مداخله جراحی فراهم می‌کند، زیرا وجود این پروتئین‌ها در نمونه‌های بیوفلوید بیماران نشان دهنده وجود سرطان است.

سرطان کلیه یکی از شایع‌ترین انواع سرطان است. بر اساس داده‌های آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) سالانه ۴۳۰۰۰۰ نفر به آن مبتلا و ۱۳۰۰۰۰ بیمار جان خود را از دست می‌دهند.

اکنون دانشمندان این موسسه راهی جدید و سریع برای تشخیص سرطان کلیه بدون نیاز به بیوپسی کشف کرده اند.

محققان تأکید کرده اند که این روش برای تشخیص بیماری فقط به یک بررسی نیازدارد؛ زیرا سلول‌های سرطانی کلیه نه تنها پروتئین‌های مشخصه این اندام را تولید می‌کنند، بلکه زنجیره‌های زیادی از آمینو اسید‌ها را نیز تولید می‌کنند که در سایر اندام‌های بدن از جمله شبکیه وجود دارد.

بر اساس این ملاحظات، محققان روشی ابداع کرده اند که امکان تشخیص سریع حضور چهار مولکول از این مولکول‌ها را در بیو سیالات - آریستین، رکوفرین، رودوپسین کیناز و ترانسدوزین فراهم می‌کند. دانشمندان عملکرد این سیستم تشخیصی را بر روی نمونه‌های به دست آمده از ۸۹ داوطلب مبتلا به سرطان سلول کلیوی و ۵۰ داوطلب سالم آزمایش کردند.

برای محققان مشخص شد که تنها با تعیین غلظت مولکول‌های آریستین و روکوفرین می‌توان سرطان کلیه را با دقت بالایی تشخیص داد، زیرا مقدار کمی از آن‌ها نشان‌دهنده بروز این سرطان تا ۹۲ درصد است.

علاوه بر این، محققان دریافتند که نسبت این پروتئین‌ها در نمونه خون بیماران یک هفته پس از برداشتن تومور به صفر می‌رسد. این امر مؤید موثر و صحیح بودن روش جدید برای تشخیص سرطان کلیه بدون نیاز به مداخله جراحی است.