۰ نفر

کشف ارتباط ژنتیکی بین آلزایمر و اختلالات روده

۲۸ تیر ۱۴۰۱، ۲۰:۲۰
کد خبر: 654511
کشف ارتباط ژنتیکی بین آلزایمر و اختلالات روده

تحقیقات جدید نشان داده است که میکروبیوم روده می‌تواند بر سلامت انسان تأثیر بگذارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، یک مطالعه جدید با نشان دادن آنچه که به عنوان یک ارتباط ژنتیکی واضح بین  آلزایمر و اختلالات روده توصیف می‌شود، دانش ما را در مورد این رابطه بیشتر کرده است، در حالی که به پتانسیل درمان‌های جدید نیز اشاره می‌کند.

این مطالعه که توسط دانشمندان دانشگاه کوان استرالیا انجام شده است، به عنوان اولین مطالعه در نوع خود توصیف می‌شود که ارزیابی جامعی از ارتباط ژنتیکی بین بیماری آلزایمر و اختلالات مختلف روده انجام می‌دهد. این مطالعه شامل تجزیه و تحلیل داده‌های ژنتیکی به دست آمده از مطالعات گسترده ژنومی در مورد آلزایمر و اختلالات روده، در مورد حدود ۴۰۰۰۰۰ نفر بود.

دانشمندان دریافتند که مبتلایان به AD و اختلالات روده دارای ژن‌های مشترک هستند. در حالی که آن‌ها به این نتیجه نمی‌رسند که یکی می‌تواند دیگری را هدایت کند، نتایج به یک همپوشانی ژنتیکی اشاره می‌کند که علل مشترک احتمالی را روشن می‌کند.

محققان توانستند مسیر‌های بیولوژیکی را شناسایی کنند که به طور قابل توجهی برای ژن‌های مرتبط با هر دو بیماری غنی شده بودند و به نظر می‌رسد کلسترول نقش اصلی را بازی می‌کند.

دکتر امانوئل آدوویی، سرپرست این تحقیق، می‌گوید: نگاه به ویژگی‌های ژنتیکی و بیولوژیکی مشترک AD و این اختلالات روده نشان می‌دهد که متابولیسم لیپیدها، سیستم ایمنی بدن و دارو‌های کاهش دهنده کلسترول نقش مهمی دارند. در حالی که مطالعات بیشتری در مورد مکانیسم‌های مشترک بین شرایط مورد نیاز است، شواهدی وجود دارد که کلسترول بالا می‌تواند به سیستم عصبی مرکزی منتقل شود و منجر به متابولیسم غیرطبیعی کلسترول در مغز شود.

نمونه‌ای از این مطلب را می‌توان در تحقیقات قبلی یافت که نشان می‌دهد کلسترول بالا می‌تواند نفوذپذیری سد خونی مغزی را افزایش دهد، سطح کلسترول را در مغز بالا ببرد و باعث رشد آمیلوئید بتا، پروتئینی که با شروع آلزایمر مرتبط است، شود.

به طور مشابه، طبق گفته تیم تحقیقاتی نشان داده شده است که کلسترول بالا یک عامل خطر برای اختلالات روده است و تصور می‌شود که برخی باکتری‌های روده باعث ایجاد یا حتی بدتر شدن این اثرات از طریق التهاب مزمن می‌شوند.

آدوویی گفت: همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد چربی‌های غیرطبیعی خون ممکن است توسط باکتری‌های روده (H.pylori) ایجاد یا بدتر شوند، که همگی از نقش بالقوه چربی‌های غیرطبیعی در AD و اختلالات روده حمایت می‌کنند.

در حالی که برای درک این پیوند‌ها به تحقیقات بیشتری نیاز است، دانشمندان به پتانسیل دارو‌های کاهش دهنده کلسترول مانند استاتین‌ها برای مفید بودن در درمان AD و اختلالات روده اشاره می‌کنند.

این مطالعه همچنین نشانگر‌های جدیدی را ارائه می‌دهد که پزشکان می‌توانند به عنوان راهی برای تشخیص آلزایمر در مراحل اولیه آن بررسی کنند.

دکتر آدوویی گفت: این مطالعه بینش جدیدی را در مورد ژنتیک بروز همزمان AD و اختلالات روده ارائه می‌دهد. این دریاعت، درک ما را از علل این شرایط بهبود می‌بخشد و اهداف جدیدی را برای بررسی شناسایی می‌کند تا به طور بالقوه بیماری را زودتر تشخیص دهد و درمان‌های جدیدی برای هر دو نوع بیماری ایجاد کند.

این تحقیق در مجله Communications Biology منتشر شده است.