۰ نفر

راه رهایی از سردرد مرتبط با کامپیوتر

۲۴ تیر ۱۴۰۱، ۲۱:۳۳
کد خبر: 653363
راه رهایی از سردرد مرتبط با کامپیوتر

اگر مدت زمان طولانی را پای رایانه خود سپری کنید ، ممکن است به دلیل تابش خیره کننده صفحه، خستگی چشم، نور کم در فضای کار، روشنایی و رنگ نامناسب کامپیوتر یا ترکیبی از این عوامل، دچار سردرد شوید.

بهترین راه رفع سردرد ناشی از کار با کامپیوتر + ترفند

به گزارش اقتصاد آنلاین، خستگی چشم زمانی اتفاق می افتد که چشمان شما پس از استفاده شدید از آنها برای مدت زمان طولانی – از جمله هنگام تماشای صفحه های رایانه و موبایل – خسته می شوند. در واقع ، فقط دو ساعت متوالی خیره شدن به یک صفحه کافیست تا خستگی چشم ایجاد شود. وقتی به صفحه خیره می شوید، تابش خیره کننده نور باعث می شود، کمتر پلک بزنید و سطح چشم شما خشک می شود. علاوه بر این محلی که ما در آن از رایانه ها و دستگاه های خود استفاده می کنیم همیشه ایده آل نیستند. وضعیت قرارگیری نامناسب بدن و نور ناکافی اتاق نیز به ایجاد سردرد کمک می کنند.  گرچه خستگی چشم یک بیماری جدی نیست، اما ناراحت کننده است و می تواند منجر به علائم آزار دهنده ای از جمله سردرد شود . علائم و نشانه های خستگی چشم عبارتند از:

تاری دید

سوزش یا خارش چشم

مشکل در تمرکز

سردرد

حساسیت به نور

چشمهای دردناک و خسته

درد گردن، شانه و قسمت فوقانی کمر

 علاوه بر این، خیره شدن بیش از حد به صفحه نمایش می تواند بر کیفیت خواب و روحیه شما نیز تأثیر منفی بگذارد. بدن ما در ریتم شبانه روزی که پاسخ فیزیولوژیکی ما به نور و تاریکی است عمل می کند. 

وقتی شبانه از رایانه استفاده می کنیم ، نور آبی صفحه  ساعت بیولوژیکی ما را فریب می دهد و فکر می کند هنوز روز است. در نتیجه، میزان ملاتونین (ماده شیمیایی مغز که باعث می شود ما بخوابیم) کاهش می یابد. این بدان معناست که اگر قبل از خواب به صفحه رایانه و یا گوشی خیره شویم، سطح ملاتونین بدن ما یک ساعت به تأخیر می افتد و کیفیت خواب را کاهش می دهد. برعکس، اگر کتابی بخوانیم، سطح ملاتونین ما ثابت می ماند. نور پس زمینه لپ تاپ ها و رایانه های ما باعث می شود:

سردرد و میگرن در اواخر شب داشته باشید

پس از بیدار شدن از خواب دچار خواب آلودگی ، بی حالی و خستگی شوید

کمتر توانایی تمرکز در پروژه های مهم را داشته باشید

میزان خواب شما یک ساعت کاش یابد

راه رهایی از سردرد مرتبط با کامپیوتر

نکاتی برای استراحت دادن به چشمانتان

اکنون که می دانید چرا زمان زیاد صفحه نمایش ممکن است دلیل آن سردردهای مزاحم باشد، برای اطمینان از اینکه چشم شما به اندازه کافی استراحت می کند ، این نکات را دنبال کنید:

1. قانون 20-20-20 را دنبال کنید. هر 20 دقیقه 20 ثانیه به پشمان خود استراحت دهید و به یک شی یا شخصی که 20 فوت دورتر است نگاه کنید. اگر بیش از دو ساعت به صفحه نمایش نگاه می کنید ، به مدت 15 دقیقه استراحت در نظر بگیرید.

2. کمی از دستگاههای خود فاصله بگیرید.

گرچه مشکل بنظر می آید اما لازنم است وقت استراحت بین کار برای خود در نظر بگیرید و کار دیگری را که از آن لذت می برید( مانند راه رفتن سگ ، پختن یک وعده غذایی یا پیاده روی) انجام دهید. این مسئله به ویژه اگر برای کار مجبور باشید تمام روز روی کامپیوتر خود باشید بسیار مهم است.

راه رهایی از سردرد مرتبط با کامپیوتر

3. نور صفحه را تنظیم کنید.

اگر با رایانه کار می کنید ، برای جلوگیری از تابش خیره کننده صفحه را کم نور کنید. اگر در حال خواندن هستید، چراغی را پشت سر خود قرار دهید و مطمئن شوید که نور به صورت شما هدایت نمی شود.

4. ارگونومی (وضعیت قرارگیری بدن حین کار) خود را کنترل کنید.

با قرار دادن صحیح صفحه کلید ، مانیتور و موس، ستون فقرات را در وضعیت خنثی نگه دارید. اطمینان حاصل کنید که مرکز مانیتور شما چهار تا پنج اینچ (12 سانتی متر) پایین تر از سطح چشم  شماست و حدود 20 اینچ (50 سانتی متر)از صورت شما فاصله دارد. ماوس و کیبورد شما باید در ارتفاعی قرار داشته باشند تا شانه ها در وضعیت آرامی قرار گیرند و از قرار دادن دستان روی صفحه کلید یا ماوس خودداری کنید.

5. با قطره اشک مصنوعی با خشکی چشم مبارزه کنید.

اشک مصنوعی ، قطره های روان کننده نیز نامیده می شود ، می تواند به حفظ شادابی چشم کمک کند – از خشکی چشم جلوگیری می کند که منجر به خستگی چشم می شود. این قطره های چشمی را می توانید از داروخانه ها خریداری کنید.

6. عینک های جدید را در نظر بگیرید.

اگر از لنز تماسی یا عینک استفاده می کنید و زمان زیادی را جلوی صفحه می گذرانید ، از لنز ها و یا عینک هایی استفاده کنید که نور آبی را فیلتر می کنند یا برای جلوگیری از خستگی چشم در هنگام کار با رایانه طراحی شده اند.