۰ نفر

صفرتاصد خواص شکر قهوه ای برای پوست و بدن + عوارض

۱۷ تیر ۱۴۰۱، ۱۸:۱۱
کد خبر: 651603
صفرتاصد خواص شکر قهوه ای برای پوست و بدن + عوارض

خواص شکر قهوه ای بسیار زیاد بوده و درواقع شکر قهوه ای همان شکر سفید است که دارای شیره قنده اضافی بوده و از ساکارز کریستالی و مقدار کمی ملاس به دست آمده است.

فواید شکر قهوه ای و خواص آن در سلامت بدن

به گزارش اقتصاد آنلاین، ملاس ماده ی چسبناکی است که در اثر تصفیه چغندر قند و یا نیشکر به دست می آید . ملاس که در شکر قهوه ای موجود است، رنگ و طعم و ارزش غذایی آن را از شکر سفید متمایز می کند . از شکر قهوه ای در پخت و پز ، شیرینی پزی و سس های شیرین استفاده می شود . این شکر از آن جایی که خواص زیادی دارد ، طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد . برای آشنایی با خواص این ماده با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید .

مزیت شکر قهوه ای در قنادی

جایگزینی مقداری از شکر سفید موجود در دستور های قنادی با شکر قهوه ای باعث ایجاد طعم کاراملی شده و نسبت پهن شدن شیرینی و نگه داری آن نیز طولانی تر می شود . محصولات تولید شده در قنادی با این شکر در مقایسه با شکر سفید ، سریع تر طلایی شده و انواع مختلفی دارد که از لحاظ ملاس و روش تهیه متفاوت اند .

انواع شکر قهوه ای

1 . شکر خام : کریستال های حاصل از غلیظ شدن عصاره چغندر و یا نیشکر است . مقدار ملاس و مواد معدنی موجود در این نوع از شکر بیش تر بوده ولی از آن جایی که ملاس داخل ذرات شکر قرار دارد و جزئی از آن است کم رنگ تر به نظر می رسد . شکر خام را در ایران می توان از عطاری ها تهیه کرد . شکر خام به دلیل اندازه ی درشت دانه هایی که دارد برای پاشیدن بر روی شیرینی و تارت ها مناسب است .

2 . شکر قهوه ای روشن : به این نوع شکر ، شکر قهوه ای طلایی نیز گفته می شود و همان شکر تصفیه شده است که 3.5 درصد ملاس به آن اضافه شده است . اگر در دستوری برای تهیه شیرینی و انواع کیک ها نوع شکر قهوه ای ذکر نشود ، منظور این نوع  است . شکر قهوه ای تیره همان شکر تصفیه شده ای است که به آن 6.5 درصد ملاس اضافه شده است و در اغلب موارد به ملاس نیشکر ، شکر سفید را اضافه می کنند و این ماده را به دست می آورند .

تفاوت شکر قهوه ای و سفید

بعضی اوقات از شکر قهوه ای به عنوان شکر خام نیز یاد می شود . دلیلش هم این است که در هنگام تولید ، فرایندی برای غنی سازی روی آن انجام نمی شود . بر خلاف شکر سفید این شکر به شکل مستقیم از عصاره ی نیشکر به دست می آید . این ماده را حرارت داده سپس اجازه می دهند تا درجه حرارت خیلی پایین کریستالی شود . این پروسه کریستالی شدن ، ماه ها طول می کشد . مشخصه ی اصلی این نوع شکر ، رنگ قهوه ای و مزه ی خاص آن است . لیل مزه ی خاص آن هم به علت ملاس نیشکر موجود در آن است که در تولید این نوع شکر گرفته نمی شود . معمولا این نوع شکر 3 تا 7 درصد ملاس نیشکر داشته و نسبت به شکر سفید کمتر گرانول شده است . علاوه بر این دارای کالری کمتری بوده نسبت به شکر سفید و بسته به نوع تولید آن انواع مختلفی دارد .

ارزش غذایی شکر قهوه ای

شکر قهوه ای به جز شیرین بودن ، منبعی از مواد مغذی ، ویتامین ها و موا معدنی مورد نیاز بدن می باشد . از نظر تغذیه ای این نوع شکر از شکر سفید سالم تر است زیرا ملاس موجود در آن به طور طبیعی بعضی از مواد معدنی این شکر را حفظ می کند . میزان کلسیم ، آهن و پتاسیم این نوع شکر قهوه ای از شکر سفید بیش تر بوده و کالری آن نیز کم تر است به همین علت به این نوع شکر ، شکر رژیمی نیز می گویند . همانطور که گفتیم ، مواد معدنی و ویتامین های موجود در این نوع شکر از ملاس اضافه شده به شکر سفید بروز پیدا می کنند و به همین دلیل است که ارزش غذایی بالایی هم دارد . مواد مغذی موجود در 100 گرم از این شکر را در پایین مشاهده می کنید .

کالری : 377

قند : 96 . 21 گرم

کربوهیدرات : 97.33 گرم

ویتامین ب 1 : 0.008 میلی گرم

ویتامین ب 2 : 0.007 میلی گرم

ویتامین ب 3 : 0.082 میلی گرم

ویتامین ب 6 : 0.026 میلی گرم

ویتامین ب 9 : 1 میکرو گرم

کلسیم : 85 میلی گرم

آهن : 1.91 میلی گرم

منیزیم : 29 میلی گرم

فسفر : 22 میلی گرم

پتاسیم : 133 میلی گرم

آب : 1.77 گرم

روی : 0.18 میلی گرم

سدیم : 39 میلی گرم

خواص دارویی و درمانی شکر قهوه ای

شکر قهوه ای مصنوعی در حالت کلی مزیت زیادی نسبت به شکر سفید ندارد اما این نوع شکر طبیعی که در طب سنتی نیز به شکر سرخ معروف است برخلاف شکر سفید از مواد شیمیایی عاری بوده و ملاس طبیعی موجود در آن منبعی غنی از مواد معدنی ای چون کلسیم ، آهن ، پتاسیم ، فسفر به حساب آمده و نیاز بدن به این مواد ضروری را برطرف می کند . طبع شکر سرخ ، گرم و تر است . در ادامه این مطلب قصد داریم تا شما را با برخی از خواص این نوع شکر را برای سلامت و لاغری و پوست و مو آشنا کنیم . با ما همراه باشید .

1 . مراقبت از پوست : شکر قهوه ای علاوه بر کاربرد هایی که در آشپزی دارد ، برای مراقبت از پوست و زیبایی نیز بسیار کار آمد است . از این ماده به عنوان یکی از ترکیبات اصلی برای تهیه ی بسیاری از لوازم آرایشی بهداشتی استفاده می شود . این نوع شکر باعث نرم شده سلول های مرده شده و پوست تان را درخشان و شفاف می سازد . علاوه بر این موضوع ، این نوع شکر خاصیت آبرسانی داشته و برای درمان خشکی پوست نیز مفید است از این نوع شکر برای تهیه ی اسکراب های مختلفی استفاده می کنند مانند اسکراب پا ، بدن ، پوست سر و همچنین برای تهیه ماسک های صورت نیز استفاده می شود .

2 . تناسب اندام و جلوگیری از اضافه وزن : این نوع شکر برای تناسب اندام نیز مفید است و این شکر رژیمی برای افرادی که قصد کم کردن وزن را دارند ، بسیار مناسب است . از آن جایی که میزان قند موجود در این شکر بسیار پایین است ، می تواند جایگزین مناسبی برای شکر سفید و محصولات شیرین کنند و شیمیایی دیگر باشد . شکر قهوه ای کالری کم تری داشته و برای افرادی که به تناسب اندام خود اهمیت می دهند بسیار مناسب است و می تواند به صورت کامل جایگزین شکر سفید شود .

3 . پیشگیری از ابتلا به آسم : یکی از فواید بسیار مهم شکر قهوه ای ، پیشگیری و کاهش خطر ابتلا به آسم می باشد . افراد و بیمارانی که مبتلا به آسم هستند ، پیشنهاد می شود که این نوع شکر را جایگزین شکر سفید کنند چرا که شکر قهوه ای دارای خواص ضد آلرژیک است . علاوه بر این نوع شکر می تواند علائم بیماری آسم در زمان بیدار شدن از خواب را به صورت چشمگیری کاهش داده و می تواند از عود کرد مجدد علائم آن جلوگیری کند .

4 . بهبود علائم سرماخوردگی : این شکر یک درمان بسیار موثر برای سرماخوردگی است که از زمان های دور مورد استفاده قرار می گرفت . اگر دچار سرماخوردگی هستید ، می توانید مقداری زنجبیل را با مقداری شکر قهوه ای و آب جوش مخلوط کنید و آن را به صورت گرم میل کنید . این جوشانده علاوه بر سرماخوردگی برای درمان یبوست نیز بسیار موثر است .

5 . کمک به انقباضات رحمی : این شکر از زمان های قدیم برای زنانی که دچار انقباضات رحمی می شدند و از آن رنج می بردند ، بسیار مفید و موثر بوده و درد های رحمی و علائم آن را تا حد زیادی کاهش می دهد .

6 . بارداری : این شکر برای دوران نقاهت خانم های باردار بعد از زایمان مفید است . معمولا مدت زمان زیادی طول می کشد تا مادر بهبود پیدا کرده و سلامت خود را به دست آورد . این شکر می تواند بهبودی را تسریع کرده به همین علت است که برای دوران نقاهت پس از زایمان توصیه می شود .

7 . ضد عفونی کننده : این نوع شکر دارای خواص ضد عفونی کننده بوده و به درمان سریع تر زخم ها و جراحت ها نیز کمک می کند . ریختن مقدار کمی از این شکر بر روی زخم و بریدگی تان به دلیل خواص ضد التهابی و ضد میکروبی ، خطر عفونت و زخم را کاهش می دهد .

8 . بهبود عملکرد دستگاه گوارش : شکر قهوه ای برای دستگاه گوارش مفید بوده و موجب بهبود عملکرد دستگاه گوارش و هضم غذا می شود . ترکیب مقداری از زنجبیل به همراه این شکر و آب جوش می تواند برای درمان یبوست یک ملین طبیعی باشد . این دمنوش باد بیش از حد معده و روده را دفع می کند .

9 . انرژی بخش : این نوع شکر مانند هر کربوهیدرات دیگری انرژی زا بوده و در اثر کوتاه مدت انرژی مضاعفی به شما می دهد . نوشیدن چای و قهوه به همراه این شکر می تواند انرژی لازم را در افرادی که در هنگام صبح دچار ضعف و سستی هستند را بر طرف کرده و انرژی لازم را برای انجام کارهایشان بدهد .

10 . قاعدگی و پریود : از آن جایی که این ماده دارای مقادیر قابل توجهی از پتاسیم است ، می تواند باعث آرامش عضلات رحمی شده و از انقباضات دردناک قاعدگی جلوگیری کند .

11 . دیابت : در افراد دیابتی که عدم مصرف شکر برای شان سخت است ، این نوع شکر به دلیل کالری و شاخص گلیسمی کم تر ، جایگزین مناسب تری به جای مصرف شکر سفید می باشد .

کاربرد های آشپزی

شکر قهوه ای می تواند به شیوه های متفاوتی در پخت و پز و شیرینی پزی مورد استفاده قرار بگیرد . گاهی اوقات می توان این دو شکر را به جای هم به کار برد اما انجام این کار و به کار بردن این دو نوع شکر به جای هم می تواند بر طعم و شکل نهایی محصول تاثیر بگذارد . ملاس موجود در این نوع شکر رطوبت محصول را حفظ می کند و باعث می شود تا محصول نرم تر و متراکم تر شود . برای مثال می توان گفت کوکی ها و شیرینی هایی که با این نوع شکر پخته می شوند معمولا نرم تر و متراکم تر هستند . شیرینی‌هایی که با شکر سفید پخته می‌شوند ، بیش تر اوقات حجم بیش تری داشته و هوا به خمیر آن‌ها نفوذ کرده و پف می‌کنند .

رنگ و طعم متفاوت

فرق اصلی بین شکر قهوه ای و سفید در رنگ و طعم آن ها خلاصه می شود . اگ در دستورالعمل شیرینی ها و غذا های مختلف این دو شکر را به جای هم مورد استفاده قرار دهید ، شاهد طعم و رنگ متفاوتی از محصول نهایی خواهید بود . انتخاب شکر سفید و قهوه ای در پخت و پز کاملا بسته به سلیقه شما بوده اما شکر قهوه ای مزایایی برای سلامتی دارد و مضرات شکر سفید را نیز ندارد .