۰ نفر

ساده ترین راه علمی برای بهبود چشمگیر حافظه

۱۱ تیر ۱۴۰۱، ۲۰:۴۱
کد خبر: 650030
ساده ترین راه علمی برای بهبود چشمگیر حافظه

برای بهبود حافظه نیازی به خواب کامل شبانه نیست و تنها با چشمان بسته می‌توانید چند دقیقه استراحت کنید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، برخی افراد به طور تصادفی چیزی مهم را فراموش می‌کنند و برای به خاطر سپردن آن تلاش می‌کنند. البته خیلی‌ها می‌دانند که یادداشت برداری برای به خاطر سپردن چیز‌های مهم مناسب است و نکته خنده دار این است که برخی از افراد ممکن است گاهی یادداشت برداری را فراموش کنند، بنابراین با توجه به آنچه که توسط وبسایت Inc منتشر شده است، می‌توان به یک راه حل ساده و علمی متوسل شد که همان تقویت حافظه با تکیه بر خواب است.

فعال کردن حافظه با خواب

بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ که در Psychological Science منتشر شد، دانش‌آموزانی که قبل از خواب درس‌های خود را به خاطر می‌آوردند، سپس به میزان کافی خوابیده و صبح روز بعد که از خواب بیدار می‌شدند، یک مرور سریع انجام می‌دادند، در نتیجه افزایش توانایی آن‌ها در به خاطر سپردن آنچه یا به طور خاص، توانایی آن‌ها در به خاطر سپردن ۵۰ درصد مطالب افزایش یافته بود.

محققان در آن زمان نوشتند که این توانایی تقویت حافظه بر اساس خواب است، و توضیح دادند که "شواهد همگرا شکی باقی نمی‌گذارد که پردازش مجدد حافظه در طول خواب جزء مهمی از نحوه تکامل و در نهایت شکل گیری حافظه انسان است. " به عبارت دیگر، خواب کمک می‌کند تا ذهن دسترسی به اطلاعات ذخیره شده در حافظه را آسان‌تر کند.

راحتی بیداری

مطالعه‌ای که اخیراً در Nature Reviews Psychology منتشر شده است، نشان می‌دهد که «فقط چند دقیقه استراحت با چشمان بسته می‌تواند حافظه را بهبود بخشد، شاید به همان اندازه که بعد از یک خواب کامل شبانه وضعیت حافظه بهبود می‌یابد».

روانشناسان به این حالت «آرامش بیدار شدن از خواب» می‌گویند. در بهترین حالت، راحتی بیدار شدن در این حالت می‌تواند منجر به بستن چشم‌ها و استراحت برای چند دقیقه، روشن نگه داشتن ذهن و عدم فکر کردن به دنیای بیرون در طول دوره استراحت شود.

محققان می‌گویند که دوره‌های کاهش علاقه به دنیای بیرون یک ویژگی جهانی از تجربه انسان (و حیوان) است، و نشان می‌دهد که صرف بخشی از زمان دور از محیط حسی ممکن است عملکرد مهمی داشته باشد، به گونه‌ای که دوره‌های استراحت بی ارتباط با دنیای خارج اخیراً اجازه می‌دهد رده‌های تازه‌ای که در حافظه شکل گرفته فعال شوند.

فعال سازی مجدد مکرر حافظه می‌تواند منجر به تقویت و تثبیت خاطرات تازه تشکیل شده در طول زمان شود و به مراحل اولیه تثبیت حافظه در چند دقیقه اول پس از رمزگذاری کمک کند.

محققان توضیح می‌دهند که هرکسی که در طول یک جلسه برای چند ثانیه به خواب می‌رود، یا در طول یک سخنرانی یا مصاحبه تمرکز خود را از دست می‌دهد، نباید در وسط مکالمه مسیر خود را گم کرده باشد، بلکه باید خاطره سازی کند. استراحت نقش مهمی در عملکرد شناختی دارد.