۰ نفر

کدام‌ یک برای پوست و مو بهتر است؟ کلاژن یا بیوتین؟

۲۶ خرداد ۱۴۰۱، ۲۱:۳۲
کد خبر: 645065
کدام‌ یک برای پوست و مو بهتر است؟ کلاژن یا بیوتین؟

کلاژن پروتئینی است که به تشکیل ماتریکس خارج سلولی کمک می کند. این ماتریس به پوست شکل و ساختار می دهد. بدن به طور طبیعی کلاژن خود را می‌سازد، اما با بالا رفتن سن، تولید آن کند می‌شود. کلاژن در پوست با سرعت بیشتری نسبت به تولید بدن شروع به تجزیه می کند. این می تواند منجر به از دست دادن خاصیت ارتجاعی و استحکام پوست شود. از دست دادن کلاژن نقش مهمی در ایجاد پوست نازک تر و چین و چروک دارد. همچنین ممکن است بهبود زخم را کند کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، در مقابل، بیوتین یک ویتامین B است. این یک ماده مغذی ضروری است، اما بدن قادر به ساخت آن نیست. فرد باید آن را از طریق غذا یا مکمل ها دریافت کند. بیوتین به آنزیم های مختلف کمک می کند تا گلوکز، اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه سازنده پروتئین ها را متابولیزه کنند. در نتیجه، کمبود بیوتین می تواند منجر به ریزش مو، شکنندگی ناخن ها و عفونت های پوستی شود. بسیاری از افراد از کلاژن و بیوتین به عنوان مکمل برای بهبود سلامت پوست، مو و ناخن استفاده می کنند. 

کدام یک برای مو بهتر است؟ 

یکی از نشانه های اصلی کمبود بیوتین، ریزش مو است. مصرف مکمل بیوتین ممکن است ریزش مو را در افراد مبتلا به این بیماری کاهش دهد. بیوتین همچنین ممکن است به رشد مجدد مو کمک کند. به عنوان مثال، در یک مطالعه کوچک در سال 2021 روی 156 زن که جراحی کاهش وزن داشتند، 72 درصد ریزش مو را گزارش کردند. 22 نفر کمبود بیوتین داشتند و به مدت 3 ماه روزانه 1000 میکروگرم (میکروگرم) بیوتین مصرف کردند. از این تعداد، پنج نفر (23٪) کاهش قابل توجهی در ریزش مو گزارش کردند. 29 نفر دیگر بدون کمبود بیوتین تصمیم گرفتند 1000 میکروگرم بیوتین در روز مصرف کنند. از این گروه، 11 نفر (38٪) کاهش قابل توجهی در ریزش مو گزارش کردند.

نویسندگان این مطالعه پیشنهاد می‌کنند که بیوتین ممکن است ریزش مو را در افراد با و بدون کمبود بیوتین بهبود بخشد، اما مطالعه آنها به دلیل تعداد کم شرکت‌کنندگان تنها شواهد ضعیفی برای این ادعا ارائه می‌دهد. هیچ شواهد قوی اخیر نشان نمی دهد که بیوتین می تواند موها را به طور قابل توجهی ضخیم تر کند یا به طور چشمگیری ریزش مو را در افرادی که کمبود بیوتین ندارند، معکوس کند. با این حال، اگر فردی مکملی را در سطوح معمولی مصرف کند، بعید است که مکمل بیوتین مضر باشد. 

یک مطالعه تصادفی کنترل شده با دارونما در سال 2019، اثرات یک محصول کلاژن را بر سلامت پوست در 36 زن ارزیابی کرد. همه شرکت کنندگان بالای 35 سال سن داشتند. شرکت کنندگان از مکمل یا دارونما به مدت 12 هفته استفاده کردند. سپس محققان از معیارهای معتبر هیدراتاسیون، الاستیسیته، زبری و تراکم برای ارزیابی سلامت و ظاهر پوست استفاده کردند. گروه کلاژن در هر چهار معیار بهبود قابل توجهی داشت و این بهبودها برای 4 هفته پیگیری پس از دوره 12 هفته ای اولیه ادامه داشت. با این حال، یک تولید کننده مواد مغذی کلاژن اسپانسر مطالعه بود. این یک محدودیت قابل توجه است که می تواند تحقیقات را سوگیری کند.

کدام یک برای پوست بهتر است؟ 

اگر فردی دچار کمبود بیوتین باشد، مصرف بیوتین ممکن است سلامت پوست او را بهبود بخشد. در غیر این صورت، کلاژن می تواند گزینه بهتری باشد زیرا شواهد بیشتری وجود دارد که نشان می دهد به بهبود ظاهر پوست کمک می کند. بررسی سیستماتیک 2019 منبع معتبر مطالعات قبلی در مورد مکمل های کلاژن خوراکی از این ایده حمایت می کند که کلاژن ممکن است سلامت پوست را بهبود بخشد. این مرور شامل 11 مطالعه با 805 شرکت کننده بود. در هشت مطالعه روی هیدرولیز کلاژن، محققان شواهدی پیدا کردند که کلاژن ممکن است پیری پوست، سلولیت، خشکی پوست و زخم را بهبود بخشد. دو مورد از مطالعات بهبودهایی را در هیدراتاسیون و الاستیسیته پوست با کلاژن تری پپتید نشان دادند و یکی نشان داد که دی پپتید کلاژن ظاهر پیری پوست را متناسب با مقدار دی پپتید کلاژنی که فرد مصرف می کند بهبود می بخشد.

این تجزیه و تحلیل هیچ عارضه جانبی را گزارش نکرد و نشان داد که کلاژن می تواند مکمل مفیدی برای کاهش علائم پیری باشد. در مقابل، هیچ مطالعه تصادفی شده ای ثابت نکرده است که بیوتین می تواند شرایط پوست را بهبود بخشد. 

آیا مصرف بیوتین و کلاژن اشکالی ندارد؟ 

در حال حاضر، هیچ مدرکی مبنی بر ناامن بودن مصرف بیوتین و کلاژن با هم وجود ندارد. برای افرادی که می خواهند سلامت پوست و مو را بهبود بخشند، مصرف هر دو ممکن است یک گزینه باشد. خطرات و عوارض جانبی در دوزهای معمولی، بیوتین و کلاژن احتمالا بی خطر هستند. شواهدی وجود ندارد که بیوتین در دوزهای بالا سمی باشد. با این حال، مصرف بیوتین در دوزهای بالا ممکن است با برخی از آزمایش‌های آزمایشگاهی، از جمله آزمایش‌های زیر تداخل داشته باشد: هپاتیت اچ‌آی‌وی پانل های تیروئید ویتامین دی b-HCG که هورمونی است که در دوران بارداری در خون وجود دارد فرد باید قبل از انجام هر گونه آزمایشی در مورد تمام مکمل ها به پزشک اطلاع دهد. آنها ممکن است توقف موقت مکمل را تا زمان کامل شدن آزمایش توصیه کنند. کلاژن به طور طبیعی در بدن وجود دارد، بنابراین در دوزهای معمولی، بعید است که عوارض جانبی جدی ایجاد کند. در یک مطالعه کوچک در سال 2019 از 36 نفر که کلاژن مصرف کردند، هیچ عارضه جانبی گزارش نشد. سازمان غذا و دارو (FDA) شرکت ها را ملزم به آزمایش مکمل ها از نظر ایمنی یا خلوص نمی کند. این بدان معنی است که مکمل ها ممکن است حاوی مواد دیگری باشند که باعث واکنش های آلرژیک، عوارض جانبی منفی یا تداخل با داروها می شوند. قبل از مصرف هر گونه مکملی، فرد باید با یک پزشک حاذق صحبت کند.

منابع غذایی کلاژن و بیوتین طیف وسیعی از غذاها حاوی بیوتین هستند، از جمله: 

تخم مرغ 

گوشت مانند جگر گاو گوشت خوک

ماهی، مانند سالمون 

شیر بادام ها 

نان گندم کامل 

سیب 

پنیر چدار 

ماست ساده

برخی از محصولات حیوانی حاوی کلاژن هستند، مانند: 

مرغ 

ماهی 

آب قلم

آبگوشت 

استخوان 

تعدادی از غذاهای گیاهی همچنین حاوی گلیسین، پرولین و هیدروکسی پرولین هستند که اسیدهای آمینه ای هستند که به بدن در ساخت کلاژن کمک می کنند. 

منابع غذایی برای این اسیدهای آمینه عبارتند از: 

آجیل 

حبوبات

 دانه محصولات سویا 

چند پرسش؛ 

 آیا کلاژن یا بیوتین می تواند باعث افزایش وزن شود؟ 

هیچ مدرک علمی مبنی بر اینکه کلاژن یا بیوتین باعث افزایش وزن می شود وجود ندارد. افسانه های زیادی در مورد کلاژن و بیوتین در انجمن ها، سایت های رسانه های اجتماعی و وبلاگ ها وجود دارد. برخی افراد ادعا می کنند که این مواد باعث افزایش وزن می شوند. هیچ مدرکی برای تایید این موضوع وجود ندارد.

آیا منابع گیاهی کلاژن وجود دارد؟ 

تا سال های اخیر، هیچ گزینه ای برای کلاژن گیاهی وجود نداشت. با این حال، دانشمندان راهی برای ایجاد کلاژن با استفاده از مخمرها و باکتری های اصلاح شده ژنتیکی یافته اند. برخی از شرکت ها اکنون این نوع کلاژن وگان را به عنوان مکمل می فروشند. برخی از غذاهای گیاهی نیز ممکن است به سنتز کلاژن بدن کمک کنند. این غذاها شامل آجیل، دانه ها، حبوبات و محصولات سویا است. آیا منابع گیاهی بیوتین وجود دارد؟ بسیاری از غذاهای گیاهی حاوی بیوتین هستند. 

 آجیل، دانه ها، سیب زمینی شیرین، سیب، کلم بروکلی و اسفناج. افرادی که مکمل‌های بیوتین مصرف می‌کنند باید برچسب آن را مطالعه کنند تا ارزیابی کنند که آیا این محصول گیاهی است یا خیر.