۰ نفر

آیا کرونا باعث ناتوانی جنسی در مردان می شود؟

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۲۱:۳۶
کد خبر: 633727
آیا کرونا باعث ناتوانی جنسی در مردان می شود؟

کووید-۱۹ می‌تواند حس بویایی و چشایی را از بین ببرد، باعث تغییر رنگ پوست انگشتان پا شود («انگشتان پای کووید») یا حتی به تورم و باردار شدن زبان («زبان کووید») بینجامد.

به گزارش نیویورک تایمز، اکنون دانشمندان در حال بررسی یک رابطه احتمالی میان یک پیامد غیرمنتظره دیگر کووید-۱۹ هستند: ناتوانی نعوظی مردان. رابطه میان کووید-۱۹ و این نوع ناتوانی جنسی در مردن در صدها مقاله از دانشمندان در اروپا و آمریکای شمالی و نیز در مصر، ترکیه، ایران و تایلند گزارش شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از همشهری آنلاین، تخمین‌ها درباره گستردگی این مشکل بسیار متفاوت است. مقاله‌ای که دکتر رانجیث راماسامی، رئیس بخش اورولوژی تناسلی در انستیتو اورولوژی دسایی ستی در دانشگاه میامی در فلوریدای آمریکا منتشر کرده‌اند، نشان می‌دهد که پس از یک بار دچار شدن به کووید-۱۹ خطر اختلال کارکرد نعوظی تا ۲۰ درصد افزایش می‌یابد. سایر پژوهشگران افزایش‌های بیشتر خطر این نوع ناتوانی جنسی در مردان را گزارش کرده‌اند.

دکتر راماسامی می‌گوید هنگامی در ابتدا بیماران با شکایت از مشکل نعوظ به کلینیک او مراجعه کردند، ابتدا فکر می‌کرد مسئله ناشی از استرس و مشکلی روانشناختی است. اما در طول زمان او و سایر پزشکان الگویی را تشخیص دادند. راماسامی که چندین مقاله در این زمینه نوشته است، می‌گوید:‌ «شش ماه پس از عفونت اولیه، بیماران در مجموع بهتر شده بودند، اما همچنان از مشکلاتی مانند اختلال نعوظ و میزان پایین اسپرم شکایت داشتند.»

دکتر امانوئل جانینی، استاد غدد درون‌ریز و سکسولوژی پزشکی در دانشگاه رُم تور ورگاتا  رابطه‌ای قوی میان اختلال نعوظ و کووید-۱۹ را گزارش کرد. هنگامی که مردان مبتلا به کووید-۱۹ را با مردان غیرمبتلا مقایسه کرد، دریافت افراد دچار عفونت نسبت به افرادی که دچار عفونت نشده‌اند، با احتمال شش برابر بیشتر اختلال نعوظی را گزارش می‌کنند.

پژوهش‌های بر اساس تصویربرداری پزشکی و نمونه‌برداری‌ نشان می‌دهند که کروناویروس می‌تواند بافت‌های درون مجرای تناسلی مردانه را دچار عفونت کند و این عفونت تناسلی ممکن است تا مدت‌ها پس از فروکش کردن عفونت اولیه تنفسی ادامه پیدا کند. دانشمندان می‌گویند هنوز زود است که با یقین گفت که میان عفونت کرونا و اختلال نعوظ  رابطه‌ای سببی وجود دارد، چرا که عوامل بسیاری از جمله عوامل رونشناختی  و فیزیولوژیکی- در ایجاد و حفظ نعوظ موثر هستند. پاندمی کرونا به انزوای اجتماعی و اوج‌گیری میزان افسردگی و اضطراب انجامیده است که همه آنها ممکن است نقشی در اختلال جنسی هم داشته باشند.

نعوظ در مردان بسیار پیچیده‌تر از آن است که معمولا تصور می‌شود: برای ایجاد نعوظ باید جریان خون مناسب، کارکرد درست اعصاب و میزان طبیعی هورمون‌ها به خصوص تستوسترون وجود داشته باشد. در عین حال نیاز به وضعیت روانی خوب و برانگیختگی وجود دارد. هر یک از این عوامل که به درستی کار نکند، نعوظ دچار اختلال می‌شود.

پاندمی کرونا یک به نوعی هم‌آمیزی کاملی از عوامل همپوشان ایجادکننده اختلال کارکرد نعوظی است.

برخی از پژوهشگران این فرض را مطرح می‌کنند که ممکن است اختلال نعوظی در بیماران کووید-۱۹ مربوط به عارضه کاملا مستند شده از دست رفتن بویایی و چشایی باشد که بیماران کووید-۱۹ دچار آن می‌شوند، چرا که بویایی نقش مهمی در برانگیختگی جنسی دارد. از طریق بو است که سازوکار برانگیختگی در مغز شروع به کار می‌کند.

بالاخره اینکه، مردان نیاز به رگ‌های خونی سالم دارند تا نعوظ در آنها ایجاد شود و ادامه یابد. کروناویروس ممکن است به رگ‌های خونی و پوشش درونی رگ‌ها به نام «آندوتلیوم» آسیب بزند، چرا که کروناویروس به گیرنده‌های مولکولی متصل می‌شود که به مقدار زیاد در سلول‌های آندوتلیالی وجود دارند.

این رگ‌ها ممکن است مطابق نیاز تنگ و گشاد نشوند تا جریان خون به آلت تناسلی را ایجاد کنند. آسیب به رگ‌های خونی نیز ممکن است در ایجاد عوارض وخیم‌تر کووید-۱۹ مانند حملات قلبی، سکته مغزی و لخته شدن غیرطبیعی نقش داشته باشد.

گرچه سیستم عروقی ما به هم پیوسته است، اما مشکلات عروقی ممکن است ابتدا در اندام‌های جنسی خود را نشان دهند، چرا این رگ‌ها بسیار کوچک هستند و می‌توانند نخستین هشداردهنده خطر مشکلات قلبی‌-عروقی گسترده‌تر باشند. ناتوانی نعوظی و بیماری قلبی-عروقی عوامل خطرساز مشترکی دراند- مانند اضافه‌ وزن شدید، بیماری‌های سوخت‌وساز مانند دیابت، سیگار کشیدن و سن بالا که همه آنها با احتمال بیماری شدید کووید-۱۹ را هم افزایش می‌دهند.

دکتر تی مایک هسیه، رئیس مرکز سلامت مردان در دانشگاه کالیفرنیا در سان‌دیه‌گو می‌گوید: «شریان آلت تناسلی اندازه‌ای در حد یک دهم شریان کورونری دراد و هنگامی که شما رگ باریک‌تری داشته باشید، مشکل عروقی پیش از شریان بزرگتر خود را در آن نشان می‌دهد.»

به گفته هسیه، اختلال کارکرد نعوظی ممکن است پس از حدود پنج سال به حمله قلبی منتهی شود و این عارضه جنسی ممکن است نشانه‌ای زودرس از سایر عوامل خطرساز زمینه‌ای باشد.

هسیه می‌گوید:‌«هنگامی که مردی را برای مشکل اختلال کارکرد نعوظی ویزیت می‌کنم، فقط مسئله تجویز داروی ویاگرا یا سیالیس نیست. این مردان به یک پزشک مراقبت اولیه ارجاع می‌شوند یا برای مشورت به نزد متخصص قلب می‌روند تا اطمینان حاصل شود کلسترول‌شان در حد طبیعی است، دیابت‌شان کنترل‌شده است و درباره کنترل وزن و تغییرات سبک زندگی و رژیم غذایی با آنها بحث می‌شود.»

دکتر جانینی می‌گوید اختلال کارکرد نعوظی ممکن است راهی برای تشخیص عارضه کووید درازمدت یا حتی بدتر شدن وضعیت سلامت روانی باشد.

او می‌گوید: «اگر بیماری داشته باشید که دچارعفونت کووید بوده است و بخواهید بدانید کووید درازمدت دارد یا نه، باید درباره کارکرد جنسی او بپرسید. اگر او زندگی زناشویی طبیعی داشته باشد، احتمال دچار شدن او به موارد جدی کووید درازمدت بسیار پایین است.»

اگر اختلال نعوظی درمان نشود، ممکن است به عوارض بیشتری بینجامد. پژوهش‌ها منتشر شده موارد «بیماری پیرونی»، عارضه ایجاد نعوظ دردناک و قوس‌دار در نتیجه تجمع بافت جوشگاهی فیبری در آلت، التهاب یک یا هر دو بیضه در مردان مبتلا به کووید-۱۹ گزارش شده است.

مردانی که برای چند ماه نعوظ طبیعی نداشته‌اند، ممکن است دچار بافت جوشگاهی و فیبروز در آلت شوند که درمان اختلال کارکرد نعوظی را مشکل‌تر می‌:ند و حتی ممکن است به کوتاه شدن آلت بینجامد.

گرچه اختلال کارکرد نعوظی ممکن است به خودی خود بهبود پیدا کند، اما توصیه این پزشکان این است که مردان در صورت دچار شدن به آن هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنند.