۰ نفر

دو عامل مهم اپیدمی چاقی کدامند؟

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۸:۵۳
کد خبر: 633454
دو عامل مهم اپیدمی چاقی کدامند؟

اپلیکیشن‌های سفارش و تحویل غذا و همچنین بازی‌های آنلاین دو عامل مهم اپیدمی چاقی در اروپا هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که شیوه استفاده کودکان از اپلیکیشن‌های سفارش و تحویل غذا و همچنین افزایش محبوبیت بازی‌های آنلاین می‌تواند از عوامل اصلی شیوع چاقی در سراسر اروپا باشد.

بنابر گزارش این سازمان، اپلیکیشن‌های سفارش و تحویل غذا نقش مهمی در افزایش مصرف غذاها و نوشیدنی‌های پرچرب و پرقند دارند. همچنین بازی‌های آنلاین که در بین کودکان بسیار محبوب است نیز به رژیم غذایی بد، رفتار و عادت‌های ناسالم و صرف زمان بیشتر در نشستن به جای فعال بودن، مرتبط دانسته شده است.

این سازمان می‌گوید: هیچ کشور اروپایی در مسیری قرار نگرفته است تا مانع از افزایش چاقی تا سال ۲۰۲۵ شود.

نزدیک به ۶۰ درصد از بزرگسالان و یک سوم کودکان در اروپا یا اضافه وزن دارند یا چاق هستند و همه‌گیری کرونا هم این شرایط را بدتر کرده است.

"گزارش چاقی منطقه اروپا در سال ۲۰۲۰" در سازمان جهانی بهداشت حاکی از آن است که میزان اضافه وزن و چاقی در اروپا به "نسبت همه‌گیری" رسیده است، یعنی در حال حاضر فقط قاره آمریکا دارای سطح بالاتری از بزرگسالان چاق نسبت به اروپا است.

این گزارش تخمین می‌زند که این مشکل سالانه باعث مرگ ۱/۲ میلیون نفر در اروپا می شود، یعنی ۱۳ درصد از کل مرگ و میر وهمچنین عامل دست کم ۲۰۰ هزار مورد جدید ابتلا به سرطان در سال است.

این گزارش همچنین می‌گوید که چربی بیش از حد در بدن، خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله ۱۳ نوع سرطان، دیابت نوع ۲، مشکلات قلبی و بیماری‌های ریوی را افزایش می‌دهد و در عین حال هم علت اصلی معلولیت و از کار افتادگی است.

به گزارش بی بی سی، در انگلیس سیاست‌هایی برای مقابله با چاقی معرفی شده است از جمله این که رستوران‌ها و کافه‌های بزرگ، طبق قانون باید اطلاعات کالری را در فهرست غذا نشان دهند.

در این کشور همچنین طرحی برای ممنوعیت تبلیغات تلویزیونی برای مواد غذایی سرشار از شکر و نمک و چربی قبل از ساعت ۹ شب در سراسر کشور در دست است.