۰ نفر

باید و نبایدهای روزه داری برای مادران باردار و شیرده

۱۹ فروردین ۱۴۰۱، ۱۱:۲۲
کد خبر: 626220
باید و نبایدهای روزه داری برای مادران باردار و شیرده

عضو انجمن متخصصین زنان و زایمان کشور با تاکید بر ضرورت مشورت زنان باردار و شیرده برای روزه‌داری با پزشک گفت: در برخی از دوره‌های بارداری همچون سه ماهه نخست، روزه‌داری برای مادر و جنین خطرساز خواهد بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، سوزان پیروان در این خصوص افزود: از منظر اسلام روزه‌داری برای اشخاص سالم واجب است. برای زنان باردار و مادران شیرده نیز باتوجه به شرایط موجود و نظر متخصصین زنان و زایمان تصمیم‌گیری می‌شود.

وی تصریح کرد: بارداری در زنان به سه مرحله (سه ماهه نخست، سه ماهه دوم و سه ماهه سوم بارداری) تقسیم می‌شود. در سه ماهه اول این دوران، زنان با هورمون‌های حاملگی مواجه شده و این امر مادران را دچار تهوع، استفراغ، بی‌اشتهایی و گاه کاهش وزن می‌کند.

پیروان افزود: این زنان طبیعتا وضعیت مساعدی برای روزه‌داری نخواهند داشت. برای روزه‌داری باید به میزان کافی مواد غذایی در دو وعده سحر و افطار مصرف شده و در این فاصله روزه‌دار «بدحال و بیمار» نشود.

وی تصریح کرد: بنابراین باتوجه به این شرایط در سه ماهه نخست بارداری، روزه‌داری عمدتا برای اغلب زنان به جهت مشکلات گوارشی ناشی از حاملگی امکان‌پذیر نخواهد بود.

عضو انجمن متخصصین زنان و زایمان ادامه داد: پس از این دوره، (سه ماهه سوم بارداری) به طور معمول زنان به ۲۰۰ تا ۳۰۰ کالری اضافه در روز نیاز پیدا کرده و به دلیل رشد جنین در رحم عملا باید یک وعده بیش‌ترمصرف کنند. بر این اساس، سه ماهه سوم بارداری هم زمان مناسبی برای روزه‌داری (که با گرسنگی طی ساعات طولانی و کم‌آبی بدن همراه است) نخواهد بود.

پیروان اضافه کرد: براساس مطالعات کشورهای اسلامی در این زمینه که با هدف حفظ سلامت جنین انجام شده است، تاثیر روزه‌داری مادر بر هوش جنین اثبات شده نیست؛ اما برخی تبعات مخرب همانند تولد نوزادان کم وزن ناشی از این مساله عنوان شده است.

وی افزود: به طور کل وضعیت تمام زنان باردار یکسان نبوده و بنابراین همه مادران برای روزه‌داری باید با متخصص زنان و زایمان مشورت کنند. همچنین از سه ماهه نخست بارداری گذر کرده و مشکلات گوارشی، تهوع و استفراغ برطرف شده باشد.جنین نیز به رشد موردنیاز برای تغذیه اضافه مادر نرسیده باشد. در این دوران تحت نظر و مشورت پزشک معالج می‌توانند روز بگیرند.

عضو انجمن متخصصین زنان و زایمان یادآور شد: در صورت شرایط روزه‌داری همچنین باید یک رژیم غذایی متعادل داشته باشند. به عبارت دیگر، از همه گروه‌های غذایی به میزان متعادل در برنامه غذایی گنجانده روزانه و ویتامین و مواد معدنی به میزان کافی مصرف کنند.

پیروان گفت: در این دوره از برخی مواد غذایی نظیر پاستا، ماکارونی، برنج و نان که انرژی را به آرامی در بدن آزاد کرده و در گروه کربوهیدرات‌ها قرار می‌گیرند نیز استفاده شود. این دسته از مواد غذایی باید وارد روند هضم شده و به محض مصرف همچون نوشابه‌های قنددار به سرعت سبب افزایش و افت قند و احساس گرسنگی نمی‌شوند.

به گفته این پزشک، مصرف غلات، حبوبات و دانه‌های روغنی فاقد نمک نظیر بادام و گردو و مواد غذایی حاوی پروتئین نظیر تخم‌مرغ نیز در این دوران بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: در ماه مبارک رمضان از مصرف برخی مواد غذایی همانند کافئین نیز باید پرهیز شود. کافئین آب بدن را دفع کرده و بدن روزه‌دار را با کم‌آبی مواجه می‌سازد.

پیروان همچنین با تاکید بر ضرورت استراحت در این دوران یادآور شد: زنان باردار در دوران روزه‌داری از مواد غذایی چرب، اسیدی و ترش خودداری کنند. قند حاوی نوشابه و نوشیدنی‌های شیرین هم در این دوران توصیه نمی‌شود. زنان باردار همچنین طی روزه‌داری انرژی بدن را نگه داشته و به میزان کافی استراحت کنند.

وی با تاکید بر ضرورت پیشگیری از کم‌آبی نیز اضافه کرد: مادران باردار با مشاهده علائم کم‌آبی اعم از ضعف، خستگی، سرگیجه و سردرد نیز از روزه‌داری پرهیز کنند.