۰ نفر

علائم سرخک در کودکان چیست؟

۱۶ فروردین ۱۴۰۱، ۱۵:۳۳
کد خبر: 625591
علائم سرخک در کودکان چیست؟

فوق تخصص بیماری‌‌های عفونی کودکان ضمن اشاره به علائم سرخک، درباره اهمیت واکسیناسیون در جلوگیری از ابتلا به بیماری سرخک و کنترل آن توضیح داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، وزارت بهداشت از طغیان شدید سرخک در افعانستان و افزایش تعداد بیماران واردشده به ایران خبر داده و بیماران در استان‌‌های مختلف شناسایی شده‌اند؛ بنابراین وزارت بهداشت بر تکمیل واکسیناسیون کودکان تأکید دارد.

دکتر علیرضا ناطقیان، فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان درباره شیوع بیماری سرخک گفت: بیماری سرخک در سال‌های اخیر در ایران از حالت بومی خارج شده است و به مرحله ریشه‌کنی ویروس سرخک رسیده‌ایم؛ به طوری که ایران در سال‌های پیش گواهی حذف سرخک را از سازمان جهانی بهداشت دریافت کرد.

وی افزود: پس از ورود تعداد زیادی از مهاجران افغانستانی به ایران، موارد ابتلا به سرخک به خصوص در مناطق شرقی کشور افزایش پیدا کرده است که اگر واکسیناسیون کودکان به موقع و صحیح انجام شود مشکلی برای کنترل سرخک ایجاد نخواهد شد.

علائم سرخک چیست؟

ناطقیان درباره علائم بیماری سرخک ادامه داد: علائم این بیماری در ابتدا شبیه سرماخوردگی بروز پیدا می‌کند و شامل سرفه، آبریزش بینی و ترشحات چشمی است که به تدریج با تب بالا همراه می‌شود. 

فوق تخصص عفونی کودکان تصریح کرد: سپس در داخل دهان کودک یکسری ضایعات ایجاد می‌شود و از روز سوم تا چهارم بیماری، علائم پوستی بیماری آغاز می شود؛ این علائم در روزهای اول به صورت دانه‌های قرمز مجزا از هم در صورت دیده می‌شود و در روزهای بعدی، در بدن و سپس روی دست و پا ظاهر می‌شود.

وی گفت: این علائم ممکن است در کودکانی که یک دوز واکسن سرخک زده خفیف‌تر باشد. 

فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان درباره سن شایع بروز بیماری سرخک بیان داشت: ابتلای کودکان به سرخک، بستگی به وضعیت واکسیناسیون آن‌ها دارد. در کشور ما در 12 و 18 ماهگی کودکان، واکسن MMR تزریق می‌شود اما متاسفانه با شیوع کرونا به دلیل عدم مراجعه به موقع والدین به مراکز بهداشتی برای تزریق واکسن سرخک به کودکان، پوشش واکسیناسیون کودکان در کشور اندکی کاهش یافته است اما الان با توجه به شیوع سرخک در کشورهای همسایه، باید نسبت به واکسیناسیون روتین کودکان اقدام شود.

به گفته وی سرخک سرایت‌پذیری بسیار بالایی دارد و حتی قرار گرفتن یک کودک سالم در اتاق فرد مبتلا، می‌تواند باعث ابتلای او شود‌. گروه‌های سنی حساس و در معرض خطر سرخک، شیرخواران و نوجوانان هستند.