۰ نفر

آیا بیماری قلبی ژنتیکی و ارثی است؟

۷ فروردین ۱۴۰۱، ۹:۲۸
کد خبر: 623483
آیا بیماری قلبی ژنتیکی و ارثی است؟

اگر شما در اطرافیانتان سابقه بیماری قلبی دارید و از ابتلا به این بیماری میترسید، میتوانید با رعایت نکاتی خودتان را در برابر این مشکل ایمن کنید.

به گزارش اقتصادآنلاین ؛ ممکن است شما چیز های زیادی را از پدر و مادرتان به ارث ببرید. مثلاً رنگ چشم یا داشتن چالِ چانه جزء چیزهایی است که افراد به ارث می‌ برند اما گاهی اوقات خطر بیماری‌ های قلبی هم از بستگان به ارث می رسد. در این قسمت بیشتر در این مورد توضیح خواهیم داد.

بیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر می باشد. معمولاً در گذشته اینگونه برداشت می‌ شد که کسانی که بیماری قلبی دارند، احتمالاً اطرافیان و اقوام شان که با آن ها از لحاظ ژنتیک مشترک هستند، در معرض مشکلات و حملات قلبی قرار می گیرند اما تحقیقات سال 2022 نشان می‌ دهد که افراد می‌ توانند با سبک زندگی سالم، حتی اگر ژنتیکِ بیماری قلبی را هم دارند، حدود بیست سال ابتلا به بیماری قلبی را به تعویق بیندازند.

البته ژنتیک نقش مهمی در بیماری قلبی ایفا می کند اما به این معنا نیست که شما حتماً با داشتن ژنتیکِ بیماری قلبی، به آن مبتلا می شوید. بلکه می توانید با داشتن سبک زندگی سالم آن را کنترل کنید. افرادی که از لحاظ ژنتیکی بیماری قلبی داشته باشند و در کنارش غذای نامناسب بخورند، سیگار بکشند یا ورزش نکنند، بیشتر در معرض خطر قرار می گیرند.

چند وقت یکبار باید آزمایش داد؟‌

نمی توان گفت که هر فرد چند وقت یکبار باید آزمایش بدهد. از طرفی آزمایش مختص و جداگانه ای برای بیماری قلبی وجود ندارد اما آزمایش های دیگر می تواند مشکلات قلبی را نشان دهد. مثلا اگر متوجه شدید فشار خون بالا دارید یا لیپوپروتئین تان کم است یا کلسترول و چاقی دارید، احتمالاً باید بیشتر رعایت کنید.

چنانچه در معرض ابتلا به بیماری قلبی هستید، موارد زیر را جدی تر رعایت کنید:

ساعت خواب

شما باید 10 شب بخوابید. به ساعت خواب خود پایبند بمانید و حتماً شب ها استراحت کنید، زیرا خواب ضعیف و نامناسب باعث ایجاد مشکلات بی شماری می شود.

خوابیدن

روغن زیتون و ماهی سالمون

مصرف این ماده باعث می‌ شود که شما چربی های سالم به بدن تان برسانید که برای قلب فواید بسیار زیادی دارد.

پیاده‌روی

پیاده‌روی یکی از اقداماتی است که حتما باید جزء برنامه روزانه ‌تان، آن را قرار دهید. پیاده‌روی باعث می‌ شود که تحرک داشته باشید، جریان خون در بدن تان ایجاد شود و کم‌تر به بیماری قلبی دچار شوید.

مدیتیشن

اگر مدیتیشن کنید، قطعا آرام‌تر خواهید بود و دیگر استرس نمی گیرید که این موضوع برای قلب تان هم بسیار اهمیت دارد.

یوگا

مصرف میوه

مصرف میوه می‌ تواند یکی از بزرگترین عوامل جلوگیری از بیماری قلبی باشد. میوه‌ های سالم و با قند پایین بخورید تا از شر بیماری قلبی در امان باشید.

تماس گرفتن با یک دوست

تماس گرفتن با یک دوست حال شما را از لحاظ روحی خوب می‌ کند و باعث می ‌شود که به زندگی امیدوارتر باشید؛ که این اتفاق برای جلوگیری از بیماری‌ های قلبی هم بسیار عالی خواهد بود.