۰ نفر

درمان خانگی جوش لثه با این روش

۲۲ اسفند ۱۴۰۰، ۱۲:۲۲
کد خبر: 619952
درمان خانگی جوش لثه با این روش

جوش لثه به دلیل عفونت و باکتری های دهان و دندان ایجاد می شود که با روش های خانگی و طب سنتی می توان به راحتی این مشکل دهان را درمان کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک؛ التهابات موجود در لثه می تواند به جوش لثه تبدیل شود . آن ها معمولا به صورت جوش های متورم ظاهر می شوند . علت اصلی جوش باکتری است، باکتری هایی که به دلیل پلاک های دندانی ، مواد غذایی و پوسیدگی دندان به وجود می آید و در نتیجه باعث عفونت می شود که سطح لثه را از زیر درگیر می کند . جوش لثه می تواند نشانه ای از سرطان دهان باشد که البته بسیار نادر است بسته به این که جوش لثه در کدام قسمت واقع شده است ، می توان آن را به سه نوع دسته بندی کرد :

در خط لثه : ورم لثه ای

در ریشه دندان :ورم جانبی

در بافت دندانی : ورم دندانی

علائم جوش لثه

جوش های لثه در اغلب موارد دردناک هستند . درد را می توان نشان اولیه جوش لثه ای معرفی کرد . می توان وجود آن را با زبان حس کرد و یا آن را در آینه مشاهده کرد .

سایر علائم جوش لثه شامل موارد زیر است :

    تنفس بد بو

    خون ریزی

    ترشحات دهانی

    گوش درد

    لثه های متورم

    حساسیت به گرما یا سرما

    حالت تهوع

    تب

جوش لثه

درمان جوش لثه

جوش لثه در بسیاری از موارد به دلیل بهداشت ضعیف دندانی است . رعایت بهداشت مناسب دندانی، بهترین راه برای پیشگیری از جوش لثه می باشد .

در چنین شرایطی پزشک به شما توصیه می کند که برای رفع عفونت از آنتی بیوتیک استفاده کنید . همچنین موارد زیر را نیز باید انجام دهید :

    بهداشت و تمیز کردن عمیق دهان و دندان توسط دندانپزشک ، اگر که علت این اتفاق لثه ناسالم باشد .

    تمیز کردن کانال ریشه دندان ، اگر که علت جوش پوسیدگی دندان باشد .

    درمان دندان های خراب

درآوردن جوش با جراحی : جوش های مزمن لثه بسیار دردآور هستند و گاهی اوقات نیاز به جراحی دارند و احتمال برگشت این جوش ها نیز بعد از جراحی وجود دارد و در نتیجه باید در این مورد با متخصص لثه صحبت کنید .

بسیاری از پزشکان خشک کردن این جوش را پیشنهاد می کنند که احتمال برگشت کمتری دارد اما پروسه آن کمی پیچیده تر است . بعد از این جراحی طبق تجویز پزشک باید تا چند روز آنتی بیوتیک مصرف کنید .

درمان مشکلات لثه : بسیاری از مشکلات جوش لثه به دلیل بیماری های لثه است و در نتیجه پزشک لثه شما را از باکتری ها آزاد می کند که بخشی از آن با جراحی لثه همراه است .

درمان کانال ریشه دندانی : بعضی از این جوش ها به دلیل ورم و آبسه دندانی هستند که در این موارد ، ریشه دندانی درمان می شود و پر کردن و یا کشیدن دندان در این موارد قابل انجام است .

خشک کردن جوش :

خشک کردن جوش در مطب پزشک از دو طریق انجام می شود که به محل جوش وابسته است :

خشک کردن از داخل لثه

در این مورد جوش را فشار می دهند تا بیرون بزند و با این فشار، چرک ها و ترشحات بیرون می ریزند که بین دندان و بافت نرم نفوذ می کنند . بعد از انجام این درمان احساس راحتی می کنید زیرا فشار درونی کاسته می شود . رعایت بهداشت و پاکسازی عفونت های پخش شده مهم ترین بخش این درمان است.

خشک کردن جوش از بیرون لثه با برش کوچک

زمانی که جوش از خط لثه دور باشد ، دندان پزشک مجبور می شود که لثه را برش دهد تا چرک بیرون بریزد که این پروسه اصلا دردناک نیست و نیاز به بخیه زدن نیز ندارد .

درمان عفونت لثه

    قرقره کردن آب نمک

    شستشوی دهان با هیدروژن پراکسید ( 3 درصد آب و 3 درصد هیدروژن پراکسید )

    شستشوی دهان با آب سیر

    زدن روغن میخک به ناحیه جوش

    زدن روغن درخت چای به ناحیه جوش لثه

    خوردن پیاز خام : پیازها حاوی سطح بالایی از سولفور هستند که به درمان دهان و لثه کمک می کند. می توانید مقداری از آن را لای ساندویچ خود بگذارید .

خمیر مناسب برای درمان جوش لثه

مواد لازم:

    نصف قاشق چای خوری روغن خردل

    یک قاشق چای خوری زردچوبه

    نصف قاشق چای خوری نمک

تمام مواد را با یکدیگر ترکیب کنید و خمیر به دست آورده را روی جوش لثه قرار دهید . زردچوبه دارای خواص ضد التهابی است که از بیماری های لثه جلوگیری می کند و استفاده از این ترکیب به مدت یک دقیقه در روز می تواند التهابات را تا حد زیادی کاهش دهد و باکتری ها را از بین ببرد . حتی می توانید مقداری از این خمیر را جایگزین خمیر دندان کنید و با ان مسواک بزنید .

تهیه هیدروژن پراکسید برای شستشوی دهان :

طرز تهیه :

یک قسمت هیدروژن پراکسید و 2 قسمت آب را در دهان خود بچرخانید و این پروسه را دو بار در روز تکرار کنید .

طرز استفاده از حبه سیر برای درمان جوش لثه

یک حبه سیر را خرد کنید و آن را با چنگال له کنید و سپس روی ناحیه مورد نظر بزنید و چند دقیقه سوزش آن را تحمل کنید . سوزش آن به دلیل ماده ای به نام آلیسین است که باعث ایجاد واکنش های شیمیایی می شود .

آلیسین یک آنتی بیوتیک طبیعی است که در پیاز یافت می شود و در مبارزه با جوش لثه موثر است و پس اگر دردی در دندان خود داشته باشید، نیز با این ترکیب پایان پیدا می کند .

استفاده از قرص های سیر نیز می تواند نتیجه یکسان را به وجود بیاورد .

آیا آموکسی سیلین در دمان جوش لثه موثر است؟

سوالات زیادی در این مورد وجود دارد که پاسخ به آن راحت نیست .

دندانپزشک شما در این شرایط داروهایی از جمله آموکسی سیلین ، مترونیدازول یا کلیندایمیسین را برای از بین بردن التهابات لثه ای و نشانه های آن مثل التهابات صورت ( گونه ) ، دمای بالا کمک کند .

آنتی بیوتیک نیز در تمام انواع درمانی به عنوان تکمیل کننده درمان استفاده می شود .

برای از بین بردن جوش لثه ای در دوران بارداری چه کنیم ؟

بارداری باعث به هم خوردن هورمون ها در خانم ها از طریق راه های مختلفی می شود و مطالعات نشان می دهد که در دوران بارداری ، کیفیت و میزان بزاق موجود در دهان تغییر می کند که معمولا با کاهش آن روبرو هستیم .

این نوع بزاق هم می تواند آلودگی های موجود در دهان را از بین ببرد که در این شرایط احتمال بیشتری برای تشکیل پلاک های دندانی و ایجاد باکتری ها به شکل بیماری های لثه به وجود می آید که می تواند با خونریزی، ورم، جوش و یا تومور همراه باشد .

پریود بعد از زایمان نیز می تواند خطری برای التهابات لثه باشد که معمولا در اثر بهداشت ضعیف دهان ، تشدید می شود .

پروسه از بین بردن جوش لثه در دوران بارداری بسیار سبک و راحت است و هیچ نیازی به بی حسی ندارد .

جوش لثه را در کودکان چگونه درمان کنیم ؟

ورم لثه در کودکان می تواند علت های مختلفی داشته باشد که معمولا علت اصلی آن بهداشت ضعیف دهان و دندان است . اگر عفونت به ریشه دندان نزدیک شود ، ورم و ترشحات افزایش پیدا می کنند و در این شرایط حتما باید به یک متخصص دندانپزشک مخصوص کودکان مراجعه کنید .