۰ نفر

کشف روش جدید برای درمان سرطان ریه

۱۱ اسفند ۱۴۰۰، ۱۳:۴۱
کد خبر: 616812
کشف روش جدید برای درمان سرطان ریه

دانشمندان آمریکایی در کشفی جدید، موفق به متوقف ساختن پیشرفت سرطان سلول کوچک ریه شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ دانشمندان دانشگاه ویرجینیای آمریکا در کشفی غیرمنتظره، موفق شدند جلوی پیشرفت سرطان سلول کوچک را در موش‌های آزمایشگاهی بگیرند؛ اقدامی که یک کشف غافلگیر کننده به شمار می‌رود و می‌تواند مسیر را برای درمان این بیماری در انسان‌ها نیز هموار کند.

سرطان سلول کوچک نوعی سرطان ریه به شمار می‌رود. حال محققان به سرپرستی دو تن از محققان دانشگاه ویرجینیا به دنبال درک نقش جهش ژنی در ژن «EP۳۰۰» در شکل گرفتن «تومور سرطانی سلول کوچک ریه» بودند. یافته‌های آن‌ها نشان داد این ژن، پروتئینی با خواص شگفت انگیز درست می‌کند که می‌تواند سرطان سلول کوچک را تقویت و یا از پیشرفت آن جلوگیری کند.

محققان با جلوگیری این ژن از فعالیت به عنوان رشد دهنده تومور، توانستند از شکل گیری و رشد سرطان جلوگیری به عمل آورند. این روش هم در نمونه‌های سلولی و هم موش‌های آزمایشگاهی جواب داد.

حال نقش اساسی این پروتئین در تشکیل تومور سرطانی، آن را به هدفی قابل توجه برای محققانی تبدیل کرده است که به دنبال روش‌های جدیدی درمان سرطان سلول کوچک ریه (SCLC) هستند.

سرطان سلول کوچک ریه

سرطان سلول کوچک ریه (SCLC) از انواع سرطان‌های فوق العاده خطرناک است؛ به طوری که در حالت کلی، تنها ۷ درصد از بیمارانی که این سرطان در آن‌ها تشخیص داده شده، توانسته اند تا ۵ سال زنده بمانند.

سرطان سلول کوچک ریه تقریبا ۱۳ درصد از موارد سرطان ریه را شکل می‌دهد. در صورتی که در بیماران این نوع سرطان سریع تشخیص داده شود، آن‌ها ممکن است قبل از گسترش سرطان به خارج از ریه وضعیت بهتری پیدا کنند؛ اما در بیشتر موارد به دلیل آنکه سریع این سرطان گسترش می‌یابد، پس از گسترش سرطان بیماران از آن مطلع می‌شوند.

سیگار کشیدن یکی از عوامل اصلی این نوع سرطان به حساب می‌آید. درمان‌هایی که تاکنون برای این بیماری انجام می‌شده، شامل شیمی درمانی، پرتودرمانی و ایمونو تراپی بوده است که البته برای بیشتر این نوع بیماران سرطانی، مؤثر واقع نمی‌شده و سرطان آنها را درمان نمی‌کرد.