۰ نفر

آیا سبزیجات نقشی در درمان بیماری قلبی ندارند؟

۱۰ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۳۹
کد خبر: 616416
آیا سبزیجات نقشی در درمان بیماری قلبی ندارند؟

یک مطالعه جدید مدعی است که خوردن سبزیجات ممکن است به محافظت در برابر بیماری‌های قلبی کمکی نکند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ یک مطالعه تازه که شامل تجزیه و تحلیل رژیم غذایی تقریباً ۴۰۰۰۰۰ نفر در انگلیس بود، نشان داده است که سبزیجات خام می‌توانند برای قلب مفید باشند، اما سبزیجات پخته نه.

با این حال، محققان می‌گویند با در نظر گرفتن فاکتور‌های سبک زندگی مانند فعالیت بدنی، سیگار کشیدن، نوشیدن، خوردن میوه، مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده و استفاده از مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی، سبزیجات برای قلب مفید نیستند.

چی فنگ، محقق اپیدمیولوژیست در دانشگاه آکسفورد، به CNN گفته است: مطالعه بزرگ ما هیچ مدرکی دال بر اثر محافظتی مصرف سبزیجات بر جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی CVD پیدا نکرد.

فنگ افزود: تجزیه و تحلیل‌های ما نشان می‌دهد که اثر ظاهرا محافظتی مصرف سبزیجات در برابر خطر CVD به احتمال زیاد با سوگیری مرتبط با تفاوت‌ها در وضعیت اجتماعی-اقتصادی و سبک زندگی توضیح داده می‌شود.

نتایج این مطالعه که در ژورنال Frontiers in Nutrition منتشر شده است، در تضاد با نتایج گروهی از تحقیقات قبلی است که نشان می‌دهد رژیم گیاهخواری برای قلب و سلامت عمومی مفید است، از جمله مطالعه‌ای تازه که نشان میدهد یک مرد جوان می‌تواند با خوردن سبزیجات بیشتر، حبوبات، غلات کامل، میوه‌ها و آجیل ۱۳ سال بیشتر زندگی کند؛ بنابراین جای تعجب نیست که مطالعه جدید واکنش شدید کارشناسان را برانگیخته باشد.

ویکتوریا تیلور، متخصص تغذیه در بنیاد قلب انگلیس، به سی‌ان‌ان گفت: اگرچه این مطالعه نشان داد که خوردن سبزیجات بیشتر با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و گردش خون با در نظر گرفتن سایر شیوه‌های زندگی و عوامل مرتبط نیست، اما به این مفهوم نیست که ما نباید سبزیجات بخوریم.

نوید ستار، پروفسور قلب و عروق و پزشکی متابولیک در دانشگاه گلاسکو نیز گفت: شواهد تجربی خوبی وجود دارد که خوردن غذا‌های پر فیبر مانند سبزیجات می‌تواند به کاهش وزن و بهبود سطوح عوامل خطر شناخته شده برای بیماری قلبی کمک کند.

این مطالعه مشاهده‌ای نمی‌تواند بر چنین شواهدی غلبه کند و نتیجه‌گیری‌های آن قابل بحث است، زیرا نویسندگان ممکن است اندکی افراط کرده باشند.

دستورالعمل‌های رژیم غذایی ایالات متحده توصیه می‌کند که بیشتر بزرگسالان حداقل ۱.۵ تا ۲ فنجان میوه و ۲ تا ۳ فنجان سبزیجات در هر روز به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم یا معادل ۴۸ قاشق غذاخوری سبزیجات در روز مصرف کنند.