۰ نفر

سازندگان واکسن های کرونا هیچ مرحله آزمایشی را نادیده نگرفته‌اند

۷ اسفند ۱۴۰۰، ۱۸:۱۵
کد خبر: 615550
سازندگان واکسن های کرونا هیچ مرحله آزمایشی را نادیده نگرفته‌اند

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با رد برخی ادعاها مبنی بر اینکه مطالعالت بالینی واکسن‌های کرونا تکمیل نشده و نمی‌توان به اثربخشی آنها اعتماد کرد، گفت: سازندگان واکسن‌ها هیچ مرحله آزمایشی تولید واکسن را نادیده نگرفته‌اند و مردم باید واکسن را دریافت کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، علیرضا ناجی اظهار داشت: حتی واکسن هایی که در ابتدای شیوع کرونا ساخته شد هم کارایی لازم را داشته و تاکنون هیچ عارضه جدی در این زمینه گزارش نشده است،‌ پروسه تولید واکسن کرونا بر اساس یک برنامه فشرده، ضمن برخورداری از منابع مالی بالا به صورت همپوشانی انجام شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی خاطرنشان کرد: دولت ها در تحقیقات تولید واکسن سرمایه گذاری کرده اند تا هرچه زودتر زنجیره انتقال کرونا قطع شود.

ناجی با تاکید بر اینکه افرادی که نوبت سوم واکسن علیه کرونا را دریافت کرده‌اند هم نباید رعایت پروتکل های بهداشتی را نادیده بگیرند، گفت: این که دیده می شود افرادی به بهانه دریافت سه دز واکسن، ماسک نمی زنند و رعایت شیوه نامه ها را نادیده می گیرند اشتباه است و می تواند منجر به افزایش بار بیماری شود.

وی اضافه کرد: هیچ کدام از واکسن های کووید ۱۹ حاوی ویروس زنده نیست بنابراین نمی توانند باعث بیماری شوند، همچنین پروتئینی که به سیستم ایمنی ما کمک می کند تا ویروس را تشخیص دهد و با آن مبارزه کند، هیچ گونه عفونتی در بدن ایجاد نمی کند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در ادامه به عارضه های احتمالی واکسن های کرونا اشاره کرد و ادامه داد: برخی به دلیل عارضه های واکسن اقدام به تزریق واکسن نمی کنند. در حالی که اگر هم واکسن عارضه ای داشته باشد اغلب کوتاه مدت است و هیچ کدام عارضه جدی ایجاد نمی کند.

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی،‌ ناجی با تاکید بر اینکه واکسیناسیون می تواند اطرافیان فرد را هم در مقابل بیماری محافظت کند، ادامه داد: این موضوع به ویژه برای افرادی که در معرض خطر ابتلای شدید به بیماری کووید ۱۹ هستند، مثل مراقبان سلامت، سالمندان، افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای و تضعیف کنند سیستم ایمنی بسیار اهمیت دارد.