۰ نفر

ویروس‌ ها با سرطان‌ چکار می کند!

۷ اسفند ۱۴۰۰، ۱۵:۳۷
کد خبر: 615491
ویروس‌ ها با سرطان‌ چکار می کند!

تخمین زده شده از هر ۵ سرطان در سراسر جهان یک مورد ناشی از عفونت‌های ویروسی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل باشگاه خبرنگاران ؛ سایت نیو اطلس، مطالعات جدید، ارتباط بین بیماری هایی را که قبلا تصور نمی شد با عفونت های ویروسی مرتبط باشند، بیان کرده اند. یک عفونت ویروسی رایج دوران کودکی با ایجاد سرطان مثانه در بزرگسالی مرتبط است. ارتباط بین هپاتیت C و اسکیزوفرنی بینش هایی را در مورد تاثیر عفونت های ویروسی بر مغز ارائه می دهد.

سرطان ها و ویروس ها

شاید شناخته شده ترین ارتباط سرطان ویروسی ارتباط بین سرطان دهانه رحم و HPV (ویروس پاپیلومای انسانی) باشد.

تقریباً تمام موارد سرطان دهانه رحم ناشی از HPV است. در دهه گذشته، واکسن‌های ضد HPV بهبود یافته‌اند و چشم‌انداز حذف سرطان دهانه رحم در آینده را افزایش داده و سالانه جان صدها هزار نفر را نجات می‌دهند.

مطالعه جدیدی که در مجله Nature و به سرپرستی محققان دانشگاه یورک منتشر شده، ارتباط جدیدی بین سرطان مثانه و عفونت با یک ویروس رایج کشف کرده است.

این ویروس با نام (BK polyomavirus) BK( نوعی ویروس پولیماست که در صورت نقص ایمنی فعال می‌شود) شناخته می‌شود. برای اکثر افراد عفونت BK بدون علامت است؛ اما ویروس می تواند برای چندین دهه در داخل بدن، به ویژه در کلیه ها، غیر فعال بماند.

محققان بررسی کرده اند که آیا مکانیسم بالقوه ای وجود دارد که از طریق آن، این عفونت مداوم BK در کلیه می تواند شروع سرطان مثانه را تحریک کند. از طریق یک سری آزمایش های آزمایشگاهی، محققان دریافتند عفونت های BK کلیه را به تولید آنزیم های ضد ویروسی به نام APOBECs هدایت می کند.

هنگامی که عفونت‌های خفته BK در کلیه دوباره فعال می‌شوند، سیستم ایمنی APOBECs  را برای کشتن ویروس تولید می‌کند. با این حال، این سلول های ایمنی متخصص می توانند به مثانه حرکت کنند و متعاقباً به DNA سلول های مثانه آسیب برسانند.

این فرآیند می تواند چندین دهه قبل از ظهور و تشخیص سرطان مثانه به طور مکرر رخ دهد و تا زمانی که سرطان ظاهر می شود، اغلب هیچ نشانه ای از ویروس BK وجود ندارد؛ زیرا یا خفته است یا به طور کامل توسط سیستم ایمنی از بین رفته است. تنها نشانه این رابطه وجود جهش APOBEC در ژنوم سلول های تومور مثانه است.

سیمون بیکر، نویسنده اصلی این مطالعه گفت: عفونت‌های ویروس BK یک عامل خطر برای سرطان مثانه هستند؛ زیرا سلول‌های مثانه را مجبور می‌کنند از APOBEC‌هایی استفاده کنند که به DNA آن ها آسیب می‌زند.

محققان خاطرنشان می کنند که اثر APOBEC را می توان در حدود ۹۳ درصد از همه سرطان های مثانه یافت و این فرضیه را تایید می کند که این تومورها توسط عفونت های ویروسی خفته ایجاد می شوند.

یافته‌های جدید همچنین ممکن است به توضیح این که چرا بیماران پیوند کلیه با سرکوب سیستم ایمنی نرخ بالایی از سرطان مثانه را تجربه می‌کنند،کمک کند.

بیکر خواستار ساخت واکسن BK است. او گفت: ممکن است چنین واکسنی بتواند همان تاثیری را که واکسن های HPV روی سرطان دهانه رحم داشته اند، بر سرطان مثانه داشته باشد.

یافته های محققان نشان می دهند اسکیزوفرنی یک بیماری پیچیده و بسیار ارثی است. بنابراین پیشرفت اسکیزوفرنی همیشه شامل تعدادی از عوامل ژنتیکی و محیطی فراتر از یک عفونت ویروسی است.

ارتباط ویروس اپشتین بار (EBV) با ام‌اس چیست؟

طبق بررسی ها برخی از افراد دو سال پس از عفونت EBV (از عفونت های ویروس هرپس است که می‌تواند انسان را آلوده کند) به ام اس مبتلا شدند. در حالی که برخی دیگر تا ۱۵ سال به آن مبتلا نشدند. هیچ عفونت ویروسی دیگری دیده نشد که به طور مداوم با پیشرفت ام اس ارتباط داشته باشد و هیچ ادعایی وجود ندارد که عفونت EBV تنها علت ام اس باشد.