۰ نفر

داشتن قلب سالم با انجام کار خانگی

۶ اسفند ۱۴۰۰، ۲۳:۴۴
کد خبر: 615218
داشتن قلب سالم با انجام کار خانگی

نتایج نشان دادند در زنانی که دست کم چهار ساعت حرکات روزمره را انجام می‌دهند خطر مرگ ناشی از حمله قلبی یا سکته تقریبا به میزان دو سوم کاهش یافته بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرارو، تحقیقات نشان می‌دهند زنان مسنی که مرتبا کار شست و شو و تمیز کردن خانه شان به همراه پختن غذا را انجام می‌دهند قلب سالم تری نسبت به زنان مسنی دارند که از کار‌های خانه دوری می‌کنند.

به گزارش دیلی میل، نتیجه پژوهشی تازه نشان می‌دهد خطر مرگ در زنان سالمندی که روزانه تا ۴ ساعت کار انجام می‌دهند به میزان ۶۲ درصد کاهش می‌یابد. این پژوهش نشان می‌دهد فعالیت‌هایی که شامل ظرفشویی، آشپزی و باغبانی هستند به حفظ تناسب عملکرد قلب کمک می‌کنند. در این بررسی پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا تاثیر فعالیت سبک روزانه را بر روی ۵۵۰۰ زن اندازه گیری کردند. از شرکت کنندگان در پژوهش خواسته شد به مدت یک هفته از ابزار‌های ردیابی حرکت استفاده کنند.

حرکات زندگی روزمره به فعالیت‌های معمولی ساده و روزمره از جمله پخت و پز، انجام کار‌های خانه، باغبانی و حتی دوش گرفتن گفته می‌شود.

مجموعه‌ای از مطالعات پیش‌تر انجام شده نشان داده بودند که ورزش منظم مانند پیاده روی سریع برای حفظ سلامت قلب حیاتی است.

این در حالی است که پژوهش اخیر که نتایج آن در مجله انجمن قلب آمریکا منتشر شده نشان می‌دهد که فعالیت فیزیکی کم‌تر از ورزش منظم نیز می‌تواند به زنان کمک کند سالم‌تر بمانند و به طور بالقوه عمر طولانی تری داشته باشند.

بیماری‌های قلبی یکی از بزرگترین علل مرگ و میر زنان در بریتانیا است که سالانه باعث مرگ حدود ۲۴۰۰۰ نفر می‌شود یعنی حدود ۶۶ نفر در هر روز.

بیماری‌های قلبی عامل اصلی مرگ و میر زنان در ایالات متحده است و عامل یک پنجم کل مرگ و میر‌های ثبت شده در میان زنان در سال ۲۰۱۵ میلادی بوده است.

پزشکان فعالیت بدنی تقریباً ۵۵۰۰ زن بین ۶۳ تا ۹۷ ساله را که در آغاز مطالعه بیماری قلبی نداشتند اندازه گیری کردند.

شرکت کنندگان در فاصله ماه‌های مه ۲۰۱۲ تا آوریل ۲۰۱۴ میلادی به مدت هفت روز شتاب سنج می‌پوشیدند تا اندازه گیری شود که چه نوع و چه میزان فعالیت بدنی انجام می‌دهند.

پژوهشگران سپس این زنان را تا پایان فوریه ۲۰۲۰ مورد نظارت قرار دادند که تا آن زمان تشخیص داده شد ۶۱۶ زن مبتلا به بیماری قلبی عروقی و ۲۶۸ زن مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب شده بودند. هم چنین، ۲۵۳ زن سکته کرده بودند و ۳۳۱ زن بر اثر بیماری قلبی عروقی فوت کرده بودند. با تجزیه و تحلیل داده‌ها کارشناسان دریافتند زنانی که دست کم چهار ساعت حرکت و فعالیت روزمره را انجام می‌دهند در مقایسه با زنانی که کم‌تر از دو ساعت در روز فعالیت روزانه انجام داده بودند ۶۲ درصد کم‌تر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی عروقی قرار داشتند.

زنانی که بیشتر از این مدت زمان فعالیت روزانه را انجام داده بودند به طور کلی ۴۳ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی قرار داشتند و به طور خاص، ۴۳ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب و ۳۰ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا سکته بودند. بیماری قلبی و عروقی یک اصطلاح کلی برای انواع شرایطی است که بر قلب یا عروق خونی تاثیر می‌گذارد که معمولا به دلیل تجمع رسوبات چربی در شریان‌ها رخ می‌دهد.

دکتر «استیو نگوین» که این پژوهش را انجام داده می‌گوید:«نتایج نشان داد که حتی حرکت اندک نیز می‌تواند تفاوتی قابل توجه در سلامت قلب و عروق ایجاد کند. این مطالعه نشان می‌دهد که همه حرکات برای پیشگیری از بیماری اهمیت دارند».

گذراندن زمان بیشتر در تحرکات زندگی روزمره که شامل طیف وسیعی از فعالیت‌هایی است که همه ما در حالی که روی صندلی ننشسته و با پا‌های خود انجام می‌دهیم منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود. این پژوهش اشاره می‌کند که تشویق افراد مسن به انجام فعالیت بدنی سبک‌تر می‌تواند مزایای چشمگیری در تقویت سلامتی آنان داشته باشد. درک فواید حرکت روزانه و افزودن آن به دستورالعمل‌های فعالیت بدنی ممکن است باعث تشویق افراد مسن به تحرک بیش‌تر شود.

بیماری عروق کرونر (CAD) عروق خونی را مسدود می‌کند و می‌تواند منجر به آنژین صدری، سکته مغزی یا حملات قلبی شود. بیماری عروق کرونر زمانی رخ می‌دهد که رگ‌های خونی اصلی که اکسیژن و مواد مغذی قلب را تامین می‌کنند آسیب ببینند. این وضعیت معمولا به دلیل پلاک و التهاب رخ می‌دهد.

هنگامی که پلاک ایجاد می‌شود شریان‌ها را تنگ‌تر ساخته و جریان خون به قلب را کاهش می‌دهد. عروق کرونر قلب وظیفه اکسیژن رسانی و خون رسانی به قلب را برعهده دارند. با ایجاد پلاک در دیواره این رگ‌ها عمل خون رسانی با مشکل مواجه می‌شود.