۰ نفر

دلیل احساس گرفتگی گلو چیست؟

۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۷:۰۰
کد خبر: 614606
دلیل احساس گرفتگی گلو چیست؟

احساس گرفتگی گلو در زمان ناراحتی در نتیجه برخی واکنش های فیزیکی بین سیستم عصبی ایمنی و سیستم عصبی سمپاتیک و با مشکلات گوارشی همراه می شود.

به گزارش اقتصادانلاین به نقل از نمناک؛ حتما برایتان پیش آمده که سرشار از هیجان، شادی و سپری کردن لحظات زیبا هستید اما ناگهان بدن شما به گونه ای واکنش نشان می دهد که که انگار ناراحت هستید. مثلا ممکن است در چنین شرایطی اشک بریزید. البته اشک ریختن همیشه نشانه ناراحتی یا لذت نیست. از طرفی تنها نشانه موجود برای چنین زمان هایی محسوب نمی شود و علائم دیگری را نیز به همراه دارد.

گاهی این نشانه ها در گلوی ما اتفاق می افتند. بنابراین چه چیزهایی باعث واکنش های فیزیکی در قسمت های مختلف بدن مثل گلو می شود ؟ در این قسمت از سلامت به پاسخ این سوال ، دست خواهید یافت.

برای اینکه متوجه علت گرفتگی گلوی خود شوید، اول از همه باید در مورد علت گریه و اینکه در درون بدن ما چه اتفاقی می افتد، صحبت کنیم.

علت گریه چیست  

علت اصلی گریه هنوز مثل یک راز در بین متخصصان باقی مانده اما شواهد نشان می دهد که گریه یک نوع ارتباط غیر زبانی است. یعنی گریه بدون هیچ کلامی به دیگران می گوید که در مورد موضوعی خاص چه احساسی دارید.

این حالت معمولاً در زمان هایی رخ می دهد که دچار بروز عواطف هستید یا کنترل خود را از دست داده اید. درچنین زمان هایی ممکن است واکنش های فیزیکی دیگر مثل افزایش ضربان قلب، کاهش سرعت تنفس و مشکلات هورمونی به وجود بیاید که همگی سعی دارند حالات عاطفی شما را متعادل کنند اما زمانیکه حساس می شویم و یا حس ناراحتی به ما غلبه می کند، دقیقا چه اتفاقی خواهد افتاد ؟

علت گرفتگی گلو در ناراحتی

همان گونه که متخصصان شرح می دهند، سیستم عصبی ایمنی واکنش های بالایی دارد و سیستم عصبی سمپاتیک را کنترل می کند و در مواقع خاصی، واکنش هایی را درون بدن، وابسته به اتفاق رخ داده به وجود می آورد. این سیستم با سیستمی که پاسخ مبارزه را تولید می کند، برابر است و همراه با ذهن ناخودآگاه ما باعث ایجاد واکنش های دیگری در بدن از جمله سوء هاضمه و مشکلات گوارشی می شود.

زمانی که این سیستم به حالت هایپر برسد ، اول از همه اکسیژن را به تمام نقاط بدن می رساند که معمولاً اولین ناحیه صورت است و بدن برای این که اکسیژن را به کل بدن پخش کند، باید نفس عمیق بکشد.

بغض و گریه

در واقع تلاش می کند که هوای زیادی را وارد بدن کند و در نتیجه سیستم عصبی به حنجره دستور می دهد تا گلو را باز کند و هوای بیشتری را بدون غذا وارد ریه ها کند و تا جایی که می تواند باز بماند.

به عبارت دیگر حنجره از پهنا بیش تر از حالت طبیعی باز باقی می ماند و هوای بیشتری را به داخل می کشد. در واقع در حالت طبیعی، باز شدن حنجره ، حس خاصی ندارد اما گر قرار باشد که این رویداد هر روز از زندگی شما رخ بدهد ، قطعاً حس بسیار بدی خواهد بود. در چنین مواقعی احساس می کنید که هنگام بلع، بدن شما تمام تلاشش را می کند تا حنجره را باز نگه دارد.

طبیعتا هنگامی که بدون گریه در حال خوردن چیزی می باشید، حنجره شما باز و بسته می شود. این پروسه تضمین می کند که غذا دقیقا به جای درست خود می رود و هوا نیز مثل همیشه وارد بدن می شد، بدون این که کار آن ها با یکدیگر تداخل پیدا کنند اما وقتی که در حال گریه هستید، حنجره شما سعی دارد که باز بماند و این بازماندن هنگام عمل بلع نیز انجام خواهد شد.

در نتیجه به عضلات موجود در ناحیه گردن فشار وارد می شود و احساس گرفتگی را القا می کند. گرفتگی گلو در واقع شبیه احساس گیر کردن گلوله در گلو می باشد و ممکن است برای هر کس در شرایط استرس زا رخ بدهد اما زمانی که آرام شوید، این اتفاق کاملا از بین می رود و حنجره شما عملکرد طبیعی قبل را در پیش می گیرد.

گلو درد

در مورد اشک ریختن هم دقیقا همین اتفاق رخ می دهد. در این شرایط سیستم عصبی ، تولید اشک را افزایش می دهد و همچنین می تواند عوارض جانبی همراه با آبریزش بینی ، قرمز شدن صورت یا سردرد نیز داشته باشد. علت آن هم این است که غده های اشک ریزی به سینوس های شما بسیار نزدیک هستند. زمانی که خبر ناگوار می شنوید ، سیستم عصبی پاسخ مبارزه را صادر می کند ، در نتیجه بدن قصد دارد که اکسیژن بیشتری را به جریان بیاندازد و گریه و مشکلات گرفتگی گلو را به وجود خواهد آورد.