۰ نفر

این سرطان مردانه در مراحل اولیه هیچ علامتی ندارد

۳ اسفند ۱۴۰۰، ۱۵:۱۲
کد خبر: 614155
این سرطان مردانه در مراحل اولیه هیچ علامتی ندارد

رییس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه سرطان پروستات در مراحل اولیه هیچ علامتی ندارد گفت: مردان از ۵۰ سالگی به بعد برای تشخیص به موقع سرطان، هر ۲ سال یکبار آزمایش پروستات انجام دهند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا؛ علی قنبری مطلق روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت به مناسبت هفت ملی سلامت مردان (اول تا هفت اسفند) افزود: سالانه به ازای هر ۱۰۰ هزار مرد ایرانی، ۲۰ نفر در کشور به سرطان پروستات مبتلا می‌شوند.

وی ادامه داد: احتمال بروز این سرطان با افزایش سن بعد از ۵۰ سالگی زیاد می‌شود ولی بیشتر آنها در طول عمر از نظر بالینی بدون علامت باقی می‌مانند و تا آخر عمر هیچ مشکلی برای شخص مبتلا ایجاد نمی‌کنند.

رئیس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توصیه کرد مردان با استفاده از رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزی، ورزش و فعالیت بدنی و کنترل وزن از بروز این بیماری جلوگیری کنند.

قنبری مطلق خاطرنشان کرد: سرطان پروستات جزو اولین سرطان‌های شایع در مردان است که در سال‌های اخیر به دلیل تغییر شیوه زندگی موارد ابتلا به این بیماری افزایش یافته است و سالانه به ازای هر ۱۰۰ هزار مرد ایرانی، ۲۰ نفر در کشور به سرطان پروستات مبتلا می‌شوند.

وی اظهارداشت: با توجه به اینکه ۶۰ درصد جمعیت مردان کم تحرک بوده و ۶۰ درصد نیز اضافه وزن دارند، سرطان پروستات روند افزایشی به خود گرفته و در رده اول سرطان‌های شایع مردان قرار دارد.

به گفته این مقام مسئول در وزارت بهداشت، سرطان پروستات در مراحل اولیه هیچ علامتی ایجاد نمی‌کند و در مراحل پیشرفته با علایمی از جمله مشاهده خون در ادرار یا مدفوع، تکرر ادرار در روز و شب، دردهای استخوانی، کم خونی و کاهش وزن شدید بروز می‌یابد که باید به پزشک مراجعه و آزمایش‌های مربوطه را برای تشخیص زودهنگام سرطان انجام داد.

قنبری مطلق اضافه کرد: سرطان‌های معده و روده بزرگ نیز در مردان بسیار شایع هستند و پیروی از شیوه زندگی ناسالم، مصرف سیگار، استفاده از غذاهای آماده و کم تحرکی، ابتلا به این سرطان‌ها را در مردان افزایش داده است.

وی تصریح کرد: آلودگی آب و هوا نیز در افزایش بروز سرطان بسیار نقش داشته است و با توجه به اینکه جمعیت کشور رو به سالمندی می رود، این بیماری به‌ویژه در مردان بسیار شایع‌تر می‌شود و باید با اطلاع رسانی و افزایش آگاهی، ابتلا به سرطان را پیشگیری و کنترل کرد.

گزارش‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان می‌دهد استان‌های یزد، زنجان و آذربایجان غربی جزو استان‌های پیشتاز در کل ۱۰ سرطان شایع مردان است و سرطان روده بزرگ در سمنان، تهران، یزد، سرطان معده در اردبیل، زنجان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، سرطان تیروئید در کهگیلویه و بویراحمد، یزد، چهار محال و بختیاری، سرطان خون در اصفهان، یزد، اردبیل، سرطان ریه در بوشهر، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، سرطان سیستم عصبی در یزد، زنجان، آذربایجان غربی، سرطان مری در زنجان، خراسان شمالی، گلستان، سرطان تخمدان در  یزد، تهران و سمنان، سرطان رحم در زنجان، یزد و تهران شایع‌تر است.

شعار هفته ملی سلامت مردان ایران (سما ۱۴۰۰)؛ «مشارکت مردان، واکسیناسیون حداکثری(کرونا)، محافظت جمعی» در نظر گرفته شده است.

باورهای نادرست در زمینه واکسیناسیون علیه کووید ۱۹، پاندمی کووید ۱۹ و سلامت روان مردان، سلامت باروری مردان و جوانی جمعیت، مولفه های اجتماعی مرتبط با سلامت مردان، کنترل عوامل خطر کرونا در محیط کار، سواد سلامت و نقش آن در سلامت مردان و  نقش شیوه زندگی سالم در پیشگیری از سرطان‌های شایع مردان از عناوین هفته ملی سلامت مردان است.