۰ نفر

عواملی که باعث می شوند حس بویایی و چشایی از دست بروند

۳ اسفند ۱۴۰۰، ۱:۴۸
کد خبر: 613861
عواملی که باعث می شوند حس بویایی و چشایی از دست بروند

یکی از مسائلی که ممکن است برای ما خیلی آزاردهنده باشد، از دست دادن حس بویایی و چشایی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، دیلی استار نوشت: حس بویایی از چیز‌هایی است که معمولا ما داشتن آن را امری بدیهی می‌دانیم. اما آیا تا به حال خود را در حالی که حس بویایی خود را از دست داده اید، تصور کرده اید؟ آیا فکر کرده اید که این مسئله می‌تواند چه تأثیری بر حس چشایی شما نیز داشته باشد؟ در اینجا قصد داریم به عللی که سبب از دست رفتن حس بویایی و چشایی می‌شود بپردازیم.

ارتباط بو و مزه: مزه معمولا به دنبال بو می‌آید؛ یعنی ناحیه بویایی در بینی شما هر دو را کنترل می‌کند. بینی شما مشخص می‌کند که این مزه شیرین انگور یا سیب است. غذا‌ها زمانی که شما نتوانید آن‌ها را بو کنید، مزه‌ای ندارد.

سن: همراه با بالارفتن سن، شما برخی از رشته‌های عصبی بویایی در بینی تان را ازدست می‌دهید. این مسئله، اغلب بر توانایی شما در تشخیص اولیه مزه‌های شور و شیرین تأثیر می‌گذارد.

بیماری یا عفونت: هر چیزی به مانند سرماخوردگی، کرونا و یا آلرژی که پوشش داخلی بینی شما را تحریک و یا ملتهب کند و سبب ایجاد گرفتگی بینی، آبریزش، خارش بینی کند، می‌تواند بر حس بویایی و چشایی شما تأثیر بگذارد.

گرفتگی بینی: در صورتی که شما نتوانید هوای کافی را از بینی خود عبور دهید، بویایی شما دچار مشکل شده و همین امر نیز بر حس چشایی شما تأثیر می‌گذارد.

آسیب به سر: عصب بویایی شما اطلاعات رایحه را از بینی به مغز منتقل می‌کند. ضربه به سر، گردن یا مغز می‌تواند به آن عصب و همچنین به پوشش بینی، مجاری بینی یا قسمت‌هایی از مغز که بو را پردازش می‌کند آسیب برساند.

برخی بیماری‌های خاص: شاید پزشک شما دلیل از دست دادن حس بویایی تان را متوجه نشود، اما این مسئله ممکن است هشداری اولیه در خصوص زوال عقل، آلزایمر و یا بیماری پارکینسون باشد.

سرطان و درمان: انواع خاصی از سرطان و درمان‌هایی که برای آن صورت می‌گیرد، می‌تواند پیام‌های انتقالی بین بینی، دهان و مغز شما را تغییر دهد.

دارو: برخی از دارو‌های تجویزی از سوی پزشک و یا دارو‌های بدون نسخه می‌توانند حواس شما را تغییر دهند؛ به مانند آنتی بیوتیک‌ها و دارو‌های فشار خون. برای همین نیز قبل از قطع مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

کمبود ویتامین: از دست دادن حس چشایی و حس بویایی می‌تواند هشداری باشد که بدن شما در خصوص کمبود ویتامین به شما می‌دهد. برخی بیماری‌ها و دارو‌ها می‌توانند باعث کمبود ویتامین‌های مرتبط با بو و طعم مانند ویتامین‌های A، B۶، B۱۲ و زینک (روی) شوند.

سیگار و مواد مخدر: کشیدن تنباکو علاوه بر آنکه می‌تواند سبب ایجاد سرطان شود، قادر است به سلول‌هایی که به مغز شما در طبقه‌بندی بو‌ها و طعم‌ها کمک می‌کنند، آسیب زده و یا آن‌ها را از بین ببرد.

در نتیجه بایستی گفت آگاه بودن از علل از دست دادن حس بویایی و چشایی می‌تواند به ما کمک فراوانی کند.