۰ نفر

کمک به کاهش استرس همه‌ گیری کرونا با واکسیناسیون

۱ اسفند ۱۴۰۰، ۱۱:۰۷
کد خبر: 612702
کمک به کاهش استرس همه‌ گیری کرونا با واکسیناسیون

تزریق واکسن کووید-۱۹ علاوه بر اینکه از آلودگی افراد به این عفونت پیشگیری می‌کند، نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که واکسیناسیون می‌تواند به کاهش استرس ناشی از همه‌گیری این بیماری نیز کمک کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا؛ یونایتدپرس، «جاناتان کولتای»، محقق ارشد از بخش جامعه‌شناسی دانشگاه «نیوهمپشایر» در آمریکا، گفت: مطالعه ما مزایای روان‌شناختی مهم واکسیناسیون کرونا را به غیر از کاهش خطر ابتلا به بیماری شدید کووید-۱۹ و مرگ مرتبط با این ویروس مستند می‌کند.

به دلیل عواملی مانند از دست دادن شغل و درآمد، انزوای اجتماعی، ناامنی غذایی، تعهدات مراقبتی، تبعیض نژادی و سوء‌مصرف مواد، افزایش شدیدی در پریشانی روانی و اضطراب در میان آمریکایی‌ها در طول این همه‌گیری وجود داشت.

اعتقاد بر این بود که واکسن زدن ممکن است فوایدی برای سلامت روان داشته باشد. محققان برای پی بردن به این موضوع، داده‌های بیش از هشت هزار بزرگسال آمریکایی را که در فاصله زمانی میان ماه های مارس ۲۰۲۰ و ژوئن ۲۰۲۱ به طور منظم به عنوان بخشی از مطالعه «شناخت کروناویروس در آمریکا» با آنها مصاحبه شده بود، بررسی کردند.

این تجزیه و تحلیل نشان داد بزرگسالانی که دستکم یک دز واکسن کووید-۱۹ را در فاصله زمانی میان ماه های دسامبر ۲۰۲۰ و ژوئن ۲۰۲۱ دریافت کرده‌ بودند، سطح ناراحتی روحی روانی آنها نسبت به ​​قبل از واکسیناسیون هفت درصد کاهش داشته است.

به گفته نویسندگان این مطالعه که به تازگی به صورت آنلاین در مجله آمریکایی Preventive Medicine منتشر شد، این کاهش تا حدی با کاهش در درک خطرات مرتبط با این همه گیری پس از واکسینه شدن افراد مرتبط است.

محققان متوجه شدند که واکسیناسیون با کاهش ۷.۸ درصدی در خطر درک شده ابتلا به این عفونت، کاهش ۶.۹ درصدی در خطر درک شده بستری شدن در بیمارستان و کاهش ۴.۷ درصدی در خطر درک شده مرگ مرتبط با ابتلا به این بیماری همراه است.

یافته های این مطالعه نشان داد که این تاثیرات دستکم تا هشت هفته پس از واکسیناسیون دوام می آورد و قوی تر می شود.

محققان خاطرنشان کردند که تلاش‌ها برای افزایش نرخ واکسیناسیون برای مبارزه با نوع بسیار عفونی سویه امیکرون ویروس کرونا باید با ارتباطات مؤثری در مورد فواید فیزیکی و ذهنی واکسیناسیون همراه باشد.