۰ نفر

گرفتگی بینی چه آسیب هایی به سر می زند؟

۲۳ بهمن ۱۴۰۰، ۱۲:۴۴
کد خبر: 610176
گرفتگی بینی چه آسیب هایی به سر می زند؟

اگر شما نیز از افرادی هستید که به طور دائم گرفتگی بینی و یا مشکلی در شنوایی دارند، باید این علائم را جدی بگیرید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران ؛ اگر شما نیز از افرادی هستید که به طور دائم دچار انسداد و گرفتگی بینی هستید و یا در شنوایی خود مشکل دارید، باید این علائم را جدی بگیرید؛ چرا که ممکن است این‌ها علائم سرطان باشند.

سرطان نازوفارنکس (nasopharyngeal cancer) بیماری است که بخش بالایی حلق و پشت بینی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

«لیم کنگ هوا» متخصص گوش، حلق و بینی گفت: این سرطان از شیاری به نام «حفره روزنمولر» (fossa of Rosenmuller) نشات می‌گیرد که در کنار نازوفارنکس (بخش بالایی حلق و پشت بینی) قرار دارد.

سرطان نازوفارنکس می‌تواند با علامت گرفتگی دائمی بینی شروع شود و در این حالت، تلاش برای فین کردن در یک دستمال برای بازکردن این انسداد در بینی نیز فایده‌ای ندارد.

اگر بیمار برای چند ماه با این مشکل زندگی و عادت کرده باشد تا از دهان تنفس کند، ممکن است این مشکل را نادیده گرفته و آن را به عنوان «مشکلی سینوسی» تلقی کرده باشد.

علائم بیماری

اما با این حال باید دانست ممکن است علائم بیشتری نیز وجود داشته باشند. بیمار ممکن است یک غده بدون درد را نیز در کنار گردن خود احساس کند؛ همچنان که ممکن است علائم دیگری مانند انسداد گوش، بزاق یا خلط آغشته به خون، خونریزی بینی، سردرد و یا گوش درد مکرر، تغییر در شنوایی (مانند از دست دادن ناگهانی شنوایی و یا زنگ زدن گوش) و یا حتی دوبینی را نیز تجربه کند.

بیماری در مردان و زنان

اما آیا جنسیت نیز در سرطان نازوفارنکس موثر است؟ و آیا مردان بیشتر از زنان دچار این بیماری می‌شوند؟

دکتر لیم، متخصص گوش و حلق و بینی با تکرار فرضیه‌ای که از سوی برخی کارشناسان تکرار می‌شود، گفت: زنان ممکن است به دلیل سطوح بالاتر استروژن، از سرطان نازوفارنکس محافظت شوند.

این در حالی است که برخی دیگر از کارشناسان حوزه سلامت می‌گویند این مسئله با سیگار کشیدن مرتبط است و از آن جایی که عادت سیگار کشیدن در میان مردان شایع‌تر است، این سرطان در مردان نیز بیشتر است.

بر اساس این گزارش، به طور کلی باید گفت مردان، دو تا سه برابر بیشتر در معرض «سرطان نازوفارنکس» (NPC) به نسبت زنان قرار دارند.