۰ نفر

واکسن زدن مانع اهدای خون می‌شود؟

۲۳ بهمن ۱۴۰۰، ۱۱:۰۴
کد خبر: 610050
واکسن زدن مانع اهدای خون می‌شود؟

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: افرادی که واکسن کرونا تزریق کرده باشند، منعی برای اهدای خون ندارند و بعد از رفع عوارض جانبی تزریق واکسن و بهبودی می‌توانند، خون اهدا کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین، عباس صداقت افزود: کشور‌های مختلف دستورالعمل (گادلاین)‌های متفاوتی را در ارتباط با مدت زمان معافیت از اهدای خون و فرآورده‌های خونی پس از تزریق واکسن کرونا دنبال می‌کنند، به طور معمول مدت زمان این معافیت وابسته به سکو (پلتفرم) واکسن تزریقی است.

وی ادامه داد: به صورت کلی پیشنهاد می‌شود اهدای خون پس از تزریق واکسن «اسپوتنیک و آسترازنکا» حداقل ۱۴ روز (دو هفته) پس از تزریق انجام شود و باقی انواع واکسن‌های کرونا بعد از اینکه عوارض جانبی تزریق واکسن رفع شد و فرد احساس بهبودی داشت، اهدای خون انجام شود.

صداقت تأکید کرد: اکنون به دلیل شیوع کرونا و فصل سرد سال میزان استقبال برای اهدای خون نسبت به ایام دیگر سال کاهش یافته است و مردم نوعدوست مانند همیشه اهدای خون را در برنامه زندگی خود قرار دهند و نجات دهنده جان بیماران باشند.

وی با بیان اینکه خون یک ماده حیاتی است و تا کنون جایگزینی برای آن نیامده است، تصریح کرد: علاوه بر مصدومان حوادث رانندگی، بیمارانی که اعمال جراحی دارند، مادران در حین زایمان و بیماران سرطانی، برخی از افراد مانند عزیزان تالاسمی از مصرف کنندگان همیشگی خون هستند و لازم است که اهدای خون توسط هموطنان به صورت همیشگی و مستمر باشد.

سخنگوی سازمان انتقال خون اعلام کرد: خانم‌ها هر چهار ماه یک بار و درسال در مجموع ۳ بار و ان هرسه ماه یک بار و در مجموع ۴ بار در سال می‌توانند خون اهدا کنند.

وی ادامه داد: به مردم و بویژه اهدا کنندگان خون این اطمینان را می‌دهیم که مراکز انتقال خون در سراسر کشور تمامی اصول بهداشتی و شیوه نامه‌ها را رعایت می‌کنند و بنابراین اهدا کنندگان با اطمینان خاطر برای اهدای خون به این مراکز مراجعه کنند.

صداقت تأکید کرد: تا کنون هیچ گزارشی مبنی بر اینکه فردی با مراجعه به مراکز انتقال خون دچار کرونا و یا با تزریق خون به کرونا مبتلا شده باشد، نشده است و مردم اطمینان داشته باشند که کرونا از طریق تزریق خون منتقل نمی‌شود.

گفتنی است؛ تا کنون نزدیک به ۱۳۸ میلیون دُز واکسن در سه مرحله در کشور تزریق شده است.