۰ نفر

اسکن ریه در جهش سویه اومیکرون ضرورت ندارد

۱۳ بهمن ۱۴۰۰، ۲۰:۵۵
کد خبر: 606564
اسکن ریه در جهش سویه اومیکرون ضرورت ندارد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه سویه جدید کرونا که در کشور غالب شده است، اومیکرون است، گفت: علائم این سویه خفیف‌تر از سوش دلتا و درگیری‌های ریوی هم به ‌مراتب کمتر است و به همین دلیل گرفتن سی تی اسکن ریه در صورت ابتلا به اُمیکرون ضروت ندارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، مصطفی جوانیان توضیح داد : به طول کلی در تشخیص و درمان بیماری که علائم تنفسی ندارد یا دارای علائم تنفسی خفیف است ، سی‌تی‌اسکن کمک خاصی نمی‌کند و هیچ ضرورتی ندارد، مگر در موارد خاص که باید با نظر پزشک انجام شود.

وی با تاکید بر این که افراد واکسن نزده در معرض خطر فرم های شدید بیماری کرونا هستند ، افزود : افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت، فشار خون، بیماری‌های نارسایی کلیه، نارسایی قلبی، نارسایی کبدی یا افرادی که سیستم ایمنیشان به دلایل بیماری یا مصرف داروها تضعیف‌ شده باشد و خانم‌های باردار به‌عنوان افراد پرخطر محسوب می‌شوند.

جوانیان از افراد پرخطر خواست چنانچه دارای علائم امیکرون و حتی خفیف آن شدند حتما با پزشک خانواده اشان مشورت کنند و تاکید کرد : پزشکان خانواده مشاوران خیلی خوبی برای افراد بیمار از جمله مبتلایان به کرونا هستند و لازم است شهروندان مازندرانی با توجه به تجربه ای که پزشکان خانواده استان طی دو سال گذشته از شیوع کرونا کسب کردند حتما به محض مشاهده علایم مشکوک با آنها مشورت کنند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی بابل همچنین بر ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی و تزریق دز یادآور یا سوم واکسن در کنار واکسینه کردن کودکان بالای ۹ سال برای مهار اومیکرون تاکید کرد و هشدار داد که بی توجهی به این موارد رنگ بندی شهرستان بابل را قرمز خواهد کرد.

شهرستان بیش از نیم میلیون نفری بابل که زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی بابل قرار دارد در حال حاضر در رنگ بندی نارنجی قرار دارد. این شهرستان دروازه ورودی کرونا کرونا در مازندران با شناسایی ۲ بیمار در روز سی ام بهمن سال ۹۸ بود. بابل همچنین دروازه ورودی سویه اومیکرون به مازندران بوده است.

طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی بابل که مستقل از دانشگاه مازندران  فعالیت دارد هم اکنون ۱۳۶ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های زیر پوشش آن بستری هستند.

بر اساس این گزارش ، در ۲۴ ساعت گذشته ۴۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا در بیمارستان های بابل بستری و ۳۰ بیمار هم ترخیص شدند. ۱۹ بیمار کرونایی این شهرستان هم اکنون در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

مازندران از ششم بهمن ماه جاری با ورود رنگ زرد کرونایی به رامسر در مسیر موج ششم کرونا قرار گرفت و دو روز بعد با افزایش شمار مناطق زرد به چهار شهرستان و ورود رنگ نارنجی به صورت رسمی این موج را شروع کرد. دهم بهمن هم با قرمز شدن رنگ کرونایی رامسر ، اومیکرون حرکت پرشتابش را به سمت پیک موج ششم شروع کرد.