۰ نفر

چند دلیل که باید دوز بوستر واکسن کرونا را بزنید!

۱۳ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۱۶
کد خبر: 606301
چند دلیل که باید دوز بوستر واکسن کرونا را بزنید!

معاون آموزشی پژوهشی نظام پزشکی اردبیل گفت: سازمان بهداشت جهانی، وزارت بهداشت و مراجع علمی معتبر دنیا، بر تزریق دز بوستر یا تقویتی یادآور واکسن کرونا، حتی بعد از تکمیل دو دز اول تاکید دارند

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا؛ سیدحامد سیدحاتمی با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی، وزارت بهداشت و مراجع علمی معتبر دنیا، بر تزریق دز بوستر یا تقویتی یادآور واکسن کرونا، حتی بعد از تکمیل دو دز اول تاکید دارند، گفت: یک علت اصلی این است که بر اساس مطالعات انجام شده با گذشت چند ماه از تزریق واکسن ها میزان آنتی بادی و مقاومت بدن در برابر ویروس کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه با زدن واکسن دز سوم ما می‌توانیم دوباره سطح ایمنی و میزان آنتی بادی‌ها را به حد قابل قبولی برسانیم.

وی افزود: طبق تحقیقات منتشر شده در آمریکا،  میزان ابتلا به کرونا در افرادی که کاملا (سه دز) واکسینه شده‌اند، بسیار کمتر از افراد غیر واکسینه است، یعنی یک چهاردهم.

سیدحاتمی اضافه کرد: همچنین بیشترین موارد مرگ و میر و بستری بیمارستانی هم مربوط به افراد غیر واکسینه و در درجات بعدی افراد با واکسیناسیون ناقص، ضعف ایمنی، سن بالا، بیماری زمینه‌ای و غیره است.

معاون آموزشی پژوهشی نظام پزشکی اردبیل ادامه داد: اگر ما دو دز واکسن زده‌ایم و الان چند ماه از تزریق دز دوم گذشته، باید بدانیم که احتمالا ایمنی ما به حد زیادی در حال کاهش است و نیاز به دز یادآور داریم.

وی تصریح کرد: دانشمندان حتی بر این باورند که ممکن است با ادامه شرایط فعلی، نیاز به واکسن‌های دز چهارم و پنجم و بیشتر هم باشد، به خصوص با جهش‌های مکرر ویروس کرونا، و احتمالا نیاز به«به روز رسانی» واکسن‌های بعدی.

سیدحاتمی در پاسخ به این سئوال که آیا واکسن ما را کاملا در برابر ابتلا ایمن می‌کند؟، گفت: قطعا اینطور نیست که ادعا کنیم با زدن واکسن کاملا ایمن می‌شویم. اما احتمال ابتلا خیلی خیلی پایین می‌آید و حتی در صورت ابتلا، احتمال عوارض شدید، بستری و فوت، کمتر می‌شود.

این پزشک اردبیلی در پاسخ به این سئوال نیز که اگر واکسن ما را کاملا مصون نمی‌کند، پس چرا باید واکسن بزنیم؟، گفت: یک مثالی که بنده در پاسخ به این سئوال می‌زنم، بحث قفل و درب خانه است، ما می‌دانیم که حتی اگر قفل درب خانه ضد سرقت باشد و آنرا قفل کنیم، باز هم احتمال سرقت وجود دارد. اما آیا تا به حال شده که کسی بگوید، حالا که در هر صورت ممکن است دزد بیاد، درب خانه را باز بگذاریم؟!

وی اضافه کرد: ماسک زدن، رعایت فاصله اجتماعی، واکسن، دز بوستر و غیره همگی مثل قفل و درب و دزدگیر و غیره هستند که هرچند احتمال سرقت را کم می‌کنند، اما به صفر نمی‌رسانند.