۰ نفر

تاثیر دوزهای واکسن در برابر اومیکرون چگونه است؟

۱۳ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۱۳
کد خبر: 606300
تاثیر دوزهای واکسن در برابر اومیکرون چگونه است؟

کارشناسان هشدار می‌دهند که زیرشاخه اُمیکرون (BA.۲) نسبت به BA.۱ در انتقال عفونت و فرار از ایمنی مهارت بیشتری دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا؛ ایندیانا نیوز، نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که زیرشاخه اُمیکرون با نام کووید پنهان‌کار (BA.۲)  نه تنها از BA.۱ قابل انتقال‌تر است بلکه می‌تواند افراد واکسینه‌شده ازجمله افرادی که دوزهای تقویت‌کننده دریافت کرده‌اند را آلوده کند. در سرتاسر جهان، زیر شاخه BA.۱ بیش از ۹۸ درصد موارد اُمیکرون را تشکیل می‌دهد اما عموزاده نزدیک آن BA.۲ در بسیاری از کشورها در حال از بین بردن سویه اصلی است.

این مطالعه توسط محققان موسسه سرم Institut(SSI) دانشگاه کپنهاگ، اداره آمار دانمارک و دانشگاه فنی دانمارک انجام شد. با این حال، هنوز باید توسط همکاران مورد بررسی قرار گیرد.

BA.۲ زیر شاخه اُمیکرون چه میزان مسری است؟

فردریک پلزنر، محقق اصلی این تحقیق اظهار کرد: اگر در خانواده خود در معرض این زیرشاخه قرار گرفته‌اید، ۳۹درصد احتمال دارد که در عرض هفت روز آلوده شوید. اگر در عوض در معرض BA.۱  قرار بگیرید این احتمال ۲۹ درصد است به این معنی که BA.۲ حدود ۳۳ درصد بیشتر از BA.۱ مسری است.

تاکنون موارد ابتلا به کووید پنهان‌کار در بیش از ۵۴ کشور ازجمله هند، ایالات‌متحده، بریتانیا، سوئد و نروژ ثبت شده اما این میزان بسیار کمتر از دانمارک است.

آیا کووید پنکان‌کار افراد واکسینه‌شده را آلوده می‌کند؟

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که BA.۲ در آلوده کردن افراد واکسینه‌شده و دریافت‌کننده واکسن تقویت‌کننده نسبتا موفق‌تر از BA.۱ بوده و حاکی از فرار ایمنی است. اما این مطالعه تاکید کرد که واکسن‌ها همچنان نقش مهمی ایفا می‌کنند زیرا هم افراد واکسینه‌شده و هم افراد دریافت‌کننده دوز تقویت‌کننده نسبت به افرادی که واکسینه نشده‌اند کمتر به هر یک از این دو زیرشاخه آلوده می‌شوند و آن را انتقال می‌دهند.

تجزیه و تحلیل اولیه توسط SSI نشان داده است که هیچ تفاوتی در خطر بستری شدن برای BA.۲ در مقایسه با BA.۱ وجود ندارد.

کووید پنهان‌کار از کجا شیوع پیدا کرده است؟

بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط آزمایشگاه‌های تحقیقاتی اسکریپس، بیش از ۱۸هزار توالی ژنتیکی BA.۲ در GISAID، پلت‌فرم جهانی اشتراک‌گذاری داده‌های کرونا، آپلود شده و حداقل در ۵۴ کشور شناسایی شده است.

 دکتر وسلی لانگ، پاتولوژیست در بیمارستان متدیست تگزاس که سه مورد ابتلا را تا اوایل این هفته شناسایی کرد، گفت: «تاکنون ما شاهد رشد آن در ایالات‌متحده نبوده‌ایم».

کووید پنهان‌کار در چهار ایالت هند غالب است

حداقل در چهار ایالت، سومین موج کووید توسط زیرشاخه اُمیکرون ایجاد شده است. در دهلی، تغییر BA.۱ و BA.۱.۱ به BA.۲ ظاهرا در اواخر دسامبر اتفاق افتاد، در حالی که در گجرات، BA.۲ حداقل از هفته دوم ژانویه غالب شد. در کارناتاکا و اوتار پرادش نیز BA.۲  سویه غالب است. در ماهاراشترا تقریبا مجموعه‌ای از هر سه سویه دلتا، اُمیکرون و کووید پنهان‌کار وجود دارد.