۰ نفر

اکونومیست بررسی کرد؛

آیا اجباری کردن واکسیناسیون موثر است؟

۴ بهمن ۱۴۰۰، ۱۲:۵۸
کد خبر: 603325
آیا اجباری کردن واکسیناسیون موثر است؟

از هر پنج بزرگسال آمریکایی هنوز یک نفر واکسن کووید – ۱۹ دریافت نکرده است. در روز سیزدهم ژانویه، دادگاه عالی مانع از اجرایی شدن رویکرد سختگیرانه‌تر – دستور واکسن یا تست بر بیش از ۸۰ میلیون کارگر شد – چنین سیاست‌هایی تا چه اندازه ممکن است موثر باشد؟ تجربه موفق اخیر همسایه شمالی آمریکا تا حدودی این مساله را روشن می‌کند.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ به گزارش اکونومیست، در روز پنجم آگوست، کبک اولین استان کانادا بود که برای ورود به بارها، سالن‌های ورزشی و رستوران نیاز به همراه داشتن کارت واکسن را اعلام کرد. در ماه‌های بعد، سایر استان‌های کانادا نیز از این روش پیروی کردند. مقایسه استان‌هایی که این محدودیت‌ها را اعمال کردند و استان‌هایی که این سیاست را اجرا نکردند راهی برای تخمین میزان موثر بودن این رویکرد است:

1

(تغییراتی که تزریق دوز اول واکسن در موارد ابتلا در کشورها ایجاد کرد)

2

(قوانین جدید میزان تزریق واکسن در کانادا را به میزان قابل توجهی افزایش داد)

چهار اقتصاددان – الکساندر کارایوانوف، دونگوو کیم، شیه ان لو و هیتوشی شیگئوکا از دانشگاه سیمون فریزر بریتیش کلمبیا – اقدام به انجام محاسباتی کردند. در هفته پس از اعلام الزامات بهداشتی، واکسیناسیون دوز اول ۴۲ درصد نسبت به هفته قبل افزایش یافت و در طول دو هفته این میزان به ۷۱ درصد رسید. آنها در همان زمان تخمین زدند که در نتیجه این قوانین ۲۸۷ هزار نفر در ظرف شش هفته واکسینه شوند.

در تابستان سال ۲۰۲۱، فرانسه، آلمان و ایتالیا همگی دستورات مشابه و سراسری واکسن را برای فعالیت‌های غیرضروری معرفی کردند. همکاران این تحقیق محاسبه کردند که قوانین موثر بوده است. تا پایان اکتبر ۲۰۲۱، بیش از ۸۵ درصد از جمعیت واجد شرایط ایتالیا واکسن دریافت کرده بودند که تخمین زده می‌شود ۱۲ درصد بیشتر از زمانی است که این قانون اجرا نشده بود. در فرانسه هم این سیاست با افزایش ۸ درصدی واکسیناسیون و در آلمان با پنج درصد افزایش تاثیرگذار بود.

مقاله دیگری توسط میکل اولیو – بارتون و همکارانش هم این یافته‌ها را تایید می‌کند. آنها دریافتند که نیاز به قوانین واکسیناسیون در فرانسه، آلمان و ایتالیا نه تنها میزان تزریق واکسن را افزایش داد، بلکه از پذیرش ۴۶ هزار نفر در بیمارستان، ۹.۵ میلیارد یورو (معادل ۱۱.۲ میلیارد دلار) زیان اقتصادی و ۶۴۰۰ قربانی جلوگیری کرد.

3

(در میان کشورهای ثروتمند،‌مقاومت در برابر واکسن همچنان سرسختانه است)

کشورهای ثروتمند اکنون بر سر محدودیت‌ها اختلاف نظر دارند. برخی در حال دو برابر کردن نرخ واکسیناسیون هستند و دستورات تنبیهی بیشتری پیشنهاد می‌کنند (نگاهی به کشورهای اروپایی در نمودار بالا کنید). کبک اکنون برنامه‌هایی برای معرفی «هزینه مشارکت سلامت» دارد. در آمریکا که بدون حکم فدرال در مورد الزام به واکسیناسیون باقی مانده است، مشکل امتناع واکسن ممکن است ریشه‌دارتر شود. نقطه مقابل موفقیت چشمگیر، فرصت‌های تلف شده است.