۰ نفر

احتمال شیوع اومیکرون در کهگیلویه و بویراحمد

۲۵ دی ۱۴۰۰، ۱۷:۵۳
کد خبر: 599932
احتمال شیوع اومیکرون در کهگیلویه و بویراحمد

رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: شیوع سویه اومیکرون در کهگیلویه و بویراحمد دور از انتظار نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صدا و سیما، رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در ١٧٥ امین نشست ستاد کرونای این استان مهم‌ترین دلیل انتشار ویروس کرونا را عادی انگاری، تجمعات و رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی دانست و گفت: سویه جدید اومیکرون هنوز در کهگیلویه و بویراحمد مشاهده نشده، ولی با توجه به شیوع این سویه در کشور به زودی شاهد شیوع آن خواهیم بود.

پرویز یزدان پناه با بیان اینکه این سویه خفیف‌تر از سویه‌های قبلی است، اما میزان سرایت بسیار بالایی دارد افزود: مهمترین راهکار برای مقابله با این سویه علاوه بر رعایت دستور العمل‌های بهداشتی، تکمیل واکسیناسیون و به ویژه تزریق دُز سوم آن است.

یزدان پناه با اشاره به اینکه تاکنون یک میلیون و ۱۰۵ هزار دُز واکسن به افراد واجد شرایط در کهگیلویه و بویراحمد تزریق شده است، اضافه کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد با ۲۰ درصد پوشش واکسیناسیون دز سوم جامعه هدف در رتبه دوم بعد از استان‌های زنجان و آذربایجان شرقی با پوشش ۲۱ درصد، قرار دارد.

وی اضافه کرد: استان با ۹۳ درصد در نوبت اول و ۸۳ درصد نوبت دوم و در مجموع در هر سه نوبت ۶۲ درصد جمعیت جامعه هدف برابر کرونا واکسینه شدند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با بیان اینکه ما هم اکنون در یک آرامش قبل از طوفان هستیم گفت: هر فرد مثبت اومیکرون می‌تواند ۱۰ نفر را آلوده کند و حدود ۳ هزار برابر از سویه‌های قبلی فراگیری دارد.

محمد مهدی بانشی افزود: با توجه به اینکه پیک‌های قبلی در برخی شهرستان‌ها دچار مشکل بودیم، بهمن، اسفند و فروردین مرگباری را پیش رو خواهیم داشت.

بانشی فراگیری این ویروس را بیشتر در سنین پایین دانست و اضافه کرد: از آنجایی که سنین ۵ تا ۱۲ ساله‌ها هنوز واکسینه نشده اند ممکن است این اتفاق خطرآفرین باشد و باید به زودی این سنین نیز واکسینه شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به آمار واکسن‌های موجود در استان گفت: ما در روز‌های اخیر کمبود واکسن نداشتیم و تنها مشکل استان نبود واکسن آسترازنکا است که این کمبود به صورت کشوری است و در روز‌های آینده با ورود این واکسن به کشور مشکل رفع می شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار در این نشست مهم‌ترین راه جلوگیری این ویروس را تزریق دوز سوم واکسن کرونا دانست و گفت: مرکز بهداشت استان باید تعداد مراکز واکسیناسیون را افزایش دهد و انتظار داریم که برای تزریق دُز سوم اطلاع رسانی بیشتر در رسانه‌ها از جمله صدا و سیما شود.

جواد هاشمی مهر افزود: آمار جهانی نشان می‌دهد کسانی که دوز سوم واکسن را تزریق کردند ۸۸ درصد اثرگذاری بیشتری داشته است.

هاشمی مهر اضافه کرد: همه مسئولان باید در مقابل رعایت نکردن دستورالعمل‌ها و تجمعات به صورت جدی عمل کنند و با کسانی که دستور العمل‌ها را رعایت نمی‌کنند برخورد شود.

وی با اشاره به تاکید رییس جمهور و برگزاری همه کلاس‌ها به صورت حضوری گفت: آنچه که همچنان باعث نگرانی است نبود تهویه در مدارس و دانشگاه است که باید به زودی این مشکل رفع شود.