۰ نفر

حمید سوری: اومیکرون پایان پاندمی کرونا نیست

۱۹ دی ۱۴۰۰، ۱۳:۳۹
کد خبر: 597831
حمید سوری: اومیکرون پایان پاندمی کرونا نیست

رییس کمیته پیشگیری و بهداشت ستاد ملی کرونا گفت: اساس رنگ‌بندی شهرهای ایران اشتباه است و باعث گمراهی می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از برنا، حمید سوری، رییس کمیته پیشگیری و بهداشت ستاد ملی کرونا، گفت: اگر به محتوای موضوع فکر کنیم، اومیکرون می‌تواند پایان پاندمی کرونا باشد اما احتمال آن بسیار ضعیف است.

وی با بیان اینکه احتمال اینکه اومیکرون پایان پاندمی کرونا باشد، صفر نیست و مطمئنا احتمال وقوع آن خیلی کم است، افزود: شاخص‌هایی داریم که بتوانیم درباره آن‌چه پیش‌روی جامعه بشری است، قضاوت کنیم.

سوری ادامه داد: اپیدمی با یک دکمه روشن و خاموش نمی‌شود. اپیدمی برای آنکه به مرحله خاموشی برسد اول باید حذف شود؛ سپس ریشه‌کن و بعد خاموش شود.

رییس کمیته پیشگیری و بهداشت ستاد ملی کرونا افزود: برای اینکه بتوانیم اپیدمی را حذف کنیم باید توزیع مکانی رخدادها را از حالت اجتماعی به خوشه‌ای تغییر دهیم. در حال حاضر در کشور هیچ جایی را نداریم که احتمال ابتلا به کرونا در آن صفر باشد و همه جا احتمال ابتلا به کرونا وجود دارد.

سوری تصریح کرد: در برخی کشور احتمال ابتلا را به صفر رساندند بنابراین فقط در جاهای محدودی احتمال ابتلا به کرونا برای آن وجود دارد و این امر به صورت خوشه‌ای محقق می شود. این امر در کنترل اپیدمی یک قدم جلوتر است.

وی با اشاره به  انتقال بیماری در تعداد بالایی از کشورهای جهان به صورت اجتماعی است، ادامه داد: در ادامه زمانی که اپیدمی به صورت خوشه‌ای درمی‌آید در ادامه باید به صورت تک موردی تبدیل شود و ابتلا را به صورت تک موردی در برخی جاها مشاهده کرد.

رییس کمیته پیشگیری و بهداشت ستاد ملی کرونا تصریح کرد: ما با یک اپیدمی محدود مواجه نیستیم بلکه با یک پاندمی مواجه هستیم که گسترش آن در سطح جهان است و بیش از 200 کشور جهان به کرونا آلوده هستند.

وی با اشاره به اینکه  پیش‌بینی‌هایی برای پایان کرونا بسیار غیر محتمل به نظر می‌آید، گفت: حداقل طی یک سال آینده نباید منتظر خاموشی اپیدمی کرونا باشیم.

سوری افزود: در کشور ایران ابتلا به کرونا همچنان به صورت اجتماعی است و هیچ جایی وجود ندارد که احتمال ابتلا به بیماری در آن‌جا صفر باشد.

رییس کمیته پیشگیری و بهداشت ستاد ملی کرونا درباره رنگ‌بندی شهرهای ایران ادامه داد: اساس رنگ‌بندی شهرهای ایران اشتباه است و باعث گمراهی می‌شود. زمانی که اعلام می‌شود شهری آبی است، تنها نمی‌توانیم بر اساس آمار بستری اعلام کنیم که شهر آبی است و خطری در آن نیست. برای اعلام خطر شهرها باید سایر شاخصها را نیز در نظر بگیریم.

وی درباره فعالیت تیم‌های واکنش سریع گفت: این تیم‌ها متأسفانه دیگر فعال نشدند؛ البته به صورت غیر رسمی توسط قرارگاه ستاد ملی کرونا زیر نظر وزارت کشور در حال فعالیت هستند همچنین فراوانی این تیم‌ها کم شده است.

سوری درباره ابتلا کودکان به اومیکرون ادامه داد: اگر چه امکان ابتلا به بیماری کرونا خصوصا اومیکرون در کودکان زیاد نیست اما احتمال ابتلا و نقش انتقال دهنده بیماری در آن‌ها زیاد است.

رییس کمیته پیشگیری و بهداشت ستاد ملی کرونا گفت: کودکان ضمن اینکه باید مراقبت و کنترل بیشتری نسبت به محافظت داشته باشند، تماس‌های آن‌ها نیز باید محدود و کنترل شود.

وی با اشاره به اینکه در شرایط اومیکرون و حتی در شرایطی که به طغیان بیماری نرسیدیم و توصیه عمومی این است که تجمعات را در محیط‌های سربسته تا 50 درصد و در محیط‌های سرباز تا 25 درصد کاهش دهیم، افزود: زمانی که به حالت طغیان بیماری برسیم باید تهمیدات بیشتری برای پیگیری در نظر بگیریم.