۰ نفر

اشتباهات رایج مراقبت از پوست و مو

۱۸ دی ۱۴۰۰، ۱۷:۱۹
کد خبر: 597532
اشتباهات رایج مراقبت از پوست و مو

برخی افراد اشتباهاتی را روزانه انجام می دهند که موجب نابودی زیبایی و آسیب های پوستی می شود. برای جلوگیری از این مشکلات، روش های صحیح مراقبت پوست را بدانید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک؛ زیبایی چهره و بدن یکی از دغدغه های همه افراد است گرچه زیبایی از نظر همه مردم یکسان نیست اما بیشتر افراد داشتن دندان های سالم، موهای پرپشت و شفاف، پوستی خوب و عاری از جوش و... را زیبایی می دانند.

بسیاری از ما برای حفظ زیبایی و مراقبت از آن روش های طبیعی و غیر طبیعی مختلفی را به کار می گیریم و عادت های روزانه ای داریم که بسیاری از این مراقبات و عادتها میتواند زیبایی ما را تهدید کند. در این بخش از بهداشت و سلامت اشتباهات رایج زیبایی را آورده ایم که ممکن است روزانه آنها را انجام دهید بدون آنکه از اثرات منفی آنها مطلع باشید.

مسواک زدن پس از نوشیدن قهوه

درست است که اسید یا قند موجود در قهوه، نوشابه و آب میوه به لایه خارجی دندان که مینا نامیده می شود برخورد می کند اما نباید بلافاصله آنها را پاک کنید.

وقتی سریع دندان ها را بعد از خوردن یک ماده غذایی یا نوشیدنی اسیدی مسواک می زنید مینای ضعیف دندان را از بین خواهید برد، به جای این کار بهتر است داخل دهان آب قرقره و نیم ساعتی صبر کنید سپس مسواک بزنید.

شناکردن با موهای خشک

آب استخر مواد شیمیایی دارد که به مو آسیب می رساند.موها مانند اسفنج خشک شده اند که اگر قبل از شنا با آب شیر مرطوب شوند به همان اندازه در استخر خیس نمی خورند همچنین هنگام بیرون آمدن از استخر باید موهای خود را بلافاصله با شامپو بشویید.

خواب کم

همه ما بین 7 و 8 ساعت خواب نیاز داریم. خواب نه تنها سبب بهبود عملکرد بدن و ذهن می شود بلکه موجب زیبایی نیز می گردد زیرا شب زمانی است که پوست ما ترمیم می شود.

افتادگی پلکها، ورم کردن چشمها، ایجاد یا تشدید حلقه سیاه دور چشم (Eye Dark Circle)، پریدگی رنگ صورت، افزایش چین و چروکهای پوست، تشدید خطوط و شیارهای موجود در صورت و عمیق تر شدن شیار بین بینی و گوشه لبها اثرات خواب بد و ناکافی بر پوست صورت است.

افراط یا تفریط در مصرف شامپو

استفاده زیاد از شامپو چربی طبیعی پوست سر را از بین برده و موجب کدری و خشکی مو می شود. شست و شو موها به نوع آن بستگی دارد، موهای لطیف و لخت را در صورت چرب و کثیف شدن می توانید هر روز شامپو بزنید، اما بسیاری از کارشناسان، انجام این کار را هر 2 تا 3 روز یک بار را توصیه می کنند. موهای ضخیم یا فرفری را می توان چند روز یا هفته ای یکبار شامپو زد.

عدم استفاده از نرم کننده

شاید فکر می کنید استفاده از نرم کننده موجب سنگینی موهایتان می شود یا اصلا وقت شست و شو با نرم کننده را ندارید اما عدم استفاده از نرم کننده موجب خشکی و کدری مو می شود پس برای اینکه تارهای مو صاف و سالم به نظر برسند هر بار که موهای خود را می شویید یک نرم کننده با کیفیت استفاده کنید و آن را روی ساقه و نه ریشه ها بمالید.

استفاده از دئودورانت برای جلوگیری از تعریق

دئودورانت ها بوی عرق را از بین می برند و اگر فردی هستید که بسیار عرق می کنید حتما به آن نیاز دارید. دئودورانت با مسدود کردن غدد ترشح عرق را متوقف می کنند و نباید از آنها پس از اصلاح استفاده کرد.

استفاده از گوش پاک کن

در بخش دیگری از سلامت  خواندید که شاید پاک کردن گوش احساس خوبی به شما بدهد اما، گوش پاک کن ها موم گوش را به انتها فرو می برند و علاوه بر این، ممکن است حتی به لاله گوش یا استخوانهای ریزی که به شنیدن صدا کمک می کنند آسیب برساند.

حتما می پرسید پس چگونه موم گوش را تمیز کنیم؟ بدن شما می تواند به تنهایی این کار را انجام دهد اما اگر گوش ها پر هستند و احساس صدای زنگ در گوش می کنید یا درشنوایی مشکل دارید به پزشک مراجعه کنید.

اصلاح قبل از پدیکور

شاید دوست نداشته باشید فردی که پدیکور ناخن شما را انجام می دهد موهای پایتان را ببیند اما شکافهای ریزی که بعد از اصلاح روی پوست ایجاد می شود محل ورود باکتری هاست و این می تواند منجر به عفونت شود بنابراین، حداقل 24 ساعت قبل از پدیکور موهای پایتان را اصلاح نکنید و با توجه به این نکته، اجازه ندهید آرایشگر کوتیکول های شما را از بین ببرد، زیرا این امر باعث ایجاد شکاف برای ورود میکروب ها نیز می شود. میتوانید چند روز قبل از پدیکور، موهایتان را اصلاح کنید.

تعویض نکردن ژیلت

اگر از تیغ یا ژیلت کند برای اصلاح استفاده می کنید برای از بین بردن کامل موها باید چندین بار این کار را تکرار کنید و این می تواند برش های ریزی روی پوست ایجاد کند که منجر به برجستگی، جوش، تحریک و عفونت می شود پس بعد از حدود پنج تا هفت بار اصلاح یا در موقع لزوم ژیلت را عوض کنید.

مراقبت نکردن از پوست خشک

افراد دارای پوست حساس و خشک باید از پوست خود بیشتر مراقبت کنند زیرا پوست خشک چروکیده تر به نظر می رسد. این افراد برای حفاظت از پوست خود باید دائم پوست خود را مرطوب نگه دارند و در طول ماه های سردتر یک دستگاه رطوبت ساز در خانه قرار دهند.

گرفتن دوش آب گرم

این مورد را بارها در بخش های قبلی پوست و موی مطرح کرده ایم و درباره عوارضش بسیار گفته ایم، پس میدانید که آب گرم پوست را خشک می کند و اگر مبتلا به اگزما هستید منجر به بدتر شدن آن می شود بنابراین از گرفتن دوش آب گرم و طولانی صرف نظر کنید.

عدم استفاده ی روزانه از ضدآفتاب

اشعه های فرابنفش پوست تان را حساس تر می کند پس شما برای جلوگیری از تابش اشعه های فرابنفش به پوستتان باید هر روز حتی در زمستان ضدآفتاب بزنید.

فشار دادن جوش ها

فشاردادن جوش ها سبب می شود اگر جوش آماده خالی شدن نباشد، پوست تان بعد از فشار دادن جوش خشن، ملتهب، خشک و آلوده شود پس جوش ها را مراقب پوست زیبایتان باشید.

لایه برداری شدید

لازم نیست هر روز از تونر، کرم لایه بردار، و محصولاتی که پایه ی آنها اسید است استفاده کنید. برای کسانی که پوست حساس دارند، دوز پایینی از اسید سالیسیلیک معمولا خوب است، اما قبل از مصرف زیاد، باید آن را امتحان کنید.

استفاده ی نادرست از تونر

تونر را با توجه به نوع پوست تان انتخاب کنید و زمان انتخاب تونر، در فهرست مواد تشکیل دهنده آن مطمئن شوید الکل و فندق افسون گر جزء 3 ماده ی اول نیست.

اسکراب صورت

نیازی نیست برای پاک کردن آلودگی ها به صورت لیف بکشید و کافیست، پوست را با نوک انگشتان و یک پاک کننده ملایم ماساژ دهید و روزی یک یا دو بار با آب ولرم یا خنک بشویید. حتما برچسب پاک کننده ی مصرفی خود را بررسی و از مواد حاوی الکل یا مواد ساینده خود داری کنید.

استفاده از دستمال مرطوب آرایشی

استفاده از دستمال مرطوب آرایشی سبب می شود پوست شما کشیده شود و آسیب ببیند. بهتر است اگر خواهان استفاده از دستمال مرطوب هستید، از نوع خوب و طبیعی آن استفاده کنید.

استفاده از صابون بر روی مواضع حساس

واژن خانم ها نسبت به صابون های معطر یا ضد عفونی کننده ها بسیار حساس است و نباید از آنها استفاده کرد زیرا می تواند تعادل باکتری های موضع را از بین ببرد. دوش گرفتن، استفاده ار دستمال مرطوب معطر و دئودورانت های واژن نیز به همین ترتیب هستند، فقط با یک صابون ساده و بدون عطر می توانید به آرامی اطراف موضع را بشویید.

پاک کردن غلط آرایش چشم ها

اگر آرایش چشم تان ضدآب است و پاک نمی شود، به زور و با شستشو زیاد آن را پاک نکنید بلکه آن را با پنبه ی آغشته به محلول پاک کننده ی ملایم تمیز کنید.

سپس صورت تان را با آب خیس کنید و بعد با شوینده ی همیشگی تان بشویید. بهترین روش برای پاک کردن آرایش چشم، روشی است که در مطلب " پاک کردن آرایش چشم به شکل کاملا طبیعی " میتوانید مشاهده کنید.

استفاده از محصولات معطر

محصولات بدون عطر استفاده کنید و مواد شوینده و صابون های بدون عطر را انتخاب کنید تا دچار آلرژی و مشکلات بلندمدت نشوید.

استفاده زیاد از محصولات پوستی

برخی افراد برای مراقبت از پوست خود علاوه بر کرم های ضد آفتاب و پاک کننده های ملایم از سرم های گران قیمت و محصولات حاوی اسید سالیسیلیک و پراکسید بنزوئیل استفاده می کنند که ممکن است باعث خشکی و تحریک بیشتر پوست شود. لازم است بدانید که استفاده از تعداد محصولات زیاد برای مراقبت از پوست دلیلی بر مراقبت صحیح از پوست نیست.