۰ نفر

برخی مشکلات رایج دندان در سنین بالا

۱۱ دی ۱۴۰۰، ۱۸:۰۰
کد خبر: 595327
برخی مشکلات رایج دندان در سنین بالا

سلامت دندان ها در تمام سنین دغدغه انسان هاست، اگر میخواهید همیشه دندان های سالمی داشته باشید باید نکات مراقبتی از دندان را بدانید و رعایت کنید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک؛ از دست دادن دندان یا ضعیف شدن آن ها بخش اجتناب ناپذیری بعد از بالا رفتن سن محسوب می‌ شود و این اتفاق را خیلی از افراد حتی زودتر از زمان موعد هم تجربه می کنند. در نتیجه اتفاق خوشایندی برایشان نیست اما به نظر شما برای اینکه این روند را کنترل کنیم، باید چه اقداماتی انجام دهیم؟ در این قسمتدر این باره توضیح خواهیم داد.

تیره شدن دندان ها

متاسفانه از بین رفتن سفیدی دندان ها و سیاه شدن آن ها یکی از اتفاقات رایجی است که با بالا رفتن سن رخ می دهد، زیرا در طول زمان لایه بیرونی دندان بیشتر در معرض مواد مختلف قرار می‌ گیرد و ضعیف تر می شود و راحت تر رنگ می گیرد، زیرا آسیب پذیرتر می گردد و در نتیجه ظاهر دندان‌ ها تیره‌ تر می‌ شود؛ بنابراین از مصرف غذا های رنگ دار خودداری کنید، بهداشت دندان خود را افزایش دهید و بیشتر به دندانپزشک مراجعه کنید.

خشکی دهان

یک‌ سوم افراد بالای 65 سال با خشکی دهان مواجه هستند. این اتفاق به دلایل مختلفی بعد از بالا رفتن سن اتفاق می‌ افتد که یکی از مهم ترین دلایل آن مصرف داروهای مختلف از جمله داروی ضد افسردگی و داروهای مربوط به قلب است. در چنین حالتی می توانید با پزشک تان صحبت کنید تا در صورت نیاز، دارو های شما را تغییر دهد.

پوسیدگی ریشه دندان

خشکی دهان و پوسیدگی دندان با بالا رفتن سن جزء اتفاقات رایج است، زیرا بزاق ضد باکتری است و خواص تمیز کنندگی دارد اما با بالا رفتن سن، دهان خشک می شود و بزاق کمتر ترشح می شود. در نتیجه احتمال پوسیدگی ریشه وجود دارد.

بیماری لثه

بیش از دو سوم افراد بالای 65 سال به مشکلات لثه دچار هستند و احتمالاً حجم بیشتری از لثه را از دست می دهند که ممکن است به خاطر مشکلات قلبی، بیماری های مزمن، آرتروز و دیابت اتفاق افتاده باشد. یعنی هر مشکلی که در بدن تان تجربه کنید، احتمالاً روی لثه های تان اثرگذار خواهد بود.

از دست دادن دندان

با بالا رفتن سن این اتفاق کاملا رایج است و علت آن هم این است که معمولاً افراد در این سن و سال به بیماری لثه دچار می‌ شوند و آن را نادیده می‌ گیرند و در نتیجه ساختار استخوان ضعیف می‌ شود و احتمال افتادن دندان در آن ها وجود دارد.

سرطان دهان

سرطان دهان در افراد سن بالا رایج تر است و بیشتر اتفاق می افتد. علت آن هم مشکلات دندانی زیاد و تبدیل شدن آن به سرطان دهان است.

چگونه با بالا رفتن سن دندان های سالمی داشته باشیم؟

برای مراقبت هر چه بیشتر از دندان هایتان، در سنین بعد از بالا رفتن سن:

از مسواکِ نرم استفاده کنید

سعی کنید که با دندانتان رفتار ملایم داشته باشید و مسواک هایی را انتخاب کنید که دندانه‌ های آنها نرم است و به دهان و دندان شما فشار زیادی وارد نمی کند.

از مسواک برقی استفاده کنید

بله مسواک برقی می تواند به عالی ترین شکل ممکن دهان و دندان شما را تمیز کند و باعث تمیزی لثه ها شود و در نتیجه آلودگی ها را خیلی خوب از بین خواهد برد و کار با آن راحت تر است.

مراقبت را فراموش نکنید

بله! همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و باید سعی کنید با رعایت بهداشت، داشتن تغذیه مناسب، پیگیری بیماری های مختلف مثل دیابت، آرتروز یا بیماری‌ های قلبی از خودتان مراقبت کنید و مانع ایجاد مشکلات دهان و دندان خود باشید.

سبک زندگی سالم داشته باشید

سبک زندگی سالم اثرات مثبتش را در همه جنبه ها از جمله دهان و دندان شما خواهد گذاشت.

بدن تان را آبرسانی کنید

سعی کنید که به اندازه کافی آب بنوشید تا با خشکی دهان و پوسیدگی دندان ها مواجه نشوید.

مصرف کافئین را محدود کنید

اگر بدن تان را مرطوب نگه دارید و آن را آب رسانی کنید، قطعا دهان و دندان تان سالم باقی می‌ ماند‌. کافئین یکی از نوشیدنی هایی است که دهان و بدن شما را خشک می کند. پس بهتر است که مصرف آن را محدود کنید.

سیگار را ترک کنید

سیگار مخرب ترین کاری است که افراد در حق دهان و دندان خود انجام می دهند. پس اگر به دنبال دندان سالم هستید، حتما باید سیگار را ترک کنید.