۰ نفر

آیا چاقی با ریزش مو ارتباط دارد؟

۶ دی ۱۴۰۰، ۱۶:۴۵
کد خبر: 593760
آیا چاقی با ریزش مو ارتباط دارد؟

اگرچه عوامل مختلفی می توانند منجر به ریزش موها شوند، اما در اینجا قصد داریم دلایل و میزان ریزش مو را بعد از جراحی های لاغری مثل عمل اسلیو و در زمان چاقی مقایسه کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک؛ مو یکی از مهم ترین عناصر زیبایی هم برای خانم ها و هم برای آقایان است. ریزش موها و از دست دادن آنها هم مسلما موجب ناراحتی فرد می شود. یافتن دلیل ریزش مو اصلی ترین قدم برای جلوگیری از آن و رشد مجدد موهاست. اگرچه عوامل مختلفی می توانند منجر به ریزش موها شوند، اما در اینجا قصد داریم دلایل و میزان ریزش مو را بعد از جراحی های لاغری مثل عمل اسلیو و در زمان چاقی مقایسه کنیم.

عمل لاغری بعد از محاسبه بی ام آی (شاخص توده بدنی) و بر روی افرادی انجام می شود که از چاقی مفرط رنج می برند.

ریزش مو بعد از عمل لاغری

تقریبا همه کسانی که جراحی لاغری انجام می دهند، تا چندین ماه بعد از عمل دچار ریزش مو می شوند. یعنی حتی اگر بهترین جراح اسلیو هم این عمل را برای شما انجام دهد، باز هم تجربه اینچنینی خواهید داشت. این مسئله به دو دلیل زیر اتفاق می افتد.

شما عمل اسلیو یا بای پس معده انجام داده اید

ریزش مو بعد از جراحی های لاغری اسلیو و بای پس معده متداول تر است. تغییرات شدید در عادت های غذایی، میزان مواد مغذی مصرفی و کاهش وزن سریع را می توان دلیل این مسئله دانست.

بیمارانی که به روش حلقه گذاری یا لاپ باند وزن کم می کنند، به دلیل سرعت پایین کاهش وزن ریزش موی کمتری دارند زیرا به دلیل کاهش وزن تدریجی چندان دچار کمبود مواد مغذی نمی شوند.

شما در مرحله تلوژن افلوویوم هستید

شایع ترین نوع ریزش مو پس از جراحی چاقی، تلوژن افلوویوم نام دارد. هر روز موها می ریزند و دوباره رشد می کنند. فولیکول های موی شما دو فاز دارند:آناژن (مرحله رشد) و تلوژن (مرحله استراحت).

تمام موهای شما در مرحله آناژن شروع به رشد می کنند. و سپس قبل از ریختن به فاز تلوژن می روند. آیا می دانستید 10 تا 15 درصد موهای شما همیشه در فاز تلوژن هستند؟ فاز تلوژن معمولاً 100-120 روز طول می کشد.

با این حال، جراحی لاغری می تواند باعث شود که درصد بیشتری از موهای شما به فاز تلوژن منتقل شوند. این به دلیل استرس ناشی از جراحی کاهش وزن به بدن شما است. هنگامی که این امر با کاهش وزن سریع و کمبود مواد مغذی همراه شود، موهای شما به سرعت می ریزند تا زمانی که تمام موهای فاز تلوژن بریزند.

ریزش مو بعد از جراحی لاغری چقدر طول می کشد؟

در شرایط عادی، ریزش مو بعد از جراحی لاغری به طور متوسط 3-4 ماه طول می کشد، اما این وضعیت بیش از 6 ماه طول نخواهد کشید. علاوه بر این، فولیکول های مو در طول تلوژن افلوویوم آسیب نمی بینند، بنابراین موهای شما قوی تر و بهتر از قبل رشد می کنند و جای نگرانی نیست.

چاقی چگونه باعث ریزش موها می شود؟

اگرچه پرخوری و چاقی مستقیماً مسئول ریزش مو نیستند، اما پتانسیل ایجاد کمبودها و بیماری هایی را دارند که با ریزش مو مرتبط هستند. چه به دلیل پرخوری یا بی تحرکی، چاقی در قلب بسیاری از مسائل مرتبط با ریزش مو قرار دارد. برای اطلاعات بیشتر در مورد ارتباط چاقی با شرایطی که باعث ریزش مو می شود، ادامه مطلب را بخوانید.

دیابت

چاقی اغلب منجر به دیابت می شود که به نوبه خود با ریزش مو مرتبط است. دیابت بر توانایی سیستم گردش خون برای عملکرد صحیح تأثیر می گذارد و باعث اختلال در جریان و گردش خون می شود. از آنجایی که موهای شما برای رساندن مواد مغذی به فولیکول‌ها به گردش خون متکی است، چرخه رشد مو می‌تواند با اختلال در این عملکرد متوقف شود. علاوه بر این، افراد مبتلا به دیابت اغلب به بیماری تیروئید هم مبتلا می شوند. تیروئید هم به نوعی باعث افزایش ریزش مو می شود.

بیماری قلبی

بیماری قلبی نیز یکی دیگر از پیامدهای چاقی است. بیماری قلبی هم به عنوان عامل ریزش مو شناخته می شود. در واقع، ریزش مو به عنوان یک نشانه بصری برای بیماری قلبی در نظر گرفته می شود؛ یک مطالعه نشان داده که مردان طاس 70 درصد شانس بیشتری برای ابتلا به بیماری قلبی دارند. این ارتباط منطقی به نظر می رسد زیرا ترکیبی از قلب ضعیف، گردش خون ضعیف و اختلال در جریان خون است که می تواند توانایی رشد فولیکول های مو را محدود کند.

عدم تعادل هورمونی

نوسان سطح هورمون ها می تواند عملکرد بازسازی فولیکول مو را مختل کند و منجر به نازک شدن و ریزش مو شود. عدم تعادل هورمونی از راه های مختلفی با چاقی مرتبط است. اول اینکه مردان دارای اضافه وزن دارای سطوح بالاتر چربی هستند که باعث افزایش سطح طبیعی استروژن در بدن آنها می شود. این عدم تعادل هورمونی می تواند بر رشد مو تأثیر بگذارد. دوم، چاقی معمولاً با شرایط تیروئیدی در ارتباط است که معمولاً با تولید نامنظم هورمون همراه است. این امر تعادل هورمون‌های لازم برای تولید مو را به هم می‌زند و باعث می‌شود روند رشد در حالت خفته باقی بماند.

ریزش مو در چاقی چقدر طول می کشد؟

ریزش مو در افراد چاق تا زمانی که وزن خود را به حد سالم نرسانند و بیماری های ناشی از اضافه وزن را درمان نکنند، ادامه خواهد داشت.

همانطور که مشاهده کردید، ریزش مو بعد از عمل لاغری مقطعی است و بعد از مدتی موهای از دست رفته سالم تر و محکم تر دوباره رشد می کنند. اما ریزش مو در طول چاقی ادامه داشته و رفته رفته بیشتر هم می شود.