۰ نفر

پایان کابوس خواب های شبانه با دستگاه ام آر آی

۲۹ آذر ۱۴۰۰، ۱۸:۱۶
کد خبر: 591685
پایان کابوس خواب های شبانه با دستگاه ام آر آی

محققان موفق به ساخت یک دستگاه آم آر آی کوچک و قابل حمل شدند که پایانی برای کابوس افراد مبتلا به تنگنا هراسی است.

به گزارش پایگاه خبری ساینس، تنگنا هراسی یا کلاستروفوبیا یک اختلال تقریبا شایع است که در آن افراد از گیرکردن در یک مکان تاریک و بسته هراس دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، این حالت نوعی اختلال اضطراب قلمداد می‌شود و در آن افراد مبتلا از قرار گرفتن در اماکن بسته و تاریکی که راه گریز ندارد، اجتناب می‌کنند. بر اساس آمار حدود ۵ تا ۷ درصد افراد سراسر دنیا به این عارضه مبتلا هستند. آسانسور، مترو و دستگاه ام آر آی و سی‌تی اسکن از جمله مهم‌ترین کابوس این افراد است.

زمانی که تشخیص بیماری تنها با استفاده از ام آر آی یا سی‌تی اسکن ممکن باشد و بیمار دچار کلاستروفوبیا باشد، مشکل بسیار جدی خواهد بود.

محققان هنگ‌کنگی برای حل این مشکل راه حلی اندیشیده‌اند و موفق به ساخت یک دستگاه ارزان و قابل حمل ام آر آی شده‌اند. این دستگاه به راحتی می‌تواند اختلالات مغزی را تشخیص دهد و لازم نیست بیمار درون یک محفظه تنگ قرار گیرد.

هزینه خرید و نگهداری دستگاه‌های ام آر آی رایج بسیار بالا و حدود ۱ تا ۳ میلیون دلار است؛ در حالی که این دستگاه جدید تنها حدود ۲۰ هزار دلار هزینه دارد. یکی دیگر از مزایایی این دستگاه عدم نیاز به محافظ گران برق است و به راحتی به پریز روی دیوار متصل می‌شود و با چرخ می‌توان آن را از اتاقی به اتاق دیگر برد.

یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش قیمت این دستگاه، کاهش میدان مغناطیسی مورد نیاز آن از ۳ تسلا به ۰.۰۵۵ تسلاست که با استفاده از الگوریتم یادگیری عمیق صورت گرفته است. وزن این دستگاه حدود ۷۵۰ کیلوگرم است و به راحتی می‌تواند به بیمارستان‌های صحرایی منتقل شود.