۰ نفر

۳۶ حقیقت شگفت‌انگیز درباره پیتزا !

۷ دی ۱۴۰۰، ۱۳:۴۸
کد خبر: 589414
۳۶ حقیقت شگفت‌انگیز درباره پیتزا !

اگر اهل خوردن پیتزا هستید در این گزارش ۳۶ نکته جالب درباره این غذای لذیذ و محبوب را برای شما بازگو خواهیم کرد که شاید تا به امروز نمی‌دانستید!

۱. اولین پیتزا

وقتی به پیتزا فکر می‌کنید قطعا اول به پیتزا ایتالیایی فکر می‌کنید، اما لازم است بدانید منشا پیتزا به دوران باستان بازمی‌گردد. یونانی‌ها و مصری‌ها پیتزاهایی مانند نان تخت می‌پختند و روی آن را با روغن زیتون و ادویه‌ها پر می‌کردند. "پیتزا مدرن" همانطور که می‌دانیم در ناپل ایتالیا تکامل یافت، زمانی که گوجه فرنگی در اواخر قرن ۱۸ به آن اضافه شد.

۲. آمریکایی‌ها هر ثانیه ۳۵۰ برش پیتزا می‌خورند!

آمریکایی‌ها در واقع آنقدر پیتزا را دوست دارند که انجمن ملی طرفداران پیتزا اعلام کرده؛ ما روزانه حدود ۱۰۰ هکتار پیتزا می‌خوریم. این ۳۵۰ برش در هر ثانیه است!

۳. ۹۳درصد آمریکایی‌هایی که پیتزا می‌خورند، حتما ماهی یک بار پیتزا می‌خورند

بر اساس یک نظرسنجی اخیر که توسط Mintel تکمیل شده است، تخمین زده می‌شود که ۹۳درصد از آمریکایی‌هایی که پیتزا می‌خورند حداقل یک بار در ماه آن را می‌خورند.

پیتزا

۴. گران‌ترین پیتزای جهان ۱۲۰۰۰ دلار قیمت دارد

لوئیس سیزدهم در سالرنو ایتالیا گرانترین پیتزای جهان را با قیمت ۱۲۰۰۰ دلار (نزدیک به ۳۵۰میلیون تومان) دارد! این پیتزا معمولی نیست، ابتدا خمیر کاملاً کهنه می‌شود قبل از اینکه به خانه شما برسد. بله، آنها این شاهکار را در آشپزخانه منزل شما خلق خواهند کرد. برخی از مواد تشکیل دهنده شامل، سه نوع خاویار، خرچنگ از نروژ، سیلنتو، پنیر بوفالا موزارلا و دانه‌های نمک دریایی صورتی استرالیایی از رودخانه موری است.

۵. پیتزای صبحانه

۳۶ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند که پیتزا یک وعده صبحانه است. نزدیک به ۴۰درصد آمریکایی‌ها پیتزا را به عنوان وعده صبحانه می‌خورند. حالا، نمی‌دانیم که آیا باقی‌مانده از شب قبل است یا خیر! اما شاید شما هم با ما موافق باشید که پیتزا ، روز بعد طعم بهتری دارد.

۶. محبوب‌ترین مدل پیتزا در جهان پپرونی است

در یک نظرسنجی که اخیرا انجام شده است، پپرونی محبوب‌ترین نوع پیتزا بود و پس از آن مخلوط در رتبه دوم قرار گرفت.

۷. بزرگ‌ترین پیتزای جهان

بزرگ‌ترین پیتزای ثبت شده تاریخ، توسط دویلیو ناردی، آندریا مانوکی، مارکو ناردی، ماتئو ناردی و ماتئو جیانوت در رم ایتالیا، در تاریخ ۱۳ دسامبر ۲۰۱۲ تهیه شد. مساحت کل آن ۱۲۶۰ متر مربع بود. گینس آماده بود تا این کیک عظیم را مستند کند!

۸. یک پیتزا در فضا تحویل داده شد

در سال ۲۰۰۱، آژانس فضایی روسیه بیش از یک میلیون دلار برای تحویل یک پیتزای شش اینچی به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرداخت کرد. فضانورد روسی، یوری اوساچوف، این افتخار را داشت که اولین فردی باشد که در فضا، پیتزا دریافت کرد.

۹. برترین روز سال برای تحویل پیتزا در جهان

اغلب مردم جهان عاشق پیتزا هستند. چهار روز پر از پیتزا در جهان شامل روز هالووین ، روز قبل از شکرگزاری، شب سال نو و روز سال نو می‌باشد.

پیتزا

۱۰. هیچ کس نمی‌داند کلمه پیتزا چگونه بوجود آمد

کلمه "پیتزا" اولین بار در حدود سال ۹۹۷ پس از میلاد در Gaeta ایتالیا ثبت شد. پس از آن نام شروع به گسترش به مناطق مختلف مرکزی و جنوبی ایتالیا کرد.

۱۱. لبه بیرونی Cornicione نامیده می‌شود

آیا می دانستید که اصطلاح فنی برای "قسمت دورتا دور خمیر پیتزا" وجود دارد؟ خوب وجود دارد، به آن cornicione یا "پوسته انتهایی" می‌گویند. مهم نیست اسمش را چه می‌گذارید، بچه‌ها معمولا آن را نمی‌خورند!

۱۲. جنگ جهانی دوم به آوردن پیتزا به توده‌ها کمک کرد

قبل از جنگ جهانی دوم بیشتر مهاجران ایتالیایی در جوامع خود از پیتزا لذت می‌بردند. در طول اشغال ایتالیا، نیروهای متفقین شروع به خوردن غذاهای محلی برای تکمیل جیره‌های غذایی که گاهی اوقات رو به کاهش بود، کردند. نانوایان محلی به سختی می‌توانستند تقاضای سربازان آمریکایی برای پیتزا را برآورده کنند و وقتی بعد از جنگ به خانه آمدند، عشق خود را به پیتزا با خود آوردند.

۱۳. اکتبر ، ماه ملی پیتزا است

این عنوان توسط ناشر مجله Pizza Today، گری دورنل در اکتبر ۱۹۸۴ ایجاد شد. اکنون این رویداد سالانه جشن گرفته می‌شود، شاید این واقعیت که هالووین یکی از شلوغ ترین روزهای سال پیتزا است به گری کمک کرد تا اکتبر را ماه پیتزا ملی تبدیل کند؟

۱۴. Papa's Tomato Pies قدیمی ترین پیتزا فروشی آمریکا است که به طور مداوم کار می‌کند

این پیتزا فروشی متعلق به یک خانواده است که توسط جوزپه پاپا در سال ۱۹۱۲ در خیابان کلینتون جنوبی در ترنتون، نیوجرسی تأسیس شد، از روز افتتاحیه به طور مداوم فعالیت می‌کند و هنوز هم توسط خانواده پاپا اداره می‌شود.

پیتزا

۱۵. پیتزا یک صنعت ۳۷ میلیارد دلاری است

عجب پول زیادی است! به نظر می رسد پیتزا برای اقتصاد آمریکا عالی است. طبق گزارش انجمن پیتزا آمریکا، پیتزا فروشی ایالات متحده بیش از یک میلیون نفر را در ۷۳۰۰۰ فروشگاه در سراسر کشور استخدام کرده است.

۱۶. کریستین دومیتروی رومانیایی در یک هفته ۲۰۰ پوند پیتزا خورد

در سال ۲۰۰۶، کریستین دومیترو با خوردن ۲۰۰ پوند پیتزا در یک هفته، رکورد جدیدی را به نام خود ثبت کرد و از تاکو کوبایاشی پیشی گرفت.

۱۷. یک نمایشگاه سالانه پیتزا در لاس وگاس وجود دارد

نمایشگاه بین المللی پیتزا بزرگترین نمایشگاه صنعت پیتزا در جهان است. در میان حاضران، صاحبان و متصدیان پیتزا فروشی، توزیع کنندگان و دلالان مواد غذایی خواهند بود. برای یافتن پیتزای عالی، پروازی به وگاس رزرو نکنید، نمایشگاه برای عموم مردم بسته است.

۱۸. یک قضیه ریاضی به نام پیتزا وجود دارد

این قضیه قضیه پیتزا نامیده می‌شود و برابری دو ناحیه را بیان می‌کند که وقتی یک دیسک را به روشی خاص پارتیشن بندی می‌کنیم به وجود می‌آید. چه کسی فکر می‌کرد که پیتزا به هندسه اولیه کمک می‌کند.

۱۹. ژاپنی‌ها روی پیتزای خود سس مایونز می ریزند

هنگامی که به تاپینگ های خوشمزه پیتزا فکر می‌کنید، مایونز به سرعت به ذهنتان نمی رسد، اما در ژاپن نز روی پیتزا طبیعی است. نوع سس مایونز که در ژاپن تولید می‌شود طعم شیرین‌تری نسبت به آنچه ما استفاده می‌کنیم دارد، اگرچه هنوز هم بهتر به نظر نمی‌رسد.

۲۰. آنچوی کم علاقه‌ترین مدل پیتزا در آمریکا است

قبلاً در این لیست، در نظرسنجی انجام شده توسط Harris Poll متوجه شدیم که پپرونی محبوب‌ترین مدل پیتزا است. احتمالاً می‌توانید به راحتی حدس بزنید که آنچوی کم‌مورد علاقه‌مندترین مدل است. بوی تعفن می‌دهد! به معنای واقعی کلمه.

۲۱. اولین پیتزا فروشی کره شمالی در سال ۲۰۰۹ افتتاح شد

ظاهراً کیم جونگ ایل به پیتزا علاقه زیادی داشت، به طوری که پیتزاپزهای ایتالیایی را برای آموزش این صنعت به پیونگ یانگ فرستاد، او بعداً نمایندگانی را به ناپل و رم پرواز داد تا قبل از افتتاحیه بزرگ به تحصیل خود ادامه دهد .

پیتزا

۲۲. اولین شهرهای آمریکا که شروع به فروش پیتزا کردند

نیویورک، شیکاگو، فیلادلفیا و ترنتون همگی جمعیت زیادی از مهاجران جنوب ایتالیا را در حدود قرن اخیر داشتند. وقتی به خاک امریکا رسیدند، عشق پیتزا را با خود آوردند. تا پس از جنگ جهانی دوم که پیتزا به طور گسترده ای در خارج از آن جوامع کوچک شناخته می شد.

۲۳. اولین پیتزای منجمد در سال ۱۹۶۲ وارد بازار شد

گفته می‌شود که Tontino که با عنوان Totino’s Italian Kitchen شروع به کار کرد، اولین شرکتی است که پیتزای منجمد را در سال ۱۹۶۲ ارائه کرد. ظاهراً این کار بسیار خوب بود، Pillsbury این شرکت را در سال ۱۹۷۵ خرید.

۲۴. پیتزای هاوایی در کانادا اختراع شد

در سال ۱۹۶۲ توسط سام پانوپولوس، اهل یونان که یک پیتزا فروشی در انتاریو کانادا اداره می‌کرد. او که حوصله داشت فقط سه تاپینگ قارچ، بیکن یا پپرونی در دسترس داشت، قوطی آناناس را از قفسه بالایی پایین آورد و تصمیم گرفت آن را روی پیتزا بیندازد.

۲۵. این دو فرد مشهور که شروع به تهیه و تحویل پیتزا کردند

بیل موری و ژان کلود ون دام هر دو در رستوران‌های پیتزا کار می‌کردند، ون دام قبل از معروف شدن، راننده تحویل‌دهنده بود.

۲۶. خمیر ریسی رویداد ورزشی خود را در سطح حرفه‌ای دارد

در مسابقات قهرمانی پیتزا جهانی، شما در پنج رویداد رقابتی، با بهترین ها رقابت خواهید کرد، پرتاب خمیر آکروباتیک آزاد، سریعترین خمیر، بزرگترین کشش خمیر، سریعترین تا کردن جعبه پیتزا و پیتزا سه گانه. همچنین بخش استادان پرتاب خمیر آکروباتیک آزاد وجود دارد.

پیتزا

 ۲۷. آزمایشگاه نظامی ایالات متحده اخیراً یک پیتزای آماده اختراع کرده است

این پیتزای مفید می تواند تا سه سال دوام بیاورد. برای سربازان خارج از کشور که فقط باید یک برش داشته باشند در نظر گرفته شده است.

۲۸. یک موزه پیتزا در فیلادلفیا وجود دارد

پیتزا برین بزرگترین مجموعه خاطرات پیتزا در جهان را در خود جای داده است.در سال ۲۰۱۱ گینس این مجموعه را به عنوان "بزرگترین مجموعه اقلام مرتبط با پیتزا در جهان" تأیید کرد.

۲۹. برای کودکان، ۴۴ درصد از مصرف پیتزا در هنگام ناهار رخ داده است

یک نظرسنجی غذایی USDA نتیجه گرفت که از پیتزای مصرف شده در بین کودکان ۴۴ درصد در زمان ناهار و ۴۲ درصد در هنگام شام مصرف شده است. همین مطالعه همچنین نشان داد که بزرگسالان اکثر پیتزاهای خود را در وعده شام مصرف می‌کنند.

۳۰. ۱۱۲.۳۹۷ تن پپرونی هر سال مصرف می‌شود

به عنوان محبوب ترین غذای آمریکایی، روزانه ۳۰۷ تن فلفل دلمه ای مصرف می‌شود! این بیش از ۳۴۴ تن در روز است، به این فکر کنید. برای درک این مقدار، کافی است در نظر بگیرید، نهنگ‌های آبی بزرگ‌ترین جانورانی هستند که تاکنون روی زمین زندگی کرده‌اند و هر کدام حدود ۲۰۰ تن وزن دارند.

پیتزا

۳۱. در هند، پرطرفدارترین رویه پیتزا توفو است

گوشت چرخکرده گوسفند و ترشی زنجبیل از دیگر مواد غذایی وحشتناکی هستند که به عنوان پرطرفدارترین آنها در رتبه بالایی قرار دارند، می‌پرسید گوشت چرخ کرده گوسفند چیست؟ گوشت چرخ کرده گوسفند معمولاً گوشت بره یا بز با نخود یا سیب زمینی است.

۳۲. اگر پیتزا هفته ای یک بار مصرف شود، خطر ابتلا به برخی سرطان ها کاهش می یابد

محققان ایتالیایی ادعا کرده اند که خوردن پیتزا به طور منظم خطر ابتلا به سرطان مری را تا ۵۹ درصد، سرطان روده بزرگ نیز ۲۶ درصد و سرطان دهان تا ۳۴ درصد کاهش می‌دهد.

۳۳. یک آمریکایی به طور متوسط در یک سال ۴۶ تکه پیتزا مصرف می‌کند

بر اساس ناشر برجسته تحقیقات بازار Packaged Facts، یک آمریکایی به طور متوسط سالانه ۴۶ تکه پیتزا یا تقریباً شش پیتزای کامل می‌خورد.

۳۴. یکی از اولین خریدهای اینترنتی مستند، پیتزا بود

پپرونی با قارچ و پنیر اضافی. این یکی از اولین خریدهای ثبت شده است که در حدود سال ۱۹۹۴ به صورت آنلاین انجام شده است. اکنون خریدهای بیشتری به صورت آنلاین نسبت به هر روش دیگری انجام می‌شود.

پیتزا

۳۵. اولین پیتزا فروشی آمریکایی Lombardi’s در شهر نیویورک بود

لومباردی اولین پیتزا فروشی بود که در سال ۱۹۰۵ در ایالات متحده افتتاح شد. امروزه هنوز در بخش ایتالیای کوچک منهتن قرار دارد. اگرچه Lombardi's اولین بود، آنها درهای خود را برای مدت کوتاهی بستند و Papa's Tomato Pies را به قدیمی ترین پیتزا فروشی آمریکا تبدیل کردند که به طور مداوم کار می‌کرد.

۳۶. ۲۲۰-۳۷۰ کیلو کالری در یک تکه پیتزا موجود است

می‌دانم به چه چیزی فکر می‌کنید، کیلو کالری چیست؟ خوب، در اینجا می‌توانید «کلمه «کالری» را متخصصان تغذیه در هنگام اندازه‌گیری ارزش کالری، حرارت یا متابولیسم غذاها به معنای کیلوکالری استفاده می‌کنند و جالب است بدانید که در یک تکه پیتزا ۲۲۰ تا ۳۷۰ کیلو کالری وجود دارد.