۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

خواص جالب پیاز !

۲۲ آذر ۱۴۰۰، ۱۶:۳۹
کد خبر: 589413
خواص جالب پیاز !

آیا واقعا خوردن پیاز برای بدن انسان، مفید است؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال، این گزارش را تا انتها دنبال کنید؛

پیاز اگرچه معطر و اشک آور است اما یکی از پرکاربردترین سبزیجات در کل جهان است. آن را می‌توان به صورت خام، سرخ شده و پخته مصرف و تقریباً با هر غذای دیگری سرو کرد. با این حال، جدای از کاربردهای بسیار زیاد پیاز، بسیاری از مردم، از فواید سلامتی فراوان پیاز اطلاعی ندارند.

اطلاعات و درمان‌های طبیعی ارائه شده در این مقاله قرار نیست به عنوان جایگزینی برای مراقبت‌های پزشکی واقعی عمل کند. لطفاً قبل از اقدام به استفاده از پیاز به عنوان وسیله‌ای برای درمان هر یک یا همه بیماری‌هایی که در زیر به آنها اشاره شده است، با پزشک خود مشورت کنید.

با خوردن پیاز می‌توانید سرطان را از خود دور کنید

خواص پیاز

اگر کسی از غذاهای جهان عکسی بگیرد، ممکن است متوجه شود که تطبیق پذیری پیاز و انواع آن تقریباً توسط هر فرهنگ روی این سیاره کشف شده است. به همین ترتیب، دانشمندان پیاز را نیز به طور گسترده مورد مطالعه قرار داده‌اند و به گفته مدیکال نیوز تودی، بسیاری از این تحقیقات نشان داده‌ است که مصرف پیاز می‌تواند نتایج مثبتی در مبارزه با سرطان معده یا کولورکتال داشته باشد.

بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ در مجله آسیا و اقیانوسیه انکولوژی بالینی، افرادی که به طور منظم سبزیجات آلیوم (پیاز، موسیر، سیر و موارد مشابه) مصرف می‌کنند، ۷۹درصد کمتر از افرادی که مصرف نمی‌کنند، در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند. فرضیه فعلی این است که ویتامین C موجود در پیاز، جهش سلولی را مهار می‌کند که اغلب می‌تواند به رشد تومورهای بدخیم در دستگاه گوارش کمک کند. با این حال، آزمایشات بیشتری مورد نیاز است.

پیاز دارای خواص ضد التهابی است

خواص پیاز

وقتی نوبت به فشار خون، التهاب و بیماری قلبی می‌رسد، پیاز بدن شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به گزارش Eating Well، پیاز حاوی ترکیبی قوی از آنتی اکسیدان ها و فلاونوئیدهای قوی از جمله کورستین است که می‌تواند فشار خون بالا را کاهش دهد. کوئرستین اغلب با کاهش خطر بیماری قلبی از طریق رقیق کردن خون و کاهش خطر حمله قلبی، سکته مغزی و سایر شرایط خطرناک قلبی عروقی مرتبط است.

پیاز می‌تواند به تنظیم قند خون کمک کند

به گفته Healthline، دلیل اینکه پیازها به خوبی کاراملی می شود وجود قندهای طبیعی در آن است که این قندها در واقع می‌تواند به تنظیم قند خون کمک کند. تحقیقات روی گروهی از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ نشان می‌دهد که پیاز قرمز تازه سطح قند خون ناشتا را طی چهار ساعت کاهش می‌دهد.

خواص پیاز

این شواهد توسط مطالعه دیگری تأیید شده است که نه تنها این واقعیت را تأیید می‌کند که عصاره پیاز می‌تواند سطح قند خون ناشتا را کاهش دهد، بلکه نشان داد که چربی بدن به میزان قابل توجهی در افرادی که آن را مصرف می‌کردند کاهش یافته است. همه اینها به ترکیبات ضد دیابتی کورستین و گوگرد موجود در اعضای خانواده آلیوم نسبت داده می‌شود. کوئرستین به طور خاص با پانکراس تعامل مثبت دارد که به تنظیم قند خون کمک می‌کند.

پیاز می‌تواند ایمنی بدن شما را تقویت کند

همین کوئرستین و سایر ترکیبات آنتی اکسیدانی می‌تواند به محافظت از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد کمک کند و در نتیجه سیستم ایمنی شما را در برابر میکروب‌ها، باکتری‌ها و حتی برخی آلرژن‌ها تقویت کند. به گفته Live Science، کورستین همچنین مقدار هیستامینی را که بدن شما در پاسخ به آلرژن‌ها ایجاد می‌کند، کاهش می‌دهد.

پیاز برای چشم شما مفید است

خواص پیاز

در حالی که خوردن پیاز می‌تواند بوی خاصی به دهن شما بدهد، اما در این بوی بد، رستگاری وجود دارد! به گفته HealthShots، ویتامین C موجود در پیاز می‌تواند برای بهداشت دهان و دندان، مبارزه با پلاک و سایر باکتری‌های بد دهان مفید باشد.

پیاز برای چشم نیز مفید است. آنها حاوی مقدار قابل توجهی سلنیوم است که به تولید ویتامین E کمک می‌کند و می‌تواند با بیماری‌های چشمی دردناک مانند ورم ملتحمه، که به عنوان چشم صورتی شناخته می‌شود، مبارزه کند. در واقع برخی از قطره های چشمی به همین دلیل حاوی مقادیر کمی آب پیاز است.

چند مزیت پیاز برای سلامتی که ارزش ریختن اشک را دارد

خواص پیاز

این آلیوم‌های غنی از آنتی اکسیدان می‌تواند به قلب، روده، سیستم ایمنی بدن و غیره کمک کند. چه زرد یا قهوه ای، سفید یا قرمز، این سبزیجات همه کاره، ویتامین، مواد معدنی، آنتی اکسیدان و فیبر را نیز به بشقاب شما اضافه می‌کند. ترکیبات مفید موجود در پیاز در نهایت می‌تواند به محافظت از قلب، سیستم ایمنی بدن و موارد دیگر کمک کند و در عین حال باعث درخشندگی دندان‌های شما شود.

یک متخصص تغذیه در موسسه Good Housekeeping می‌گوید: «پیاز یک افزودنی مقرون‌به‌صرفه و طعم‌دار برای هر وعده غذایی است که دارای دوز آنتی‌اکسیدان و فواید جدی برای سلامتی است».

پیاز - و سایر اعضای خانواده آلیوم مانند سیر، پیازچه، تره فرنگی، موسیر و پیازچه – را تا جایی که امکان دارد ، به وعده‌های غذایی خود اضافه کنید. این سبزیجات به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی غنی از گیاهان، فواید زیادی دارد.

آمار تغذیه ( یک پیاز متوسط): ۴۴ کالری، ۱۳ گرم کربوهیدرات، یک گرم پروتئین، کمتر از یک گرم چربی کل، کمتر از یک گرم چربی اشباع شده، ۲.۵ گرم فیبر، شکر ۶ گرم، ۲۱۶ میلی گرم پتاسیم، ۱۵ میلی گرم منیزیم، ۱۱ میلی گرم ویتامین C  و ویتامین B6

فواید پیاز برای سلامتی:

خواص پیاز

پیاز، غنی از مواد مغذی است. پیاز منبع خوبی از ویتامین C، ویتامین B6، فولات، پتاسیم و منگنز است. بعلاوه، آنها مقدار کمی فیبر غذایی فراهم می‌کند. پیاز همچنین می‌تواند بدون افزایش کالری، سدیم یا کلسترول، طعم زیادی به غذاها اضافه کند.