۰ نفر

شکر استویا چیست و چه فوایدی دارد؟

۲۰ آذر ۱۴۰۰، ۱۱:۰۰
کد خبر: 588734
شکر استویا چیست و چه فوایدی دارد؟

این روز ها مردم توجه زیادی به شکر استویا دارند و درمورد فواید و مضرات آن نظراتی وجود دارد.آشناشدن با ویژگی های شکر استویا به شمابرای انتخاب کمک میکند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک؛ استویا اغلب به‌عنوان یک جایگزین سالم و ایمن شکر معرفی می‌شود که می‌تواند غذاها را بدون اثرات مضر بر سلامت مرتبط با شکر تصفیه شده شیرین کند همچنین با چندین فواید چشمگیر بر روی سلامتی، مانند کاهش دریافت کالری و سطح قند خون و کاهش خطر پوسیدگی دندان همراه است با این حال، برخی نگرانی‌ها در مورد ایمنی استویا وجود دارد به ویژه برای افراد خاصی که ممکن است به اثرات آن حساس‌تر باشند.

استویا چیست؟

چنانچه در این بخش از بهداشت و میخوانید، استویا یک شیرین کننده طبیعی است که از برگ های گیاه استویا (Stevia rebaudiana) به دست می آید.کالری استویا صفر اما، 200 برابر شیرین‌تر از شکر است به همین دلیل برای بسیاری از افرادی که به دنبال کاهش وزن و کاهش مصرف شکر هستند انتخاب خوبی است.

با این وجود، محصولات تجاری استویا از نظر کیفیت متفاوت هستند و در واقع، بسیاری از انواع موجود در بازار آن بسیار تصفیه شده و با سایر شیرین کننده ها - مانند اریتریتول، دکستروز و مالتودکسترین ترکیب می شوند و ممکن است اثرات بالقوه سلامتی آن را تغییر دهد.

آیا استویا برای شما مضر است؟

تحقیقات فعلی نشان می دهد که اشکال خاصی از استویا خوب هستند. عصاره‌های برگ استویا Reb-A که در خواربارفروشی موجود است، توسط سازمان غذا و دارو ایمن شناخته می‌شوند.

یک مطالعه در سال 2016 همچنین نشان داد که همه اشکال استویا احتمالاً برای استفاده عموم بی خطر هستند اما سازمان غذا و دارو مصرف برگ‌های استویا و عصاره‌های خام را که هر دو دارای ترکیبات استویا تصفیه شده کمتری هستند، توصیه نمی‌کند.

اگر می خواهید از شیرین کننده های مصنوعی اجتناب کنید، حتما برچسب روی محصولات استویا را با اهمیت ویژه ای بررسی کنید. استویا اغلب با شیرین کننده های دیگر مانند مالتودکسترین، ساخارین سدیم، سیکلامات سدیم،آسپارتام همراه است همچنین باید بدانید که برخی از محصولات استویا حاوی طعم‌های طبیعی هستند.

عوارض جانبی استویا

گلیکوزیدهای استویا مانند Reb-A توسط سازمان غذا و دارو ایمن در نظر گرفته می شوند اما، مانند بسیاری از خوراکی ها فواید و مضراتی دارد. در اینجا عوارضی وجود دارد که باید هنگام استفاده از استویا به آنها توجه کرد.

مشکلات روده

استویا اغلب با سایر شیرین کننده ها ترکیب می شود و عوارض جانبی خاص خود را دارد. اگر به آنها حساسیت زیادی داشته باشید، مصرف زیاد آن می تواند باعث مشکلات شکمی و علائمی مانند گاز، نفخ، اسهال،سوء هاضمه شود.استویا به تنهایی ممکن است رشد برخی از باکتری‌هایی را که برای عملکرد روده مهم هستند، افزایش دهد.

کاهش قند خون

در گذشته اعتقاد بر این بود که مصرف بیش از حد استویا می تواند سطح قند خون شما را بسیار پایین آورد اما، تحقیقات بیشتر نشان می دهد که این امکان وجود ندارد. یک مطالعه در سال 2020 نشان داد افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که روزانه 1 فنجان چای شیرین شده با استویا را به مدت 8 هفته می نوشند، هیچ تغییر قابل توجهی در سطح گلوکز خون خود نداشتند.

کاهش فشار خون

استویا همچنین به انبساط رگها و عبورجریان خون در بدن و در نهایت کاهش کلی فشار خون کمک می‌کند مانند کاهش قند خون، این عارضه جانبی بسته به سلامتی شما می تواند برایتان مفید یا مضر باشد.

آیا استویا می تواند باعث سرطان شود؟

هیچ مدرکی مبنی بر اینکه استویا می تواند باعث سرطان شود وجود ندارد و تحقیقات نشان می دهد که ممکن است به بیماران سرطانی کمک کند علاوه براین بررسی ها نشان داد استویا اثر ضد سرطانی روی سلول ها دارد اما برای درمان سرطان به استویا تکیه نکنید.

آیا مصرف استویا در دوران بارداری بی خطر است؟

تحقیقات محدودی روی استویا با برگ کامل و تأثیر آن بر بارداری و نوزادان پس از تولد وجود دارد و استویای درست شده با Reb-A مورد ارزیابی قرار گرفته و در دوران بارداری بی خطر تلقی می شود فقط مطمئن شوید که در آن زیاده روی نکنید و به چند قاشق چایخوری در روز اکتفا کنید.

استویا چه فوایدی را به همراه دارد؟

    عوارض جانبی مانند کاهش قند خون و فشار خون می تواند از مزایای استویا برای برخی افراد باشد.

    بزرگترین مزیت استویا این است که به شما کمک می کند مصرف قند خود را کاهش دهید زیرا مصرف بیش از حد قند می تواند منجر به افزایش وزن، مشکلات قند خون و افزایش خطر بیماری قلبی شود. انتخاب یک شیرین کننده مانند استویا می تواند به کاهش میزان قند اضافه شده در رژیم غذایی و شانس شما برای مقابله با این شرایط کمک کند.

     میزان قند یا کالری در استویا ناچیز یا صفر است. بنابراین استفاده از آن راهی مناسب برای کاهش کالری و کاهش وزن است.

    استویا دارای ترکیباتی مانند استرول‌ها و آنتی‌اکسیدان فراوانی مانند کمپفرول است که می‌تواند خطر سرطان‌ لوزالمعده را کاهش بدهد.

    غذاها و نوشیدنی‌هایی که محتوی استویا هستند، از سس سالاد گرفته تا شکلات‌ به کودکان کمک می‌کنند تا بدون افزایش کالری مصرفی و با داشتن رژیم غذایی کم‌شکر بتوانند از غذاها و نوشیدنی‌های شیرین استفاده کنند.

    مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در گیاه استویا برای جوان سازی پوست صورت مفید و به رفع چین و چروک صورت کمک می کند.

     استفاده ی موضعی از گیاه استویا به عنوان یک استروئید عمل کرده و به درمان اگزما و خارش ناشی از آن کمک می کند.

    مصرف گیاه استویا برای ترک سیگار مفید می باشد زیرا دارای مقادیر بالای ویتامین C بوده و خاصیت مدر دارد.

     گیاه استویا به سم زدایی و پاک سازی بدن و کبد کمک کرده چرا که یک دیورتیک طبیعی است.

    استویا با افزایش متابولیسم کلسیم، تراکم استخوان را افزایش داده و برای درمان پوکی استخوان مفید است.

بررسی ها نشان داد استویا می تواند برای کمک به کنترل گلوکز، کاهش التهاب، فشار خون و کلسترول، کاربردهای پزشکی داشته باشد اما هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز است.