۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تنگی کانال نخاع چیست؟ چگونه درمان می شود؟ آیا روشی قطعی برای تنگی کانال نخاعی وجود دارد؟

۱۷ آذر ۱۴۰۰، ۱۳:۳۳
کد خبر: 588026
تنگی کانال نخاع چیست؟ چگونه درمان می شود؟ آیا روشی قطعی برای تنگی کانال نخاعی وجود دارد؟

در این مقاله انواع + نشانه ها + روش های درمانی که شامل دارو، جراحی، ماساژ و... آورده شده است.

تنگی کانال نخاع به چه معناست؟

به گزارش اقتصادآنلاین، زمانی که فضای اطراف نخاع شما تنگ شود و باعث فشار به ریشه‌های عصبی شود تنگی کانال نخاع اتفاق می افتد.    علت اصلی این عارضه نوعی آرتروز (استئو آرتروز) است. با از بین ‌رفتن غضروف ‌ها، استخوان‌ ها روی‌ هم ساییده شده و باعث تنگی کانال نخاع می‌شوند.

 این امر می ‌تواند منجر به رشد بیش از حد استخوان (خار استخوان) شود که به فضای نخاع نفوذ می‌ کند. بیرون ‌زدگی یا فتق دیسک، رباط ‌های ضخیم شده و رشد غیرطبیعی استخوان از دیگر دلایل تنگی کانال نخاع میباشد.

بیماری پاژه یا ضربه شدید به ستون فقرات هم می ‌تواند منجر به تنگی کانال نخاع شود. وقتی این وضعیت به دلیل مشکلات کمر در بدو تولد باشد، به آن تنگی کانال نخاعی مادر زادی گفته می‌ شود. با این‌ حال، با افزایش سن به ‌احتمال زیاد دچار تنگی نخاع می ‌شوید.

 طبق اخبار پزشکی زیر نظر آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا این بیماری معمولاً در افراد بالای ۶۰ سال اتفاق می‌ افتد، علائم عمومی شامل کمردرد و بی‌ حسی یا ضعف پاها است.

انواع تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاع مرکزی:

این نوع تنگی در قسمت مرکزی کانال نخاعی درست در جایی که نخاع از آن عبور میکند اتفاق می افتد. تنگی کانال نخاعی مرکزی بیشتر در نواحی که حرکت زیادی دارند مثل گردن و کمر دیده میشود.

تنگی کانال نخاعی جانبی:

در این نوع از تنگی عصب نخاعی از کانال نخاعی بین دو مهره که در مجاورت هم هستند خارج می شود که به آن تنگی کانال نخاع روزنه هم میگویند و باعث دردناک شدن نخاع میشود و معمولا در ناحیه کمر رخ میدهد.

تنگی کانال نخاعی کمر: در این حالت در پایین ناحیه کمر تنگی در کانال نخاعی رخ میدهد؛ که شایع ترین نوع تنگی در افراد است.

تنگی کانال نخاع گردنی

این نوع تنگی کانال نخاع میتواند باعث مشکلات زیادی در اعصاب قسمت های بالایی بدن شود به این صورت که شما کاملا حس های خود را در ناحیه بازو، دست ها، پاها و قفسه سینه از دست میدهید.

علل بروز تنگی کانال نخاعی چیست؟

بیشترین دلیلی که باعث میشود شخصی دچار تنگی کانال نخاع شود، آرتروز است. با افزایش سن و گذشت زمان مفاصل و استخوان های شما دچار پوکی و آرتروز میشوند که در این حالت بسیار آسیب پذیرند؛ این تغییرات تقریبا از سن 50 سالگی به بعد اتفاق می افتد و علاوه بر تنگی کانال نخاعی فرد را دچار مشکلاتی مثل فتق دیسک، سیاتیک و دیسک کمر میکند.

علائم تنگی کانال نخاعی چیست؟

  • دردی  است که از کمر شروع میشود و به سمت باسن و پاها میرود.
  • بی حسی، گزگز، گرفتگی یا ضعف در پاها را بوجود می آورد.
  • ضعیف شدن پاها بطوری  است که در هنگام راه رفتن نتوانید به درستی پاهایتان را جا به جا کنید و قدم برداشتن شما همراه درد باشد.

کمردرد های مزمن یکی از نشانه های تنگی کانال نخاع است.

کمردرد های مزمن یکی از نشانه های تنگی کانال نخاع است.

تشخیص تنگی کانال نخاع

استفاده از آزمایش ها و تست های تصویر برداری برای تشخیص تنگی کانال نخاعی به کار برده میشود.

تست ‌های تصویربرداری

این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • اشعه ایکس: عکس‌ برداری با اشعه ایکس از قسمت پشت بدن می ‌تواند تغییرات استخوانی، مانند خار های استخوانی را که ممکن است فضای داخل کانال نخاعی را تنگ کنند، نشان دهد.
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) : از یک آهنربای قدرتمند و امواج رادیویی برای تولید تصاویر مقطعی از ستون فقرات شما استفاده می کنند.

این آزمایش می‌تواند آسیب دیسک‌ها و رباط‌های شما و همچنین وجود تومورها را تشخیص دهد. مهم‌تر از همه، می‌تواند نشان دهد که اعصاب نخاعی شما تحت ‌فشار قرار می‌گیرند یا خیر!

  • سی تی یا سی تی میلوگرام: اگر نمی ‌توانید ام‌ آر آی انجام دهید، پزشک ممکن است توموگرافی کامپیوتری (CT) را توصیه کند، آزمایشی که تصاویر اشعه ایکس گرفته شده از زوایای مختلف را برای تولید تصاویر دقیق و مقطعی از بدن شما ترکیب می‌ کند.

در سی تی میلوگرام، سی ‌تی ‌اسکن پس از تزریق رنگ  مخصوص انجام می ‌شود. این رنگ طناب نخاعی و اعصاب را مشخص می‌ کند و می ‌تواند فتق دیسک، خار استخوان و تومور را نشان دهد.

درمان تنگی کانال نخاع:

درمان ها شامل چند دسته هستن: داروها، جراحی، لیزر درمانی، درمان گیاهی، زالو درمانی، پیاده روی و ورزش کردن

داروهای مناسب برای درمان تنگی کانال نخاع:

  • داروهای ضد درد مانند ایبوپروفن (Advil، Motrin IB)، ناپروکسن (Aleve) و استامینوفن (Tylenol)
  • دوزهای شبانه دارو های ضد افسردگی سه حلقه ای، مانند آمی تریپتیلین، می ‌تواند به کاهش درد مزمن کمک کند.
  • برخی از دارو های ضد تشنج مانند گاباپنتین (Neurontin) و پره گابالین (Lyrica) برای کاهش درد ناشی از اعصاب آسیب ‌دیده استفاده می ‌شود.
  • دارو های مرتبط با کدئین مانند اکسی‌کدون (Oxycontin، Roxicodone) و هیدروکودون (Norco، Vicodin)

جراحی تنگی کانال نخاع:

اگر سایر درمان ‌ها اثری نداشته باشند یا به دلیل علائم خود ناتوان شده باشید، ممکن است جراحی کانال نخاع اعمال شود.

اهداف جراحی شامل کاهش فشار بر روی نخاع یا ریشه ‌های عصبی با ایجاد فضای بیشتر در کانال نخاعی است.

تحقیقات نشان می ‌دهد که جراحی ‌های ستون فقرات زمانی که توسط جراحان مجرب انجام شود، عوارض کمتری را به دنبال دارد.

میزان تنگی کانال نخاع، شدت علائم و نشانه ‌های شما نشان میدهد که به چه درمانی برای تنگی کانال نخاعی احتیاج دارید.

فیزیوتراپی یکی از راه های درمان تنگی کانال نخاع میباشد.

فیزیوتراپی یکی از راه های درمان تنگی کانال نخاع میباشد.

درمان تنگی کانال نخاعی با لیزر

جراجی یکی از گزینه هایی است که در مراحل آخر پیشنهاد میشود و جراحی با لیزر برای تنگی کانال نخاع یک روش غیر تهاجمی است به این معنی که از چاقو و برش های عمیق در کمر بیمار استفاده نمیشود؛ به همین خاطر سرعت بهبودی بیمار بالا میرود و سریعا بعد از عمل میتواند به خانه برگردد.

اگر میخواهید میزان عارضه بعد از عمل شما کاهش پیدا کند توسط یک متخصص لیزر درمانی این کار را انجام دهید.

درمان گیاهی برای بهبود تنگی کانال نخاعی

گیاه دم اسب: این گیاه سرشار از سیلیس است که باعث بهبود تنگی کانال نخاعی میشود.

جعفری: جعفری انرژی بخش است و جریان انرژی عصبی را افزایش میدهد.

پوست درخت کاج دریایی: تقویت کننده سیستم ایمنی است و به ترمیم کانال نخاع سرعت می بخشد.

سنجد: در بهبود وضعیت بافت های بدن نقش دارد.

پنجه شیطان: یک ضد التهاب قوی است و در کنترل درد موثر میباشد.

بید سفید: این گیاه هم خاصیت ضد التهابی دارد.

استفاده از گیاهان دارویی حداق باید شش ماه از زمان آن بگذرد تا نتیجه خود را نشان دهد. همچنین علاوه بر گیاهان دارویی ویتامین ها و مواد غذایی مناسبی هم برای تنگی  کانال نخاعی پیشنهاد میشود. که شامل:

خوردن غذاهای غنی از کلسیم، ویتامین D و منیزیم بهترین راه برای ساختن استخوان های قوی است. و مشکلاتی مثل پوکی استخوان را به تعویق می اندازد.

زالو درمانی برای تنگی کانال نخاع

زالو درمانی جهت درمان تعدادی از سندرم های درد مزمن اسکلتی و عضلانی موثر واقع شده است. زالو همچنین اغلب به صورت تجربی برای درمان کمردرد استفاده می شود. زالو درمانی دردناک است و جای آن میتواند ماه ها طول بکشد تا بهبود یابد.

پیاده روی برای تنگی کانال نخاع

اگر تنگی کانال نخاعی دارید پیاده روی برای شما مناسب است، روزانه مسیر کوتاهی را به آرامی پیاده روی کنید و به مرور مسافت را بیشتر کنید ممکن است در هنگام راه رفتن به اعصاب پا فشار وارد شود و این فشار باعث درد در پاها شود، اگر درد شما بسیار شدید و به دور از تحمل شما بود با پزشک در این خصوص مشورت کنید.  

همچنین شرکت در کلاس های تای چی که شامل حرکات آرام، روان و پیوسته است به درد ناحیه کمر شما کمک میکند.

تنگی کانال نخاعی چیست و چه درمانی برای آن موثر میباشد؟

تنگی کانال نخاعی چیست و چه درمانی برای آن موثر میباشد؟

تمرینات ورزشی برای تنگی کانال نخاع کمر

در ابتدا ممکن است احساس کنید که بیش از حد برای ورزش درد دارید، اما حرکت برای سلامت کلی شما بسیار مهم است. سعی کنید برخی از تمرینات کششی را چند بار در روز به منظور بهبود شرایط کمر خود انجام دهید.

در حالت ایده ‌آل شما باید حداقل سه بار در هفته به مدت 30 دقیقه ورزش کنید. اگر تمرینات ورزش برایتان دشوار است، شنا را امتحان کنید. شناوری در آب باعث سهولت در حرکت می ‌شود و بار و سنگینی را از روی کمر شما برمیدارد.

ورزش منظم می ‌تواند به بهبود انعطاف ‌پذیری و تعادل کمک کند و شما را قادر به بهتر حرکت کردن ‌کند و نه ‌تنها برای سلامتی جسمی مفید است، بلکه می ‌تواند از نظر روحی نیز شما را بهبود بخشد.

علاوه بر داشتن ورزش منظم در طول روز، ماساژدرمانی به‌منظور درمان تنگی کانال نخاع به شل شدن عضلات کمر شما کمک میکند و آرامش کلی به همراه می‌ آورد.

نتیجه گیری:

به مرور و با پا به سن گذاشتن تمام انسان ها دچار پوکی و تحلیل استخوانی میشوند. تنگی کانال نخاعی از درد های رایجی است که دامن افراد را میگیرد اما با دارو های مناسب و تغییر سبک زندگی و استفاده از گزینه هایی مثل ماساژ و در شرایط حاد استفاده از جراحی شما میتوانید دوباره بهبود یابید و به سلامت به زندگی خود ادامه دهید.

در راه درمان یادتان باشد به متخصص و پزشک مورد اعتماد مراجعه کنید تا عارضه ای جبران ناپذیر برایتان رخ ندهد.

منبع:

mayoclinic.org

webmd.com