۰ نفر

آب چگونه مانع خستگی و آسیب ورزشکاران می‌ شود؟

۱۷ آذر ۱۴۰۰، ۷:۰۰
کد خبر: 587934
آب چگونه مانع خستگی و آسیب ورزشکاران می‌ شود؟

به موازات کاهش آب بدن، گرمای بدن افزایش یافته و در نتیجه از کارایی آنزیم ها کاسته می شود و کاهش کارایی آنزیم ها همراه با کاهش کارایی بدن و ظهور خستگی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، خستگی، آسیب و مقابله با آن ها  یکی از چالش های پیش روی ورزشکاران و دست اندرکاران مسائل ورزشی است و کاهش عملکرد ورزشکاران در مسابقات و تمرینات و به ویژه اواخر تمرین و مسابقه می‌تواند ناشی از خستگی و آسیب  باشد.

همچنین با وجود اینکه آسیب در ذات ورزش است اما کمک به کاهش آسیب و عوارض آن یکی از موضوعات مورد توجه در علوم ورزشی و تغذیه ورزشی تلقی می‌شود و باید بدانیم تغذیه صحیح، اثری مطلوب و چشمگیر در کاهش بروز خستگی مزمن و آسیب ورزشکاران دارد و از دیدگاه علم تغذیه یکی از عامل‌های خستگی و آسیب، آب است.

بر اساس این مطلب که از سوی اسکندر رحیمی متخصص فیزیولوژی ورزشی تهیه شده و از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی در اختیار ایسنا قرار گرفته، آمده است: به موازات کاهش آب بدن، گرمای بدن افزایش یافته، در نتیجه از کارایی آنزیم ها کاسته می شود و کاهش کارایی آنزیم ها همراه با کاهش کارایی بدن و ظهور خستگی است.

از دست رفتن فزاینده آب بدن از طریق تعریق و تنفس با کاهش حجم خون و جریان خون به اندام ها و کاهش تعریق و کاهش دفع گرما همراه است و تحت شرایط فعالیت شدید ورزشی در گرما، این مسئله ممکن است منجر به گرما زدگی و کولاپس شود، همچنین از دست دادن مایعات بدن به میزان بیشتر از ۱.۵ لیتر، باعث کاهش ظرفیت انتقال اکسیژن بدن و خستگی و اختلالات معده و روده ای می شود.

نقش آب در بدن

آب نقش مهم و اساسی در سلامت ورزشکاران دارد که شامل بهترین مایع برای هضم غذا، مهم‌ترین وسیله برای حمل و نقل مواد، مهم‌ترین مایع برای انجام فعل و انفعالات الکترولیتی و تعادل الکترولیت‌ها، حفظ تعادل بدن، کمک به افزایش انرژی بدن، افزایش دهنده فعالیت مغز و بدن، دفع کننده سموم بدن و ترکیبات مغز ناشی از سوخت و ساز، جلوگیری از ابتلا به سنگ کلیه، حفظ لطافت، شادابی و زیبایی پوست است.

از دیگر نقش‌های مهم آب در بدن برای ورزشکاران می‌توان به کاهش وزن بدن، جلوگیری از سر درد و سرگیجه، هضم و جذب سریع غذا، پیشگیری از خشک شدن ریه و راه‌های تنفسی، بر قراری تعادل سیستم دفاعی بدن، کمک به ترمیم بافت‌ها و کمک به تشکیل مایع سینوویال موجود در مفاصل و مایع مغزی نخاعی اشاره کرد