۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

آیا خوردن غذا از روی زمین خطرناک است؟!

۱۶ آذر ۱۴۰۰، ۲۲:۰۴
کد خبر: 587794
آیا خوردن غذا از روی زمین خطرناک است؟!

تصور کنید آخرین تکه پیتزا را در دست دارید و درست زمانی که می‌خواهید یک لقمه بزرگ از خوراکی خوشمزه پنیری بخورید، از دستتان می‌لغزد و روی زمین می‌افتد؟ شما چکار انجام خواهید داد، می‌خورید یا دور می‌ریزید؟

اگر مانند اکثر مردم هستید، می‌توانید "قانون ۵ ثانیه" را انتخاب کنید. شما قطعه را با دقت بررسی می‌کردید و اگر کمتر از ۵ ثانیه روی زمین بود، آن را گاز می‌گرفتید. حقیقت را بخواهید همه ما در شرایط سختی مانند این به قانون ۵ ثانیه متوسل شده‌ایم. خوب، سوال اینجاست که آیا خوردن غذا از روی زمین بی‌خطر است یا خیر؟

طبق قانون معروف، اگر یک ماده غذایی در عرض ۵ ثانیه از زمین برداشته شود، آلوده نیست و خوردن آن بی‌خطر است. این یک باور رایج است که میکروب‌ها و باکتری‌ها در این محدودیت زمانی روی سطح غذا نمی‌چسبد و برای مصرف کاملا بی‌خطر هستند.

آیا خوردن غذا از روی زمین خطرناک است

اما آیا خوردن این غذا واقعا بی‌خطر است؟ پاسخ ساده به این سوال خیر است. غذایی که حتی برای ۱ ثانیه در تماس با سطح آلوده قرار می‌گیرد، مقداری باکتری را جذب می‌کند. خوردن آنها شما را در معرض خطر اسهال و مسمومیت غذایی قرار می‌دهد. همچنین، هیچ راهی برای دانستن اینکه چه نوع باکتری روی سطح وجود دارد ، نیست.

بنابراین حتی اگر سطح شما تمیز باشد، نمی‌توانید بگویید چند نفر از این محل تردد داشته‌اند. حتی پیشخوان و سینک‌های آشپزخانه آنقدرها هم که فکر می‌کنید تمیز نیست. مطالعات نشان می‌دهد که آنها انواع مختلفی از باکتری ها را در خود جای داده‌اند و بعضا حتی از سطل زباله همکثیف‌تر هستند! علاوه بر این، هیچ مطالعه علمی برای حمایت از قانون ۵ ثانیه وجود ندارد. بنابراین، قبل از اینکه آن را باور کنید، باید دوباره فکر کنید.

آیا خوردن غذا از روی زمین خطرناک است

چه کسانی باید بیشتر مراقب باشند؟

در زمان کنونی که با COVID-۱۹ سروکار داریم، خوردن غذاهایی که از روی زمین برداشته شده‌اند، خطرناک‌تر است. کرونا ویروسی بسیار عفونی است که می‌تواند از طریق استنشاق ذرات آلوده یا تماس با سطوح آلوده از فردی به فرد دیگر سرایت کند. جدا از این، چندین میکروب دیگر نیز می‌تواند روی سطح وجود داشته باشند. میکروب و باکتری ممکن است به همه آسیب نرساند، اما می‌تواند تهدید بزرگی برای برخی باشد. این افراد شامل این مواردند: کودکان، افراد مسن ، زنان باردار و افراد با ایمنی ضعیف.