۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

۶ بیماری : قاتل خاموش

۱۷ آذر ۱۴۰۰، ۱۴:۳۰
کد خبر: 587791
۶ بیماری : قاتل خاموش

در این گزارش با ۶ بیماری جدی، که از آن به عنوان قاتل خاموش نام برده می‌شود آشنا خواهید شد همچنین برخی از راه‌های پیشگیری از این بیماری‌ها تشریح خواهد شد.

پیروی از یک رژیم غذایی خوب، حفظ یک روال سالم و سرمایه‌گذاری برای شیوه‌های زندگی سالم چیزی است که سلامت کلی شما را تعیین می‌کند. عدم انجام این کارها ممکن است منجر به بیماری‌هایی مزمن شود که برای همیشه باقی می‌ماند و ممکن است منجر به عوارض ناگهانی شود.

بسیاری از بیماری‌ها وجود دارد که نیاز به توجه و مراقبت بیشتری دارد. برخی از آنها به عنوان "قاتل خاموش" نیز شناخته می‌شود، به این دلیل که می‌تواند در هر زمان تشدید و حتی گاهی منجر به مرگ ناگهانی فرد شود. پس لازم است بدانید؛ برخی از شرایط زندگی و الگوی حفظ سلامتی وجود دارد که ممکن است شما را در سکوت بُکشد!

 فشار خون بالا

قاتل خاموش

فشار خون بالا یکی از خطرناک ترین شرایط بدنی است که می‌تواند منجر به سایر بیماری‌های مزمن تبدیل شود. برآوردهای سازمان جهانی بهداشت (WHO) نشان می‌دهد که ۱.۲۸ میلیارد بزرگسال ۳۰ تا ۷۹ ساله در سراسر جهان به فشار خون بالا مبتلا هستند.

دلیل اینکه فشار خون بالا به عنوان یک قاتل خاموش در نظر گرفته می‌شود این است که بدون علامتی خاص ایجاد می‌شود. تنها پس از ایجاد آسیب است که فرد به شدت وخامت وضعیت خود پی می‌برند. این بیماری نه تنها بر قلب و عروق تأثیر می‌گذارد، بلکه فرد را مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی جدی مانند حمله قلبی، نارسایی قلبی، سکته و غیره می‌کند.

در حالی که تشخیص آن دشوار است، انجام چک‌های مکرر و منظم فشار خون، خوردن غذاهای غنی از پتاسیم، فیبر و پروتئین و کم نمک و حفظ وزن سالم، همه راه‌هایی برای کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا هستند. افرادی که سیگار می‌کشند و از مشروبات الکلی استفاده می‌کنند باید از این گونه اعمال ناسالم دوری کنند و زمان بیشتری را صرف فعالیت های بدنی کنند.

بیماری عروق کرونر

قاتل خاموش

بسیاری از بیماری‌های قلبی تهدید کننده زندگی است. بیماری عروق کرونر یکی از آنهاست. این وضعیتی است که در آن شریان‌های کرونری که خون و اکسیژن را به قلب می‌رساند، باریک و منجر به درد قفسه سینه (آنژین صدری) یا حمله قلبی می‌شود که بعد از آن  اولین علائم ظاهر می‌شود.

بدون غربالگری مناسب و سبک زندگی سالم برای قلب، پیشگیری از بیماری عروق کرونر تقریباً غیرممکن است. حتی زمانی که به فردی که از این عارضه رنج می برد درمان سریع داده شود، ممکن است در معرض نارسایی قلبی باشد. گفتنی است، اگر فشار خون بالا و/یا کلسترول بالا دارید، آن را با معاینات منظم کنترل کنید. تغییرات لازم در سبک زندگی مانند تغذیه سالم، ورزش بیشتر، پرهیز از سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و سایر فعالیت‌های ناسالم را انجام دهید.

دیابت

قاتل خاموش

دیابت یا سطح قند خون بالا می‌تواند دو نوع باشد، نوع ۱ و نوع ۲. در دیابت نوع ۱ لوزالمعده انسولین کمی تولید می‌کند یا اصلا انسولین تولید نمی‌کند، در حالی که در دیابت نوع ۲ دیگر نمی‌توان گلوکز (قند) خون را تنظیم کرد. در مورد دومی، افراد ممکن است در ابتدا علائمی نداشته باشند. تنها زمانی که بیماری پیشرفت کند، منجر به خستگی، کاهش وزن، تکرر ادرار و تشنگی می‌شود. دیابت پیشرفته ممکن است سایر اندام های بدن مانند قلب، کلیه و بینایی را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

در حالی که علت دقیق دیابت هنوز مشخص نشده است، تمرکز بر رژیم غذایی مناسب، ورزش، حفظ وزن سالم و غربالگری‌های منظم چیزی است که می‌تواند از عوارض جلوگیری کند.

پوکی استخوان

قاتل خاموش

پوکی استخوان یک بیماری استخوانی است که در آن فرد مبتلا اغلب از وضعیت خود بی خبر است، با توجه به اینکه هیچ علامت یا علامتی نشان نمی‌دهد، البته تا زمانی که دچار شکستگی شده و بیماری تشخیص داده شود. به همین دلیل است که بسیاری به آن قاتل خاموش نیز می گویند. علاوه بر تأثیر بر تراکم استخوان‌ها، می‌تواند بر سلامت دهان نیز تأثیر بگذارد.

خوردن غذاهای غنی از کلسیم و ویتامین D برای پیشگیری از هر نوع بیماری استخوانی ضروری است. فرد باید روی ورزش‌های تحمل وزن از جمله پیاده روی، دویدن، بالا رفتن از پله، تمرین با وزنه و غیره سرمایه گذاری کند. با این حال، بررسی‌های منظم نیز توصیه می‌شود.

آپنه خواب

قاتل خاموش

آپنه خواب یک اختلال خواب شدید است که در آن افراد هنگام خواب با صدای بلند نفس می‌کشند. می‌تواند منجر به خروپف‌های بلند، خستگی مفرط در طول روز و موارد دیگر شود. بیماران مبتلا به آپنه خواب شدید بیشتر مستعد مرگ و میر ناگهانی و سکته مغزی در هنگام خواب هستند، که آن را به یک قاتل خاموش تبدیل می‌کند. آپنه انسدادی خواب شایع ترین نوع است که در آن مجاری تنفسی شما به طور مکرر به طور کامل یا جزئی در طول خواب مسدود می‌شود.

برای موارد خفیف آپنه خواب، یک تغییر سبک زندگی خاص ممکن است کارساز باشد. کاهش وزن، خوب غذا خوردن، ترک سیگار و دریافت درمان های مناسب برای آلرژی بینی می‌تواند به شما کمک کند تا از شر این بیماری خلاص شوید یا حتی آن را به خوبی مدیریت کنید. با این حال، برای اطلاع از خفیف یا شدید بودن آپنه خواب با پزشک خود مشورت کنید، آنها می‌توانند درمان های متناسب با آن را تجویز کنند.

بیماری کبد چرب

قاتل خاموش

رشد بیماری کبد چرب در بدن تدریجی است و در ابتدا اثر قابل توجهی ندارد و همین امر آن را به یک قاتل خاموش تبدیل می‌کند. دو نوع بیماری کبد چرب وجود دارد؛ بیماری کبد چرب الکلی و غیر الکلی. همانطور که خود اصطلاح نشان می‌دهد، اولی به دلیل مصرف زیاد الکل اتفاق می افتد، دلیل وقوع دومی هنوز مشخص نیست. در مراحل پیشرفته، هر دو می‌توانند منجر به سیروز، مرحله نهایی زخم (فیبروز) کبد شود.

تا جایی که به کبد چرب مربوط می‌شود، رژیم غذایی نقش بسیار مهمی دارد. یک رژیم غذایی گیاهی سالم را انتخاب کنید و از خوردن هر چیزی با چربی‌های ناسالم خودداری کنید. وزن مناسبی داشته باشید و به طور منظم ورزش کنید. به طور منظم برای غربالگری‌های بهداشتی بروید و به آنچه پزشکان می‌گویند گوش دهید.