۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می دهد؛

هر آنچه در خصوص اگزمای دست باید بدانید + ۱۵ راه درمان خانگی اگزما دست و مراقبت ها

۱۴ آذر ۱۴۰۰، ۱:۲۲
کد خبر: 586973
هر آنچه در خصوص اگزمای دست باید بدانید + ۱۵ راه درمان خانگی اگزما دست و مراقبت ها

مشکلی رایجی که ۱۰% مردم جهان را درگیر خود کرده همین اگزمای دست است. بهترین راهکار مواجهه با آن دوری از مواردی است که بروز آن ها را تحریک می نماید. در این مقاله سیرتا پیاز علائم، عوامل، راه های پیشگیری و راه های درمان اگزمای دست آشنا خواهید شد

به گزارش اقتصادآنلاین، مشکل پوستی رایج که حدود 10% جمعیت جهان را تحت تأثیر خود قرار داده است اگزمای دست نام دارد که به آن درماتیت دست نیز  می­گویند،  طبق مطالعات صورت گرفته در مجله پزشکی هم ژنتیک و هم تماس با محرک ­های آلرژی­زا می‌تواند در تحریک کردن این نوع از اگزما نقش مهمی ایفا نماید.

این مشکل اغلب کسانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد که کارهای آشپزی، آرایشگری، خدمات درمانی و مشاغل مکانیکی دارند چرا که آن­ها ممکن است با انواع مواد شیمیایی و محرک ­ها در ارتباط مستقیم باشند.

نمی‌توانید این بیماری را از کس دیگری "بگیرید" یا آن را به کسی دیگری انتقال بدهید زیرا که اگزمای دست واگیردار نیست.  با این وجود، علائم اگزمای دست می‌تواند اعتماد به نفس و قابلیت انجام درست مشاغل را تضعیف نماید.

اگزمای دست به چه شکلی است و چه انواعی دارد؟

تمامی انواع اگزما منجر به خارش و قرمزی پوست می­ شوند. اما برخی از آن­ها مانند همین اگزمای دست، کمی نسبت به بقیه متفاوت­‌تر به نظر می‌رسند.

برخی علائم اگزمای دست عبارتند از:

  • قرمزی
  • خارش
  • درد
  • خشکی، در نقاطی که پوسته پوسته شده است.
  • ترک خوردگی
  • تاول

یک نوع خاصی از اگزما نیز وجود دارد که به آن پومفولیکس یا اگزمای دیس­هدروتیک میگویند، این نوع اگزما دست تاول­ های کوچک خارش ­داری ایجاد می ­کند که در کف دست‌ها نمایان می­ شوند و به اگزمای کف دست مشهور است.

اگزمای دیس­هیدروتیک بیشتر زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر فکر می­ کنید که ممکن است به این نوع اگزما دچار شوید. به متخصص پوست مراجعه نمایید.

قرمزی و نقاط ریز زبر در پوست دست کودک از نشانه های اگزما دست

اگزمای دست کودک

در نوزادانی که پوست روشن دارند معمولاً اگزما به صورت لکه های قرمز خودش را نشان می‌دهد و در تمام نقاط بدت کودک دلبند شما ممکن است رخ دهد.

اگر کودک شما پوست تیره ای دارد رنگ اگزما به‌صورت قهوه ای خاکستری یا ارغوانی خودش را نشان می‌دهد

این لکه ها تقریباً همیشه خشک، خارش دار و زبر هستند.

برای درمان این مشکل شما می‌توانید از یک پاک کننده ملایم که PH مناسب دارد همراه با آب ولرم و نه خیلی داغ استفاده کرده. سپس به آرامی کودک خود را خشک کنید و کرم یا پماد مخصوص اگزما دست یا وازلین به ناحیه مورد نظر بمالید. دست کم روزی دو مرتبه این کار را تکرار کرده و ناحیه اگزما را مرطوب نگه دارید.

اگزمای دست در دوران بارداری

گاهی در طی دوران بارداری بیماری هایی خودشان را نشان می‌دهند مثل اگزمای دست که اگر از قبل مبتلا به اگزما بوده اید بارداری شما می‌تواند اگزمای دست را تشدید کند.

تشخیص علت اگزمای دست در دوران بارداری

اغلب اوقات پزشک یا مشاور پوست ممکن است نوع اگزما را تنها با مشاهده­ پوست دست شما تشخیص می‌دهد. ممکن است به منظور تشخیص علت بیماری آزمایش میکروسکوپی بر روی پوست شما نیز انجام دهد.

هرگونه تغییراتی که بر روی پوست دستان خود در طول دوران بارداری احساس کردید را به پزشک اطلاع دهید.

 پزشک تمامی موارد دیگر غیر از اگزما که ممکن است عامل ایجاد این تغییرات باشد را بررسی خواهد کرد و به شما اطمینان خواهد داد که خطری جنین شما را تهدید نمی ­کند.

درمان­ های اگزمای دست افراد باردار و غیر آن مشترک است.

درمان نشدن به موقع اگزما و گسترش یافتن نشانه ها در تمام دست

اگزمای ناخن دست

اگزمایی که در دست رخ می‌دهد می‌تواند به ناخن ها هم سرایت کند اما با رعایت نکات ساده ای در عرض چند هفته می‌توانید آن را درمان کنید:

  • از دست زدن به محصولات تحریک کننده و آلرژی زا خودداری کنید.
  • پوشیدن دستکش لاستیکی برای محافظت از دست ها در برابر آب.
  • مرطوب کردن مداوم دست
  • استفاده از استروئیدهای موضعی

علل بروز اگزما

برخی از محرک هایی که در اطراف ما هستند می‌توانند باعث بروز اگزما شوند از جمله:

  1. محرک هایی مانند صابون ها و مواد شوینده
  2. بیماری های  پوستی
  3. خشکی پوست
  4. رطوبت کم
  5. گرما
  6. تعریق
  7. استرس
  8. آلرژن ها مانند گرد و غبار، گرده گل، کپک ها یا برخی غذاها

درمان اگزما بوسیله کرم و پماد های مخصوص

درمان اگزمای دست

دوری کردن از موارد تحریک­ کننده­ یکی از بهترین درمان برای اگزمای دست است.

اینکه بدانید چه ترکیباتی اگزمای دست شما را تحریک می­کنند و چه چیزهایی از دست شما در خانه و محل کار محافظت می ­نمایند ضروری است و می‌تواند پوست شما را در برابر هر تحریکی ایمن نگه دارد.

مهم‌ترین چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که در این موارد ثبات و تداوم داشته باشید. همچنین مراقبت هر روزه و کنترل بهترین راه دفاع است.

اگر باور دارید که ماده­ ای در خانه یا در محل کار به اگزمای دست شما دامن زده است، پزشک شما می‌تواند آزمایش مقطعی از پوست شما بگیرد تا ببیند چه ماده آلرژی ­زا یا محرکی ممکن است اگزما را ایجاد کرده باشد.

پزشک شما می‌تواند همچنین رفتارها یا اقداماتی که ممکن است به اگزمای دست شما بینجامد را دقیق مشخص کرده و راه‌­های اصلاح و یا دوری از آن­ها را به شما گوشزد نماید.

قرمزی و دانه های ریزی که خارش دار هستند در کف دست از نشانه های اگزما دست

راه‌­های اساسی به منظور کنترل اگزمای دستتان در خانه

ما می‌توانیم با رعایت نکات ساده ای درمان خانگی اگزمای دست را انجام دهیم و از حاد شدن بیماری جلوگیری کنیم.

1. اگر نیاز به تمیز کردن دست خود دارید، آن­ها را با آب ولرم (و نه داغ) و شوینده هایی مناسب PH پوست که غیرمعطر هستند بشویید.

2. دست خود را به آرامی خشک نمایید، و فوراً پس از شستن دست‌ها، یک مرطوب‌کننده بمالید.

3. مؤثرترین مرطوب کننده­ ها آن­هایی هستند که محتوای چربی بالاتری دارند. (مانند کرم ها و پماد های مخصوص اگزمای دست).

  • همیشه یک تیوب از آن­ها همراه داشته باشید تا پس از شستن دست فراموش نکنید که از آن­ها استفاده نمایید.

4. اگر شستن دست­هایتان ضروری نیست، از یک روش پاک‌سازی بدون نیاز به آب استفاده کنید: مثل همان تمیزکننده های مورد قبل، اما بدون هیچ آبی و پس از استفاده، اضافه­ تمیزکننده بر روی دست را به آرامی پاک کنید.

5. از تمیزکننده‌­ه حاوی الکل جدا خودداری کنید، چرا که اغلب حاوی حلال­هایی هستند که بسیار برای دست شما نامناسب است. (به خصوص به هنگام عود کردن اگزما)

6. از دستکش­ های نخی به هنگام انجام امور روزمره استفاده کنید، مثلاً موقع لباسشویی، حتی زمانی که از ماشین لباسشویی استفاده می­ کنید. هر زمان که دستکش­ ها کثیف شدند، آن­ها را با موادی غیرمعطر و بدون رنگ بشویید.

7. اگر اگزما نوک انگشتان دستتان را نگرفته، می‌توانید سر دستکش­ ها را برش دهید زیرا بدین شکل استفاده از آن­ها برای فصول گرم­تر راحت­تر می‌شود.

8. از دستکش­ هایی با آستر پنبه ­ای زمانی که مشغول به کارهایی هستید که دستتان را مرطوب می­ نمایند استفاده نمایید. حتماً پس از استفاده دستکش را بشویید و با سشوار خشک نمایید. در صورتی که دستکش شما آب خورد آن را فوراً در بیاورید دست خود را تمیز کرده و دستکش جدیدی را بپوشید.

9. اگر با خوراکی ­هایی مثل سی ب­زمینی، پیاز فلفل، گوشت قرمز یا میوه‌­های اسیدی (مانند گوجه و مرکبات) سر و کار دارید، از دستکش­ های یکبار مصرف استفاده کنید و هر بار پس از استفاده آن را دور بیندازید.

10. از کس دیگری بخواهید که بر روی سر شما شامپو بریزد، یا اینکه به هنگام شامپو ریختن از دستکش­ های محافظتی استفاده کنید. (وینیل ضد آب با آستر پنبه­ای) دور بازویتان از باند لاستیکی استفاده کنید تا از جاری شدن آب از روی بازوهایتان به سمت دستکش جلوگیری به عمل آورید.

11. حلقه‌­های درون انگشتانتان را زمانی که مشغول امور خانه هستید و پیش از شستن و خشک کردن دستانتان در بیاورید چرا که محرک ­ها می‌توانند زیر آن­ها به دام بیفتند.

12. لباس و ظرف­ها را با دست نشویید، از ماشین شست و شو استفاده نمایید. اگر نمی­توانید از شستن با دست جلوگیری به عمل آورید، آن را زیر آب باز بشویید و از یک تی با دسته­ بلند استفاده کنید تا آب داغ به دستتان آسیب نرساند.

13. زمانی که اگزمای دست شما از بین رفت، پزشک ممکن است از شما بخواهد به هنگام شب و با دستکش از وازلین برای اگزمای دستتان استفاده کنید. از همان دستکش­ ها بارها و بارها استفاده کنید تا آن­ها به جذب وازلین ادامه دهند و زمانی که آن­ها را می­ پوشید از ورود رطوبت جلوگیری نمایند.

14. لباس­ ها  و ابزار خود و همچنین محیط کارتان را تمیز و عاری از هرگونه ماده­ محرک نگه­دارید.

15.زخم­های روی دست خود (حتی جزئی­ترن زخم­ها) را درمان کنید و برای این که از آلرژی­زاها و مواد شیمیایی دوباره تحریک نشوند آن­ها را بانداژ نمایید.

پزشک شما همچنین ممکن است (به خصوص در موارد شدیدتر بیماری) از کرم بازسازی کننده­ پوست یا استروئید موضعی به منظور تسریع روند درمان استفاده نماید.

از چه نوع مرطوب کننده‌­هایی استفاده نمایید؟

هر چه آب بیشتری در لوسیون و مرطوب کننده­ شما باشد، احتمال اینکه اگزمای پوست شما را بدتر کند بیشتر است. برای پیشگیری از اگزما باید از مرطوب کننده‌­هایی استفاده کنید که معمولاً بیش از آنکه  آب داشته باشند حاوی روغن و چربی باشند.

زمانی که آب تبخیر می‌شود می‌تواند به خشک شدن پوست بینجامد. بهترین مرطوب کننده برای اگزمای دست یک پماد روغنی مانند وازلین است.

حتماً پیش از استفاده برچسب روی کالا را بخوانید تا تشخیص دهید کدام مرطوب کننده کمترین مقدار آب را در خود جای داده است.

پس از خارج شدن از حمام و پس از هر بار شست و شوی دست حتماً از مرطوب کننده استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که ممکن است چندین ماه طول بکشد تا مشکل همچنان عود نکند و به کل برطرف گردد. حتی اگر دست شما هیچ اگزمایی نداشت، به منظور خودداری از بازگشت علائم آن باید مراقبت­های لازم را حفظ نمایید.

نتیجه­ گیری

مشکلی رایجی که 10% مردم جهان را درگیر خود کرده همین اگزمای دست است. بهترین راهکار مواجهه با آن دوری از مواردی است که بروز آن­ها  را تحریک می­نماید.

با توجه به تحقیقات و بررسی منابع موجود و البته مشاوره های صورت گرفته در اقتصاد آنلاین، برای درمان این مشکل استفاده از مرطوب کننده‌­های کم آب و چرب مثل وازلین، و همچنین برخی موارد جهت محافظت از پوست در برابر محرک ­ها پیشنهاد می‌شود.