۰ نفر

سازمان جهانی بهداشت خواستار آمادگی آسیا-اقیانوسیه برای ویروس جدید شد

۱۳ آذر ۱۴۰۰، ۱۷:۱۲
کد خبر: 586855
سازمان جهانی بهداشت خواستار آمادگی آسیا-اقیانوسیه برای ویروس جدید شد

مقامات سازمان جهانی بهداشت تاکید کردند که کشورهای منطقه آسیا – اقیانوسیه باید به منظور آمادگی شیوع ویروس اومیکرون ظرفیت بهداشت و درمان خود را تقویت کرده و مردم را به طور کامل واکسینه نمایند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از مانیل، "تاکیشی کاسای" مدیر منطقه سازمان جهانی بهداشت برای غرب اقیانوسیه در یک نشست مجازی گفت: کنترل‌های مرزی می‌تواند زمان بخرد اما هر کشوری و هر جامعه‌ای باید خود را برای موج جدید موارد بیماری آماده سازد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، وی افزود: مردم فقط نباید خود را برای تدابیر مرزی آماده کنند بلکه مساله مهم‌تر آماده‌سازی برای گونه‌هایی است که بطور بالقوه سرایت‌پذیری بیشتری دارند. تا الان اطلاعات در دسترس حاکی است که نیازی به تغییر رویکرد نداریم.

این مقام سازمان بهداشت گفت: کشورها باید از درس‌های آموخته شده از برخورد با ویروس دلتا استفاده کنند. وی از کشورها خواست که گروه های آسیب‌پذیر مردم را بطور کامل واکسینه نمایند و تدابیر پیشگیرانه مانند ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی را اجرا کنند.

این گونه جدید ویروس که برای نخستین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد تا امروز چهارم دسامبر ۲۰۲۱ (۱۳ آذر) طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت در ۳۶ کشور جهان، مواردی از آن شناسایی شده است.  

اومیکرون در حالی طبق عادت مرسوم همتایان سَلف خود، قلمرو حضور خود را در کشورها، یکی پس از دیگری وسعت می‌بخشد که هیچ کشوری حاضر نیست خاطره تلخ ضعف در عملکرد سریع و به موقع نخستین روزهای شیوع بیماری کووید-۱۹ را تکرار کند. اگر در روزهای نخستین شیوع ویروس کرونا و اعلام بیمار صفر کرونا در ووهان چین کسی تصور نمی‌کرد پای این ویروس هزاران برابر کوچکتر از تصورات ما، به آمریکا و اروپا باز شود، امروز هراس پیچیدن آوازه اومیکرون، بستن مرزها را به نخستین گزینه دولت‌ها تبدیل کرده است.

در مقابل واکنش سریع دولت‌ها برای مقابله با این سویه جدید، سازمان جهانی بهداشت ضمن دعوت از کشورها برای حفظ آرامش و تاکید بر اینکه جهان نباید از شیوع گونه جدید وحشت کند، اطمینان داده است که برای تفسیر و نتیجه گیری از داده‌های علمی جمع‌آوری شده در مورد اومیکرون و شناخت میزان توانایی انتقال این ویروس، قدرت بیماری‌زایی و تاثیر بر میزان اثربخشی واکسن‌ها بین یک تا سه هفته طول می‌کشد.