۰ نفر

وزیر بهداشت؛

پیشگیری و درمان ایدز در کشور ضروری است

۹ آذر ۱۴۰۰، ۱۳:۳۴
کد خبر: 585696
پیشگیری و درمان ایدز در کشور ضروری است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دسترسی به خدمات پیشگیری و درمان ایدز را در کشور ضروری دانست و گفت: کنترل بیماری «اچ آی وی» تنها در گرو مشارکت همه جانبه همه ارگان‌های دولتی و غیردولتی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، بهرام عین اللهی در پیامی به مراسم یکم دسامبر(10 آذر) روز جهانی ایدز که بصورت آنلاین برگزار شد، افزود:‌ تجربه جهانی ۴۰ سال اخیر «اچ آی وی» به ما آموخته است، پاسخ به همه‌گیری نیازمند «همبستگی جهانی و مسئولیت مشترک» است که می‌تواند ترسیم کننده مسیر پیش روی ما باشد.

وی ادامه داد: این امر مستلزم آن است که این همبستگی و مسئولیت مشترک روز به روز بیشتر گسترش یابد تا اطمینان حاصل شود نظام‌های سلامت آنقدر توانا شده‌اند که امکان آموزش، پیشگیری، دسترسی به تست‌های تشخیصی، داروهای درمانی و سایر نیازهای تخصصی کسانی که در معرض ابتلای به این بیماری قرار داشته و یا مبتلا به آن هستند، به صورت عادلانه در دسترس آنها و سایر آحاد مردم قرار دارد تا از آثار منفی عفونت اچ آی وی در سلامت و معیشت مردم کاسته و گامی بسیار مهم برای بهبود کیفیت زندگی افرادی که با اچ‌آی‌وی زندگی می‌کنند، برداشته شده است.

عین اللهی اظهار داشت: هر چند تلاش‌های قریب به ۴۰ سال اخیر در مبارزه با این همه‌گیری، شاهد دستاوردهای شگرف و توفیق فراوان بوده، اما باید اعتراف کرد هنوز چالش‌های فراوان پیش روی نظام سلامت جهان و جامعه بشری قرار دارد. کنترل بیماری اچ آی وی تنها در گرو مشارکت همه جانبه کلیه ارگان‌های دولتی و غیردولتی است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: یکی از افتخارات بزرگ نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مشارکت همه‌جانبه پیش از ۲۳ سازمان و ارگان دولتی و غیردولتی در تبیین سیاست‌های کلان و تدوین برنامه‌های ملی استراتژیک کنترل عفونت اچ آی وی است.

عین اللهی گفت: دسترسی به همه خدمات پیشگیری و درمان از جمله تست‌های تشخیصی، دارو، خدمات پیشگیری، خدمات کاهش آسیب، مراقبت از سلامت روان و آزمایشگاه‌های تخصصی تشخیصی در اختیار این بیماران قرار داشته و در سراسر کشور قابل دسترسی است. ما اطمینان داریم آن چه تاکنون انجام داده‌ایم برای پایان دادن به همه‌گیری ایدز، نه تنها دچار انحراف نشده و به دلیل همه‌گیری کووید ۱۹ عقب‌نشینی نکرده است، بلکه با قوت هر چه تمام‌تر به پیش می‌رود و دولت جمهوری اسلامی ایران ذره‌ای از تلاش‌های همه جانبه خود برای پایان این همه‌گیری، دست بر نداشته است.

وزیر بهداشت در این پیام خاطرنشان کرد: در آستانه روز جهانی ایدز، کارزاری تحت عنوان «من هم آزمایش اچ آی وی می‌دهم» از ۲۰ آبان تا ۲۰ آذر در کشور با همکاری سازمان بهزیستی، سازمان زندان‌ها و زیر مجموعه‌های مختلف وزارت بهداشت راه افتاده و نتایج درخشانی داشته است.

وی در این پیام از همه همکاران و دست‌اندکار مراسم، سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و غیردولتی و نهادهای بین‌المللی که در این راستا فعالیت داشته اند، قدردانی کرد.