۰ نفر

کرونا چه بلایی بر سر شنوایی می آورد؟

۳ آذر ۱۴۰۰، ۳:۱۵
کد خبر: 583737
کرونا چه بلایی بر سر شنوایی می آورد؟

عضو هیات علمی گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به بررسی آسیب‌های ناشی از ابتلا به کرونا ویروس بر شنوایی پرداخت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، مرضیه امیری عضو هیات علمی گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: با توجه به آسیب‌های ناشی از ویروس کرونا بر سیستم‌های محیطی و مرکزی، پیش بینی ابتلای دستگاه‌های مختلف حسی در بدن از جمله شنوایی، دور از ذهن نیست.

او بیان داشت: به طور معمول، کم شنوایی ناشی از ویروس‌ها، از نوع حسی-عصبی و ناشی از آسیب به ساختار‌های درون حلزون گوش داخلی است (بعضی ویروس‌ها می‌توانند بر ساقه مغز شنوایی هم اثر بگذارند)؛ هرچند کم شنوایی انتقالی یا کم شنوایی آمیخته نیز ممکن است به دنبال عفونت ناشی از ویروس‌های خاصی مشاهده شوند.

امیری افزود: شواهد حاصل از مطالعات اخیر نشان می‌دهد که کووید ۱۹ ممکن است سبب آسیب به ارگان‌های گوش داخلی شود؛ اما گفته شده که این ویروس در تعداد کمی از بیماران مستقیما" سبب بروز وزوز می‌شود؛ وزوز در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ اغلب ناشی از استرس و افسردگی مربوط به شرایط قرنطینه و ترس از ابتلاء به بیماری است.

عضو هیات علمی گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: اخیرا مطالعه‌ای در مجله گوش و حلق و بینی آمریکا منتشر شده است که اولین مورد کم شنوایی در بیماران مبتلا به کرونا را گزارش کرده است؛ در تایلند نیز گزارش شده که از بین ۸۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹، تنها یک زن مسن کم شنوایی گرفته و بعد از بهبود علائم تنفسی بیماری نیز کم شنوایی وی بهبود نیافته است.

این مقام مسئول ادامه داد: مطالعه‌ای دیگر بر روی ۲۰ فرد مبتلا به کرونا که هیچ یک از علائم آن را نداشتند، با انجام تست‌های شنوایی مختلف و مقایسه نتایج آن‌ها با گروه کنترل، نشان داد که توانایی‌های شنیداری مبتلایان ضعیف‌تر می‌شود؛ سن بیماران شرکت کننده در این مطالعه بین ۵۰-۲۰ سال بوده و قبل از ابتلا به کرونا، هیچگونه تاریخچه پزشکی از مشکلات شنیداری نداشتند.

او گفت:کم شنوایی می‌تواند در موارد خفیف یا بدون علامت کووید-۱۹ رخ دهد؛ برخی مطالعات، هایپوکسی (فقدان اکسیژن کافی در سیستم خون‌رسانی بدن) را به عنوان دلیل احتمالی کم‌شنوایی در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ مطرح کرده‌اند؛ به نظر می‌رسد که کم شنوایی ناشی از کووید-۱۹ به طور ناگهانی و اغلب در افراد جوان بدون هیچگونه مشکلات شنوایی قبلی رخ می‌دهد؛ حداقل آسیب شنوایی، خفیف تا متوسط است و کم شنوایی شدید یا عمیق به ندرت رخ می‌دهد.

عضو هیات علمی گروه شنوایی شناسی اظهار داشت: در رابطه با این که آیا اختلال شنوایی موقتی است یا پس از درمان بیماری هم باقی می‌ماند، به دلیل مطالعات کم انجام شده در این زمینه، مشخص نیست. اگر ویروس جدید در این مورد هم از سایر ویروس‌ها تبعیت کند، در این صورت کم شنوایی ناشی از کووید ۱۹ نباید دائمی باشد.