۰ نفر

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت؛

مقاومت میکروبی نتیجه مصرف بی‌رویه دارو است

۲۲ آبان ۱۴۰۰، ۱۳:۰۵
کد خبر: 580300
مقاومت میکروبی نتیجه مصرف بی‌رویه دارو است

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: مقاومت میکروبی سبب تغییراتی در ساختار ژنتیکی میکروبی می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمد مهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته اطلاع رسانی مقاومت میکروبی در وزارت بهداشت برگزار شد با اشاره به مقاومت‌های میکروبی در بین مردم اظهار کرد: کنترل مقاومت میکروبی در دنیا موضوع بسیار مهمی است و یکی از بزرگترین مسائل بهداشتی در جهان بحث مقاومت میکروبی است با شیوع بیماری کرونا بسیاری از برنامه‌های بهداشتی تحت تاثیر این پاندمی قرار گرفته است.

او با بیان اینکه  مقاومت میکروبی سلامت مردم دنیا را تهدید می‌کند گفت: این نگرانی‌ها به واقعیت پیوسته است و میکروب‌ها به دارو‌های ساده مقاومت پیدا کرده‌اند و این مقاومت بیشتر شده تا جایی که برای برخی از این مقاومت‌ها درمانی وجود ندارد یا دارویی بسیار گران قیمت و‌پرهیزینه که دسترسی به آن به سادگی انجام نمی‌شود وجود دارد.

گویا بیان کرد: مقاومت میکروبی سبب شده تا بدن با یک داروی ارزان مقاومت نشان دهد. با تغییراتی که در ساختار ژنتیکی میکروبی به مرور زمان از فردی به فرد دیگر صورت می‌گیرد نسبت به درمان بیماری مقاومت ایجاد می‌شود در بروز مقاومت میکروبی عوامل مختلفی تاثیر گذار هستند و این موضوع بیشتر در بخش‌های مراقبت ویژه که بیماران بد حال را نگه داری می‌کنند  رخ می‌دهد تغییراتی که در مصر ف دارو‌ها انجام می‌شود باعث بروز مقاومت میکروبی خواهد شد و اگر مصرف دارو با برنامه دقیق باشد این حادثه دیرتر رخ می‌دهد.

 رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد:امروزه تنها ۲۵درصد از افرادی که به بیماری کرونا مبتلا و در آی سی یو بستری می‌شوند نیازمند آنتی بیوتیک بوده در حالی که ۷۵ درصد از بیماران بستری داروی آنتی بیوتیک مصرف می‌کنند.

او ادامه داد: تجویز بی رویه دارو و مصرف کنترل نشده دارو‌های ضد میکروبی و حتی مصرف کم‌تر از حد این دارو‌ها کار را بسیار سخت کرده است. عفونت hiv به دلیل اینکه داروی مد نظر درست تجویز نشده منجر به بیماری می‌شود و هزینه‌هایی  را بر افراد  تحمیل کرده کاشف داروی آنتی بیوتیک به پزشکان توصیه کرده بود که در صورت تجویز نامناسب مقاومت میکروبی و بی اثری ایجاد می‌شود و در مصرف دارو‌های ضد میکروبی باید حساسیت لازم انجام شود تا دچار مقاومت میکروبی نشویم.

گویا بیان کرد: امروزه نظارت بر واکسن ها بسیار دقیق و پیچیده است و هیچ واکسنی تا از فیلتر سازمان غذا و دارو عبور نکرده اجازه مصرف نخواهد داشت و  امکان ندارد که واکسنی که تاریخ گذشته باشد اجازه مصرف پیدا کند.

شرایط بستری برای بیمار آنفلوآنزا تفاوتی با بیماران کرونایی ندارد

 رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره تعداد موارد مشاهده شده  آنفلوآنزا بیان کرد: آنفلوآنزا در چندین موارد شده است  و ما با همکاری انیستیتو پاستور در حال تولید کیت های تشخیص هم زمان آنفلوآنزا و کرونا هستیم ما این بیماری را به دقت رصد می کنیم  و رعایت بهداشتی آنفلوآنزا با بیماری کرونا یکسان است در برخی از افرادی که سال گذشته آنفلوآنزا نگرفته‌اند، ایمنی نسبت به ویروس این بیماری کاهش پیدا کرده  و امسال شاید شانس ابتلا به این بیماری را داشته باشند و در همین راستا سازمان جهانی بهداشت هم اعلام کرده شاید امسال میزان ابتلا به بیماری آنفلوآنزا در دنیا افزایش پیدا کند.

او بیان کرد: شرایط بستری برای بیمار آنفلوآنزا تفاوتی با بیماران کرونایی ندارد و اگر افرادی که دچار مشکلات تنفسی بوده و سرپایی درمان نشود و‌پروتملل خاصی برای آنها تدوین شده است. موارد ابتلا به آنفلوآنزا در سال گذشته و امسال کم بوده و به حد آستانه و هشدار نرسیده ایم.

گویا بیان کرد: شناسایی بیماری های مختلف مانند سل از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا مشکل جهانی است و تعدادبیماران افزایش پیدا می کند. در کنار کرونا بیماری فصلی آنفلوآنزا قرار دارند. تزریق هم زمان واکسن کرونا با آنفلوآنزا ایرادی ندارد اما بهتر است یک فاصله زمانی برای تزریق ایجاد شود.

اقدامات انجام شده در زمینه تجویز دارو‌ها  اما کافی نیست

در ادامه مراسم محمد حبیبی رییس مرکز ملی تشخیص و آزمایشگاه‌های مرجع و مطالعات کاربردی سازمان دامپزشکی کل کشور گفت: یکی از معضلات سازمان‌های بهداشت جهانی مقاومت میکروبی است. پاسخ ندادن به درمان  عادی و ارزان قیمت و مصرف زیاد آنتی بیوتیک سبب بروز مقاومت میکروبی خواهد شد.

او ادامه داد: کار‌های خوبی در زمینه تجویز درست دارو‌ها انجام شده، اما کافی نیست برای مقابله با مقاومت میکروبی برنامه ملی یکپارچه در سازمان دامپزشکی تشکیل شده است امروزه کاهش استفاده از واکسن و برخی دارو که باعث ایجاد مقاومت میکروبی دارد در دستور کار خود قرار گرفته است. باید یک قانون در زمینه مقاومت میکروبی در کشور تدوین شود.

در ادامه مراسم نوشین محمد حسینی مدیر کل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت محور سازمان غذا و دارو گفت: یکی از مهم‌ترین دارایی‌های بشر آنتی بیوتیک است. سومین عامل مرگ و میر در دنیا بر اثر موارد عفونی بوده است مقاومت میکروبی موضوعی طبیعی است و مصرف بیش از حد آنتی‌بیوتیک‌ها به ایجاد این معضل کمک می‌کنند آنتی بیوتیک اگر درست در طبیعت رها نشود وارد گیاهان و به چرخه طبیعت برگشته و باعث بروز مقاومت میکروبی خواهد شد. در بیماری کرونا میزان مقاومت میکروبی افزایش پیدا کرده است و  در حال حاضر دستورالعمل در زمینه مقاومت میکروبی تدوین شده است.

محمد حسینی بیان کرد: برخی از آنتی بیوتیک‌ها از سطح داروخانه‌ها جمع آوری و به بیمارستان‌ها آورده شده است‌ دپوهای آموزشی ویژه پزشکان با هدف تجویز درست آنتی بیوتیک‌ها گذاشته شده است تا مقاومت میکروبی کنترل شود. مصرف خودسرانه دارو باید کنترل شود و در این زمینه دوره‌های آموزشی ویژه مادران گذاشته و محتوا‌های مختلفی در این خصوص تدوین شده است.